Päivää. Kysyisin raha-asiaa
Unelma-alani koulutus maksaa helvetillisen summan melkein 4 000 €. Olen työtön (kyvytön) ja minulla on varallisuutta, ei suoraan tilillä euroina mutta euroiksi muunnettavia.
Harkitsin pankkilainaa ja soitinkin pankkiin, mutta minun täytyy käydä vielä paikan päällä puhumassa. Sitten mieleeni tupsahti työkkäri, mutta tuskin sieltä mitään rahoitusta saa.
Minulla on iso rahanmeno tiedossa ja siihen palaa kymmeniä tuhansia euroja (ihan positiivinen juttu se kuitenkin on.) siksi tuollainen päälle kolmen tonnin potti on hirveä summa siihen päälle. Ja onhan se muutenkin hirveä summa.
Ja aivoni taistelevat vastaan sitä faktaa, että SUOMESSA voi joutua maksamaan tuollaisia summia opiskelusta. Se olisi kuitenkin unelma-ala...
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:41"]Tää lienee jotain kauneusalan hommaa. Niissä on just noita kursseja.
[/quote]
Ei.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:42"]Tää on joku sisustussuunnittelukirjekurssi, lyönpä vetoa. En nyt ihan äkkiä keksi mitään ammattia, mihin Suomessa ei olisi julkista koulutusta ellei se ole jotain huuhaata.
[/quote]
Ei.
No ehkä täytyy sitten unohtaa koko homma :( en halua maksaa itseäni kipeäksi tyhjästä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:59"]
Unelma-alani koulutus maksaa helvetillisen summan melkein 4 000 €. Olen työtön (kyvytön) ja minulla on varallisuutta, ei suoraan tilillä euroina mutta euroiksi muunnettavia. Harkitsin pankkilainaa ja soitinkin pankkiin, mutta minun täytyy käydä vielä paikan päällä puhumassa. Sitten mieleeni tupsahti työkkäri, mutta tuskin sieltä mitään rahoitusta saa. Minulla on iso rahanmeno tiedossa ja siihen palaa kymmeniä tuhansia euroja (ihan positiivinen juttu se kuitenkin on.) siksi tuollainen päälle kolmen tonnin potti on hirveä summa siihen päälle. Ja onhan se muutenkin hirveä summa. Ja aivoni taistelevat vastaan sitä faktaa, että SUOMESSA voi joutua maksamaan tuollaisia summia opiskelusta. Se olisi kuitenkin unelma-ala...
[/quote]
Yksityiset koulut maksavat.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:59"]
Unelma-alani koulutus maksaa helvetillisen summan melkein 4 000 €. Olen työtön (kyvytön) ja minulla on varallisuutta, ei suoraan tilillä euroina mutta euroiksi muunnettavia. Harkitsin pankkilainaa ja soitinkin pankkiin, mutta minun täytyy käydä vielä paikan päällä puhumassa. Sitten mieleeni tupsahti työkkäri, mutta tuskin sieltä mitään rahoitusta saa. Minulla on iso rahanmeno tiedossa ja siihen palaa kymmeniä tuhansia euroja (ihan positiivinen juttu se kuitenkin on.) siksi tuollainen päälle kolmen tonnin potti on hirveä summa siihen päälle. Ja onhan se muutenkin hirveä summa. Ja aivoni taistelevat vastaan sitä faktaa, että SUOMESSA voi joutua maksamaan tuollaisia summia opiskelusta. Se olisi kuitenkin unelma-ala...
[/quote]
Yksityiset koulut maksavat.
[/quote]
Mutta onko se kusetusta?
Huom, en ole missään vaiheessa luullut että työkkäri voisi LAINATA jotain.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:47"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 18:59"] Unelma-alani koulutus maksaa helvetillisen summan melkein 4 000 €. Olen työtön (kyvytön) ja minulla on varallisuutta, ei suoraan tilillä euroina mutta euroiksi muunnettavia. Harkitsin pankkilainaa ja soitinkin pankkiin, mutta minun täytyy käydä vielä paikan päällä puhumassa. Sitten mieleeni tupsahti työkkäri, mutta tuskin sieltä mitään rahoitusta saa. Minulla on iso rahanmeno tiedossa ja siihen palaa kymmeniä tuhansia euroja (ihan positiivinen juttu se kuitenkin on.) siksi tuollainen päälle kolmen tonnin potti on hirveä summa siihen päälle. Ja onhan se muutenkin hirveä summa. Ja aivoni taistelevat vastaan sitä faktaa, että SUOMESSA voi joutua maksamaan tuollaisia summia opiskelusta. Se olisi kuitenkin unelma-ala... [/quote] Yksityiset koulut maksavat. [/quote] Mutta onko se kusetusta?
[/quote]Miksi olisi?
Inhottava masentaa ja lytätä toisen unelma, mutta olen itse opiskellut kulttuurialalle tuolla mentaliteetilla että "tämä minua kiinnostaa, tavoittelen unelmiani", välittämättä siitä että alalla ei ole töitä. Se opiskelu oli aivan ihanaa, niin kauan kuin sitä kesti, mutta kun se ei kestä loputtomiin vaan senkin jälkeen täytyy jotain tehdä, eikä niitä töitä tosiaankaan sitten ollut.
Eri asia sitten jos olet erittäin erittäin lahjakas jo muutenkin valitemallasi alalla ja uskot itseesi ihan kympillä vrt. joku Minna Parikka. Kai silloin voi vaikka maksaa siitä että opiskelee jossain ulkomailla kalliissa koulussa, mutta mistä sen tietää onko sitä niin lahjakas. Itse en tainnut olla.
Samaa mieltä 28:n kanssa. Sellaisia koulussa ysin piirtäjiä on kolmetoista tusinassa ja turhan moni niistä kuvittelee olevansa tosi luova, hyvä ja lahjakas ja vielä valmis ponnistelemaan tosissaan uransa eteen. Opiskelu samanhenkisten, coolien tyyppien kanssa on kivaa, mutta totuus lyö silmille kun joskus pitäisi sillä myös itsensä elättää. Julkinen puoli kouluttaa edelleen noita ihan tarpeeksi ja sitten yksityisesti vielä moni on valmis maksamaan "unelma-alastaan" kovan hinnan. Pari vuotta pyöritään työttömänä ja sitten mietitään oisko kannattanut opiskella jotain vähemmän hohdokasta.
Mikä tuo sinun unelmatyö olisi ja mistä koulutuksesta olisi kyse?
Voisimme varmasti anonyymille arvioida, että onko oikeasti hyvä juttu vai jonkun tahon keino vain rahastaa tyhmiltä rahat pois.
Ei työkkäri rahaa lainaa tai jotain erikoisia koulutuksia maksa. Puheistasi päätellen kipität vaan pankkiin niin kyllä ne sulle rahaa lainaa vaikka sukelluskurssia varten. Luottokortillakin pystyy 4000eur maksamaan, se lienee suurinpiirtein saman hintainen kuin kertaluotto.