Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa mua! Ravintoasiaa.

Vierailija
12.08.2015 |

Olen alkanut lenkkeilemään muutamana iltana viikossa, enkä ole suunnilleen 10 vuoteen harrastanut kun satunnaisesti liikuntaa. Olen tyypillinen "laiha läski", jolle syöminen on tyyliin välttämätön paha.

No, ongelma on nyt se, että olen melko hyvin kuukauden jaksanut juosta, mutta nyt kun vauhti alkaa kiihtyä ja jaksaa tehdä jo pidempiä lenkkejä, niin voi luoja sitä on seuraavana päivänä poikki! Aamusta jo heikottaa, ja tiedän sen johtuvan ihan siitä että en ole osannut syödä a) tarpeeksi proteiini/muuten ravintopitoista ruokaa edellispäivänä b) ylipäänsä tarpeeksi määrällisesti sitä ruokaa.

Kertokaa te paremmin tietävät minkä verran mun pitää päivän aikana syödä? En kuitenkaan kuntoile joka päivä, mutta sanotaan nyt vaikka lenkkipäivänä. Montako ateriaa, miten paljon lihaa/proteiinia on tarpeeksi, mutta ei kuitenkaan liikaa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö ennen liikuntaa hiilareita, että saa energiaa siihen liikuntaan. Proteiinit sitten lenkin jälkeen. Proteiinin tarpeesi sinun on itse selvitettävä, kukaan muu ei sitä voi tietää.

Vierailija
2/4 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt mitään proteiinijauheita/urheilujuomia ym... Voiko niitä joku suositella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuasta saa tarpeeksi proteiina, noi jauheet on aivan turhia. (tietty jotkut kehonrakentajat niitä syö)

Vierailija
4/4 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä epäilen, että ongelmasi ei ole ravinto, vaan liian kova lenkkitahti. Suosittelen sykemittarin ostamista.

Normaali ravinto riittää. Proteiinit ovat nykyään trendijuttu, niitä saat tuolla harjoitustahdilla ihan riittävästi tavallisesta ruuasta. Lisätankkausta et tarvitse.

Mutta tietysti jos et SYÖ normaaliruokaa, niin sitten ymmärrän huolesi. Normaaliruokaan kuuluu aamupala, lounas, välipala, illallinen/iltapala. Kannattaa syödä yksi ns. lämmin ruoka päivässä, olkoon se lämmin tai kylmä, mutta siis kunnollinen lautasellinen. Muista kasvikset ja juurekset, niillä kannattaa täyttää puolet lautasesta ja loppuun panet sitten muita ravintoympyrän osasia.

Kokonaisenergiatarve riippu sukupuolesta, arjen hyötyliikunnan määrästä, painosta ja treenin kovuudesta. Pari tuhatta kaloria riittää istumatyötä tekevälle ja muutaman kerran viikossa treenaavalle.

Proteiinia saat eniten maitotuotteista, palkokasveista, munista, lihasta ja kalasta, soijasta, täysjyväviljastakin aika hyvin. Sekä tietysti proteiinituotteista, joita nykyään ovat kaupat väärällään.

Proteiinin tarve riippuu painostasi ja fyysisen rasituksen määrästä. Noin hanskasääntönä puhutaan 1,1-1,3 grammasta per painokilo. Eli jos olet esim. 55 kg painava, tarvitset vähintään kuutisenkymmentä grammaa proteiinia päivässä. Saat sen kasaan esim. juomalla maitoa kaksi parin desin lasia (12 g proteiinia), syömällä munan ja pari palaa ruisleipää (yhteensä n. 25 grammaa), jogurttia parin dl pikarin (n. 8 g) ja vaikkapa pienen sadan gramman jauhelihapihvin. Näistä saat jo 65 grammaa proteiinia.

Liikaa tuskin voit proteiinia saada. Jollet ala ahmia proteiinilisiä. Liika proteiini lihottaa ja voi aiheuttaa munuaisongelmia, mutta normaalista ruuasta et saa liikaa proteiinia.

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2014060418369775_ru.shtml

Kakkonen on oikeassa, hiilareita ennen treeniä ja proteiinia treenin jälkeen. 

Jos olet kiinnostunut tarkistamaan eri ruoka-aineiden proteiinimääriä, niin löydät ne helposti paitsi tuoteselosteista, myös fineli.fi -hakupalvelusta.