Myöhässä oleva lasku ja puuttuvat maksumuistutukset?
Eli mulla on pari laskua 2-3 kuukauden takaa, toisen olin unohtanut maksaa ja toisen löysin vasta nyt. Onkohan ne mennyt jo perintään, mitään maksumuistutuksia ei ole tullut eikä kukaan ole ottanut yhteyttä?
Kommentit (6)
Laskun eräpäivästä 14 vrk kuluttua saat maksumuistutuksen. Sen erääntymisestä 14 vrk saat 1. maksuvaatimuksen eli ensimmäisen perintäkirjeen. Siitä 14 vrk kuluttua saat toisen perintäkirjeen. Tämän jälkeen alkaa prosessi, jonka myötä asia voidaan viikkojen myötä viedä ulosottoon.
Tämä siis henkilöasiakkailla. Mutta ole yhteydessä laskuttajaan, jos et todella ole saanut mitään muistutuspostia. Osa saatavista (mm. terveydenhuollon laskut) ovat suoraan ulosottokelpoisia.
Minä havahduin joulukuun puolivälissä siihen, että eräältä firmalta, jolta normaalisti saan kuukausittain laskuja, ei ollut tullut niitä pitkään aikaan. Soitin laskuttajalle. Tulematta jääneistä laskuista ensimmäinen, jonka eräpäivä oli lokakuun lopussa, oli jo mennyt perintään. Perintä ja muistutusmaksut kuitenkin peruttiin, kun sain selvitettyä, että en tosiaan ollut saanut yhtään laskua enkä muistutusta (firma oli muokannut laskussa olevaa osoitetta niin, että se ei näkynyt kunnolla kirjekuoren ikkunasta). Tietenkin myös maksoin rästissä olleet maksut heti.
Mutta tällä perusteella totean, että ap:n laskut ovat hyvinkin voineet mennä perintään. Kannattaa soittaa firmaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Laskun eräpäivästä 14 vrk kuluttua saat maksumuistutuksen. Sen erääntymisestä 14 vrk saat 1. maksuvaatimuksen eli ensimmäisen perintäkirjeen. Siitä 14 vrk kuluttua saat toisen perintäkirjeen. Tämän jälkeen alkaa prosessi, jonka myötä asia voidaan viikkojen myötä viedä ulosottoon.
Tämä siis henkilöasiakkailla. Mutta ole yhteydessä laskuttajaan, jos et todella ole saanut mitään muistutuspostia. Osa saatavista (mm. terveydenhuollon laskut) ovat suoraan ulosottokelpoisia.
Tämä nyt ei ole mikään yleissääntö, riippuu firmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole mikään yleissääntö, riippuu firmasta.
Itse asiassa laissa on määräykset sille, kuinka pian laskun erääntymisestä saa aikaisintaan lähettää muistutuksen.
Ei oo. Kestää kauan et menee perintään