Miten joku voi olla allerginen perunalle ja suolakurkulle?!
Asiakaspalvelussa/ravintolassa olen töissä.. tälläinen äiti ja poika, n. 2v tuli syömään. Äiti allerginen suolakurkulle ja poika perunoille.. vähän mietin, ettei kyse olisi vain nirsoilusta.
Kommentit (13)
Ei peruna-allergia mitenkään ennen kuulumatonta ole. Mutta itse en pidä suolakurkusta ja ei se ole koskaan ollut ongelma, kun olen sanonut että inhoan sitä, voiko sen jättää pois. Ei ole tarvinnut allergioita esitellä tekosyynä. Jostain valmiiksi tehdyistä hampurilaisista närpin sen pois, en jaksa niistä nipottaa, mutta aika harvoin noita syön.
Peruna-allergia on tunnettu laajemmin 1970-luvun alusta lähtien. Silloin huomattiin, että raaka peruna aiheuttaa yliherkkyysoireita erityisesti niille, jotka ovat allergisia koivun siitepölylle. Silloin tällöin löytyi pieniä atoopikkolapsia, jotka reagoivat myös keitettyyn perunaan, mutta aikuisten keskuudessa tämän katsottiin olevan suuri harvinaisuus. Peruna-allergia on ilmeisesti lisääntynyt sitten 1970-luvun. Keitettyyn perunaan reagoivia leikki-ikäisiä ja isompiakin lapsia on viime vuosina tullut minunkin silmiini aikaisempaa enemmän, vaikka hoidan vähemmän potilaita kuin aikaisemmin. Seerumin IgE-vasta-aineet perunaa kohtaan ovat heillä useimmiten lisääntyneet selvästi. Pitoisuudet saattavat olla yli 40 kU/l.
Jo vuosia sitten todettiin, että perunan allergeenien molekyylipainot ovat tavallisesti 16-30þkD tai 43-65 kD (Int Arch Appl Immunol 1990; 92: 168). Ristiallergiaa on osoitettu erityisesti koivun siitepölyn profiliiniin (Bet v 2). Suurin osa perunan allergeeneista tuhoutuu keitettäessä. Yksi perunan allergeenisista valkuaisaineista on patatiini. Se kestää keittämisen ja lienee keitetyn perunan pääallergeeni. Patatiinin kaltainen valkuainen (Hev b 7) on äskettäin löydetty luonnonkumista. Sen molekyylipaino on 43 kD, ja siinä on 388 aminohappoa (Eur J Biochem 1998; 255: 213). Sen N-terminaalinen osa poikkeaa kuitenkin perunan patatiinista niin paljon, että aineen toiminnankin on arveltu poikkeavan patatiinista. Ristiallergisia reaktioita ne silti saattavat aiheuttaa. Kun 33 lateksiallergiselle potilaalle tehtiin ihopistokokeet ruoka-aineilla, 53þ % reagoi avokadoon, 40þ % perunaan, 38þ % banaaniin ja 28þ % tomaattiin (Clin Exp Allergy 1996; 26: 416). Mainitussa tutkimuksessa ei kuitenkaan selvitetty, kuinka moni potilas sai kliinisiä oireita perunaa syödessään. Ristiallergioissa kliinisiä oireita saavien osuus on yleensä 30-50þ %. Jos sama koskee myös perunaa, keitettyyn perunaan reagoivia olisi paljon enemmän kuin kuvittelemme.
Ruoka-allergisilla esiintyy silloin tällöin äkillisiä nokkosihottumakohtauksia ja anafylaksiaa rasituksen yhteydessä. Tämä on tunnettu ilmiö erityisesti vilja-allergiassa. Myös muut ruoat yksin tai yhdessä voivat aiheuttaa anafylaktisen reaktion rasituksessa. Italialainen työryhmä teki 30 altistuskoetta erilaisilla ruokayhdistelmillä kolmelle ruoka-allergiselle lapselle (Allergy Asthma Proc 1997; 18: 245). Kahdeksan yhdistelmää antoi myönteisen tuloksen. Yhdellä potilaalla syylliseksi osoittautui tomaatin, kesäkurpitsan ja vehnän yhdistelmä, toisella riisi ja maapähkinä, kolmannella peruna, maapähkinä ja tomaatti. Näitä kokeita ei toistettu, eivätkä muut tutkijaryhmät ole toistaiseksi varmistaneet tulosta.
