Teinkö väärin ja jos niin mitä?
Olen todella huono kaikissa sosiaalisissa jutuissa ja olen pohtinut seuraavaa: Jos on julkisella paikalla ja kaksi ihmistä keskustelee keskenään, pitääkö esittää, kuin ei kuulisi mitään, vaikka kaikille osapuolille on selvää, ettei voi olla kuulematta? Olen pari kertaa sanonut jotakin ja ihmisten reaktiosta olen huomannut,että tein väärin. Kahdesti se on tapahtunut kaupassa, toisella kerralla vanhempi pariskunta etsi jotakin ja kun seisoin ihan vieressä, en voinut olla kuulematta, joten kerroin heille, että heidän etsimänsä tavara on toisessa hyllyvälissä. Hyvin vaivaantuneen hiljaisuuden jälkeen nainen kiitti. Toisella kerralla pengoin kosmetiikka-alekoria ja sitä oli penkomassa myös ulkonäöstä päätellen äiti ja tytär. He pohtivat meikkivoiteesta, että onkohan sitä olemassa vaaleampaa sävyä ja kun tiesin, että on, kerroin sen. He eivät sanoneet ensin mitään, sitten vanhempi nainen sanoi vaivautuneesti ai jaa ja he lähtivät pois. Käsitin heidän käytöksestään, että tein väärin, mutta miksi? Yritin vain auttaa. En koskaan sanoisi mitään henkilökohtaista, mutta eikö tuollaisiin yleisiinkään keskusteluihin saa sanoa mitään? Ja onko olemassa mitään kirjaa, josta sosiaalisesti idiootti voisi oppia näitä juttuja?
Kommentit (33)
Kyllä musta on yleisempää ilahtua ja kiitellä. Tai sitten mulla on jäänyt enemmän mieleen ne kerrat kun ihmiset vaan iloisesti hymyilee ja kiittää.
Ehkä näillä otoksilla vaikea sanoa, onko tuo sit sopivaa vai sopimatonta käytöstä, koska on ollut kahdenlaista reaktiota. Mutta varmaan jos vain huikkaa vastauksen ilman pehmennyksiä, niin voi olla hämmentävää vastapuolelle.
Mut en mäkään aina neuvo, vaikka kuulisinkin. Niille neuvomistilanteille ehkä yhteistä on ollut se, että ne ihmiset ovat katselleet kysyvän näköisinä ympärilleen ja ovat ehkä katsoneet mua silmiin, niin on tuntunut luontevalta avata suunsa, koska on jo "yhteys".
Matkustelkaa, ihmiset, niin opitte tapoja. Esim. hississä ulkomailla, hissiin tuleva tervehtii hississäolijoita ja päinvastoin, kansalaisuudella ja kielellä ei ole merkitystä, pääasia on osoittaa, että huomioi muut ihmiset. Suomalaisessa hississä ollaan vaivaantuneina hiljaa ja tuijotetaan kengänkärkiä. Ei ihme, että suomalaisia pidetään moukkina.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:19"]
Et tehnyt väärin. Suomalaisista osa vaan on niin moukkia, ettei osaa olla sosiaalinen ja käyttäytyä sen mukaan. Olit ystävällinen sanoessasi meikkivoiteesta jne.
Suomalaisissa on tosiaan uskomattomia idioottimoukkia, vaikka esittävät muka fiksuja ja ovat saaneet fiksuille kuuluvia työpaikkoja... käytöstavat vaan puuttuu....
[/quote]
Sinulta ne käytöstavat puuttuu, jos väkisit änget mukaan toisten keskusteluun kysymättä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:24"]
Tyypillistä suomalaista moukkamaisuutta ja tapojen puutetta, ettei kiitetä, kun toinen hyvää hyvyyttään tarjoaa apuaan. Älä lannistu, ap, sinä et tee mitään väärin, kohdallesi on vaan sattunut idiootteja. Ehkä mekin opitaan sadan vuoden kuluessa eurooppalaisiksi.
[/quote]
Pitää silti kysyä ennen kuin auttaa! Jos näet ötökän jonkun paidan selkämyksessä, et saa alkaa nyplätä toista ihmistä varoittamatta, vaan sinun pitää tyytyä joko huomauttamaan tai tarjoutua nyppäisemään se pois.
Väkisin auttaminen on epämiellyttävää tunkeilemista, vaikka tarkoitus olisi hyvä.
Sama kuin jos huomaa naisten vessassa, että toinen on lähdössä hameenhelma alkkarinreunaan tarttuneena. Sanon siitä, mutta niin, ettei sitä ensinnäkään kuule muut. "Anteeksi, mutta sinulla jäi tuo hame huonosti"
Muutenkin, jos "puutun" toisten keskusteluihin, käytän tuota jo aiemmin mainittua "anteeksi, satuin kuulemaan, voisinko auttaa?" Se kuulostaa kankealta, mutta toimii ihan hyvin.
Ne ovat vain suomalaisia, jotka säikähtävät kun eivät voi paeta metsään, kun joku vieras puhuttelee. Et ehkä tule ajatelleeksi, että kaksi keskenään keskustelevaa pelaa jotain "peliä" ihmettelemällä, onko tässä/ mitä tämä on. Sinä sotket käsikirjoituksen antamalla sen oikean vastauksen, joka olisi kuulunut äidin/ vaimon / matkakumppanin annettavaksi, ja ansiokkaan ääneen pohdiskelun tuloksena.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:21"]
Et tehnyt väärin. Suomalaisista osa vaan on niin moukkia, ettei osaa olla sosiaalinen ja käyttäytyä sen mukaan. Olit ystävällinen sanoessasi meikkivoiteesta jne.
Suomalaisissa on tosiaan uskomattomia idioottimoukkia, vaikka esittävät muka fiksuja ja ovat saaneet fiksuille kuuluvia työpaikkoja... käytöstavat vaan puuttuu....
[/quote]
Suomessa on Suomen käytöstavat ja USAssa on USAn käytöstavat. Se, mitä USAssa pidetään kohteliaisuutena, voidaan Suomessa pitää epäkohteliaisuutena ja päinvastoin. Pitää osata lukea tilannetta ja toimia kulloisenkin sosiaalisen koodiston mukaan. Sosiaalinen koodisto itsessään ei ole hyvä tai huono asia.
[/quote]
Aika staattinen näkemys? Meinaat, ettei se koodisto muutu? Olisiko valtavakin rikos hinata sitä suuntaa sinne päin, minne itse haluaisi sen kehittyvän? Kun kuitenkin muutkin koko ajan tekevät samaa. Esimerkiksi nämä, jotka tällä palstalla jatkuvasti vaativat introverttien diktatuuria (pun intended), jossa ekstroverttia rankaistaan?
No tavallaan se, että osoittaa niin avoimesti kuulleensa keskustelun, jossa ei itse ole suoranaisesti osallisena, sotii suomalaista tapakulttuuria vastaan (toisille pitää suoda oma tila ja yksityisyys julkisillakin paikoilla jne). Mutta jos vilpittömästi haluaa auttaa ja tarjota toisille jotain hyödyllistä tietoa, ei se sinänsä hyvien tapojen vastaista ole. Täytyy vaan hienotunteisesti asettaa sanansa, esim. "Anteeksi, mutta satuin kuulemaan, että etsitte (sitä tai tätä). Sehän löytyy (sieltä tai täältä), ihan tässä lähellä." tai "Hei, toivottavasti en häiritse, mutta kuulinko oikein että kysyitte (tästätaituosta). Siitähän kerrotaan, että..) ja niin edelleen. Ja tietysti kannattaa pyrkiä käyttäytymään mahdollisimman kohteliaasti ja ystävällisesti, ettei puhu suoraan toisten päälle tai vaikuta tungettelevalta. Kyllä hiukan tökeröä noilta keskustelijoiltakin, jos ei edes kiitetä, kun toinen yrittää auttaa. Itse kiitän aina kohteliaasti ja hymyilen, jos joku tarjoaa apua tuollaisessa tilanteessa, vaikka ulosanti olisikin vähän kömpelöä. Olen kyllä aina ollut tosi ujo sosiaalisissa tilanteissa, joten paikkailen sitä ehkä liiallisellakin kohteliaisuudella. :D
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:24"]
Tyypillistä suomalaista moukkamaisuutta ja tapojen puutetta, ettei kiitetä, kun toinen hyvää hyvyyttään tarjoaa apuaan. Älä lannistu, ap, sinä et tee mitään väärin, kohdallesi on vaan sattunut idiootteja. Ehkä mekin opitaan sadan vuoden kuluessa eurooppalaisiksi.
