Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minä vuonna aloitit peruskoulun?

Vierailija
11.08.2015 |

Ja mitä on jäänyt mieleen ensimmäisestä koulupäivästä? 

Mulla alkoi 1994. Mieleen on jäänyt vain se, kun pari kaveria tuli aamulla mua hakemaan ja olin vielä yöpuvussa. :D

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1983. Jänskätti. Yksi tuleva luokkakaverini itki koulun pihalla, kun ei halunnut erota äidistä. Enpä muuta muista.

Vierailija
42/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-72

Vierailija
44/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1991. Muistan kun äiti saattoi mut kouluun itku silmässä ja sanoi: "Mun vauva menee jo kouluun". <3 :')

Vierailija
45/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1979. En muista koululta mitään, mutta sen muistan, että äiti halusi ottaa minusta valokuvan ja minä en halunnut ja niinpä mä itken siinä valokuvassa. Tämä kuvaa äitiäni ja hänen kasvatustyyliään sitten myöhemminkin ihan erinomaisesti ja meidän suhdettamme. Paskiainen, että eipä mulla muuta. 

Paitsi että omat lapseni ovat hymyilleet vastaavissa kuvissa, koska me emme pakota lapsia asioihin.

Vierailija
46/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:18"]

Siis mitä on nämä alapeukut jos on on aloittanut peruskoulun -99,-00,-01,-02 ??? En ymmärrä.

[/quote]

Ei noina vuosina enää mennä kouluun, silloin valmistutaan jo ammatteihin :))

Vierailija
47/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1999. Muistan, että aurinko paistoi ja keräännyttiin koulun pihalle, josta jakauduttiin luokkiin. Koulupäivän jälkeen olin innoissani. Isä ja äiti tulivat molemmat hakemaan, vaikka olivat eronneet. Selitin heille kaikkea mitä oli tapahtunut, käskin kulkemaan jonossa, niin kuin opettaja oli meitä käskenyt jne. Pian sen päivän jälkeen alkoikin sitten 9 vuotta kestänyt kiusaaminen.

Vierailija
48/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:14"]

1979. En muista koululta mitään, mutta sen muistan, että äiti halusi ottaa minusta valokuvan ja minä en halunnut ja niinpä mä itken siinä valokuvassa. Tämä kuvaa äitiäni ja hänen kasvatustyyliään sitten myöhemminkin ihan erinomaisesti ja meidän suhdettamme. Paskiainen, että eipä mulla muuta. 

Paitsi että omat lapseni ovat hymyilleet vastaavissa kuvissa, koska me emme pakota lapsia asioihin.

[/quote]

Odotan kauhulla, minkälainen tulevaisuus tässä maassa on, kun lapsesi kaltaiset narsissit päättävät asioista.

Vierailija
49/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1992 aloitin peruskoulun. Äiti oli pakottanut minut laittamaan jalkaan todella rumat ruskeat polvihousut, ja tästä johtunut harmitus on kyllä jäänyt mieleen. Askartelimme luokassa auringot, joihin kirjoitimme omat nimemme.

Vierailija
50/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980 -kaikki kiersi koulua ympäri kuin riivatut
luokat 1-6 samalla pihalla 1-2 luokat ns. puukoulussa, jossa myös käsityöluokka

Vierailija
51/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1994 menin ekalle. Ei ole mitään muistikuvia.

Vierailija
52/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1972

Vierailija
53/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan, vaikka olen peruskoulun käynyt. Aloitin kansakoulussa 1971, en muista milloin virallinen muutos alueelle tuli. Mutta olen alueellani ensimmäistä peruskouluikäluokkaa. 

Vierailija
54/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakoulun aloitin 1972 kouluun mennessäni, peruskouluksi se vaihtui seuraavana vuonna. En muista koulun ekasta päivästä mitään, mutta kouluun tutustumispäivästä muistan: Piirrettiin käyriä pisteestä pisteeseen -tyylillä. Välitunnilla kaaduin ja uusiin punaisiin sukkahousuihin tuli reikä polveen. 