Peruna kuuluu suomalaiseen perusruokaan, vaikka noin 75 000 suomalaista saa allergiaoireita raa'asta perunasta. Allergia keitettyä perunaa kohtaan on niin harvinaista, että peruna kuuluu edelleen myös ruoka-allergisen atoopikon perusruokavalioon. Peruna-allergia on kuitenkin pidettävä mielessä tapauksissa, joissa muut allergiat eivät selitä potilaan ilmeisiä yliherkkyysoireita.
OT, tunnen henkilön joka on allerginen raa'alle perunalle, kypsytetyn perunan käsittely taas ei tuota mitään ongelmia.
Täällä yksi peruna-allergikko. Eikä ole ainoa "outo" allergia, mitä minulta löytyy. Kaikki ihan todellisia, ei kuviteltuja tai liioiteltuja. Valitettavasti. Olisi niin paljon helpompaa ja mukavampaa syödä, mitä haluaa eikä vain sitä, mitä voi!
Moi, olen allerginen koivulle ja siitä johtuen lähes kaikille hedelmille ja raaoille juureksille, mukana myös peruna. Toistaiseksi kypsennettynä voin perunaakin syödä, toivottavasti vielä pitkään. Ehkä joskus terveydenhuolto myöntyy antamaan siedätyshoitoa, mutta sitä ennen täytyy varmaan olla kaikelle ruoalle allerginen.
Mulla puhkes peruna-allergia 29-vuotiaana, suolisto huutaa hoosiannaa ja kurkkua sekä kaulaa turvottaa, vittumaista.
Tytär on raa´alle perunalla allerginen, mutta taitaapa harvassa ravintolassa olla raakaa pottua tarjolla.
Ihminen on melkoisen allerginen, silti vinkeet allergiat.
Jos ei tykkää, niin ei sitä tarvii selitellä. Sanoo, että jätetään ne pois ja sitten tarjoilija ilmottaa kokille asian. Ei voi olla niin vaikeeta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:28"]Asiakaspalvelussa/ravintolassa olen töissä.. tälläinen äiti ja poika, n. 2v tuli syömään. Äiti allerginen suolakurkulle ja poika perunoille.. vähän mietin, ettei kyse olisi vain nirsoilusta.
[/quote]
Minäkin olen kovin nirso
Olen allerginen perunalle ja monelle muulle ruoka-aineelle, sekä siite- ja huonepölylle. Peruna on yleisimpiä allergioiden aiheuttajia.
Luulisi ravintola-alan ihmisen saaneet tietoa allergioiden aiheuttajasta. Itse en ulkona syö, koska menee niin vaikeaksi.
Suolakurkulle. Sinun olisi pitänyt pyytää erittelemään, että mille siinä suolakurkulle. Sille kurkulle, vai sille liemelle, johon on tehty ja lilluu? Ja jos olisi alkanut siinä selostamaan enemmän niin olisit voinut lisätä sitten, että sitä osaa löytyy myös tuosta ja tuosta osasta ateriaa jne. ;)
No ehkei. Eiköhän sitä voi esim. perunalle olla allerginen. Ja suolakurkussa sille jollekin, mikä aiheuttaa sen allergian.
Siis sinusta tarjoilijana on jotenkin oikeutetumpaa pyytää annos ilman perunaa, jos sille on todistetusi ja mielellään hengenvaarallisesti tai tosi tuskallisesti allerginen kuin että jos se vaikka vaan oksettaa jotakuta? Kuka haluaisi syödä teidän ruokia, jos ne etovat?
Minulla tulee muutamasta ruoka-aineesta atooppista ihottumaa ja limakalvoturvotusta. Se ei oikeastaan ole allergia vaan yliherkkyys. Kelpaako se teidän ravintolaan syyksi?
P.S. Koirilla on hyvinkin paljon hyvinkin pahaa peruna-allergiaa. Kai siis ihan mahdollista ihmisilläkin.
Tunnen sekä suolakurkku allergisen sekä peruna-allergisen. Suolakurkkuallerginen ei tiedä mille oikeasti on allerginen. Hän voi syödä kurkkuja ja joitakin muita säilöttyjä. Jostain syystä ei suolakurkkuja. Joskus kaksi asiaa yhdessä on aiheuttaa oireita vaikka kumpikin käy yksinään.
Mitä asia sinulle kuuluu? Tee työsi. PS. Ihmiset voivat olla allergisia lähes mille vain.