[/quote]
Pitää silti kysyä ennen kuin auttaa! Jos näet ötökän jonkun paidan selkämyksessä, et saa alkaa nyplätä toista ihmistä varoittamatta, vaan sinun pitää tyytyä joko huomauttamaan tai tarjoutua nyppäisemään se pois.
Väkisin auttaminen on epämiellyttävää tunkeilemista, vaikka tarkoitus olisi hyvä.
[/quote]
Mulla on kaveri,joka varsinkin kännissä saattaa alkaa jossain Mäkkärin jonossa korjaamaan edessä olevan huonosti olevaa vaatetta tai hiuksia,on joskus saanut tästä hyvästä juomat päälleen.Tosiaan jos haluaa auttaa tuntemattomia oma-aloitteisesti,se pitäisi tehdä hienotunteisesti.En koskaan yksityiselämässä tuputa apuani,asiakaspalvetöissä saatan kysyä voinko olla avuksi jos huomaan että ihmiset etsivät jotain.Onhan tuollainen "tunkeutuminen" toisten keskusteluihin aika hämmentävää käytöstä,vaikka ajatus on kaunis,siis se auttaminen.
Hieman junttia lähteä sivulisena kommentoimaan selvästi ennestään toisensa tuntevien keskustelua! Tuttavat siinä jutustelevat keskenään niitä näitä, esittävän kysymyksiä joihin eivät edes odota vastausta tai kunhan pohtivat ääneen. Todellakin pidän outona ja vähän huvittavanakin, jos joku sivullinen asiaan puuttuu!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:13"]
On se sosiaalisten normien rikkomista, jos menet ulkopuolisena puhumaan siihen jotain. Se on tungettelevaa. Monesti ihmiset puhuvat puhumisen vuoksi. Voivat tietää esim kysymykseensä itse vastauksen, mutta kysyvät jotain vain sen vuoksi, että saavat pidettyä keskustelua yllä. Silloin ei kaivata ketään ulkopuolista viisastelijaa siihen. Suomalaisen kulttuurin mukaista on myös se, että tuntemattomille ei puhuta.
[/quote]
Tuosta, ettei tuntemattomille puhuta, on minulle sattunut nyt aika vähän ajan sisään ostoksia tehdessäni on random tyyppi hyllyjen välissä pysäyttänyt ja kysäissyt mm. minkä kokoisia vaatteita 4-vuotiaat käyttää (ollut etsimässä sen ikäiselle ulkovaatteita) ja on kysytty "naisellista" mielipidettä eräästä asiasta. Ihan ilahtunut olin, varsinkin näin vanhempainvapaalla sosiaalinen kiintiö ei täyty niin helposti kuin töissä ollessa!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:52"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:21"]
[/quote]
Suomessa on Suomen käytöstavat ja USAssa on USAn käytöstavat. Se, mitä USAssa pidetään kohteliaisuutena, voidaan Suomessa pitää epäkohteliaisuutena ja päinvastoin. Pitää osata lukea tilannetta ja toimia kulloisenkin sosiaalisen koodiston mukaan. Sosiaalinen koodisto itsessään ei ole hyvä tai huono asia.
[/quote]
Aika staattinen näkemys? Meinaat, ettei se koodisto muutu? Olisiko valtavakin rikos hinata sitä suuntaa sinne päin, minne itse haluaisi sen kehittyvän? Kun kuitenkin muutkin koko ajan tekevät samaa. Esimerkiksi nämä, jotka tällä palstalla jatkuvasti vaativat introverttien diktatuuria (pun intended), jossa ekstroverttia rankaistaan?
[/quote]
Missä se "pun"oli? Et taida oikein ymmärtää tuota sanontaa.