Vierailija
55/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1984. Muistan hädin tuskin mitään ekasta koulupäivästä. Eka luokasta kyllä moniakin asioita, mutta ne tuntuu sekoittuneen niin etten voi varmaksi sanoa mitä juuri ihan ekana päivänä tapahtui. Sellainen mielikuva kyllä on, että ekana päivänäkoulun portailla joku vanhempi oppilas kysyi kuka meille tulee opeksi ja kun kerroin nimen, hän kertoi open olevan kiva.

Vierailija
56/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:45"]

1984. Muistan hädin tuskin mitään ekasta koulupäivästä. Eka luokasta kyllä moniakin asioita, mutta ne tuntuu sekoittuneen niin etten voi varmaksi sanoa mitä juuri ihan ekana päivänä tapahtui. Sellainen mielikuva kyllä on, että ekana päivänäkoulun portailla joku vanhempi oppilas kysyi kuka meille tulee opeksi ja kun kerroin nimen, hän kertoi open olevan kiva.

[/quote]

Tosi kiva yksityiskohta ja muisto. :) Oliko ope kiva?

Vierailija
57/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000, samalle luokalle tuli silloinen paraskaverini joka asui muutaman kerroksen meidän alakerrassa ja jonka kanssa oltiin oltu samassa päiväkodissakin. Opettajana oli koulun vararehtori semmoinen pönäkkä kuuttakymppiä lähestyvä harmaahiuksinen rouva joka oli todella ärhäkkä. Ekana päivänä äiti tuli kanssani luokkaan(niinkuin muidenkin vanhemmat) ja mä muistan kun mun edessäni istui poika joka sanoi kaikesta "miniskidi". Muistelisin, että ekana koulupäivänä meillä oli kuvaamataitoa, mikä helpotti uuteen sopeutumista ihan hurjasti sillä olen aina ollut taiteellisempipersoona ja rakastanut piirtämistä.

Vierailija
58/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulu saapui paikkakunnalleni mennessäni ekalle 1971. Matematiikka oli muuttunut ihan omituiseksi - se oli unionioppia. Yhdistä viivoilla samankaltaiset.

Isosiskoni kirjoitti ylioppilaaksi ensimmäisen kouluvuoteni keväällä. Sekä isä että äiti olivat hänen kevätjuhlassaan lukiolla. Taapersin yksin omalta koulultani kotiin tienvartta pitkin käsissäni ekan luokan aikana askartelemiani käsitöitä. Ne meinasivat pudota kaiken aikaa.

Joku vähän isompi tyttö kysyi, miksi kävelet täällä yksin. Sanoin, että en tiedä. Kerroin, että isosiskolla on jokin tärkeä juttu. Isä ja äiti ovat siellä.

Olin kevätjuhlassa nähnyt luokkatoverieni vanhempia paikalla. Ihmettelin, miksi he ovat siellä. Olin ainut lapsi yksin. Ehkä muiden lasten vanhemmilla ei ollut mitään niin tärkeää kuin minun isällä ja äidillä.

Saavuin yksin kotiin. Sitten sinne tuli yhtäkkiä paljon sukulaisia. Isosisko sai valtavan määrän ruusuja. Ihmettelin, miksi. Minäkin sain yhden tädiltäni. Olin siitä polleana.

Äiti piti pitkään isosiskon ruusuja hengissä käärien ne sanomalehteen ja upottaen ne aina yöksi ulkosaunan kylmään vesipataan. Minä halusin myös kääriä ja upottaa oman ruusuni. Äidistä se oli turhaa. Minä pidin pääni.

Ruusun pää nuupahti uittamisesta huolimatta. Syksyllä jatkui unionioppi.

Vierailija
59/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1997. Muistan vaan, että istuin ruokailussa vahingossa väärälle paikalle ja hävetti aivan kamalasti! Syötiin ala-asteella siis luokissa. 

Vierailija
60/67 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000. Muistan sen jännityksen, kun astuin ekaa kertaa sisään koulun ovista, ripustin takin ja sateenvarjon naulaan ja menin luokkaan etsimään omaa paikkaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi