Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaisissa vaatteissa mennään oopperaan?

Vierailija
29.09.2006 |

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai tyylikäs housupuku, tyylikäs hame jne

Tyyli on vapaa :)

Vierailija
2/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siellä aika juhlavaakin pukeutumista, mutta etenkin turistit ja nuorempi väki on hyvinkin epämuodollisesti pukeutunutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn jonkin verran (saan tutulta lippuja) ja juuri viimeksi vastaan käveli eräs keski-ikäinen nainen, joka oli tyrmäävän näköinen upeissa farkuissaan ja valkoisessa paitapuserossaan.

Asun täydensi sopivat korut, laukku sekä mustat, piikkikorkoiset kengät.

Vierailija
4/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin missään iltapuvussakaan... Joku asiallinen ja hiukan juhlava asu ok. Vaikka jakku ja suorat housut kivallla topilla/koruilla.

Varsinaista pukeutumis etikettiähän paikassa ei ole, tuulipuvussakin pääsee sisään...;) Mutta siistimpää päälle jos ei halua erottua alipukeutujana joukosta...;)

Vierailija
5/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua se ei niin häiritse että vaivautuisin.

Vierailija
6/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ehkä laittaisin jotain siistimpää... Mielestäni iltapuku on liioittelua, vaikka olisihan se hauskaa joskus leikkiä pukujuhliakin.

Ooppera on ollut vauraamman väen harrastus mm. lippujen hintojen vuoksi, ja ehkä pukukoodilla on haluttu ylläpitää hienostelevaa imagoa. Onneksi tuo on alkanut muuttua, ja " tavallisetkin" ihmiset voivat nykyään astua Kansallisoopperan ovista sisään " tavallisissa" vaatteissaan. Musiikki kuuluu kaikille!

Vierailija
7/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kannattaa pukeutua ns. siististi, ei ainakaan farkkuihin. Jos olisit muusikko, tai musiikkiopiskelija, voisit mennä pukeutuneena ihan kuin haluat, mutta silloin tämän tietäisitkin ;-)

Vierailija
8/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

farkuissa voi aivan hyvin mennä, aika moni ooppejan vakikävijä kulkee siellä farkuissa. Iltapuvussa taas en ole nähnyt ketään opperassa, muuta kuin erikoisgaalailloissa. Toki voi iltapuvussakin mennä, mutta silloin viestittää aika selkeästi " olen täällä ensimmäistä kertaa enkä tiennyt miten pukeutua" .

Ja sama pätee myös keski-Euroopan oopperataloihin, siellä joskus näkee jonkun seurueen iltapuvuissa, mutta pääsääntöisesti ihmiset ovat pukeutuneet ns. normaaleihin vaatteisiin, myös farkkuihin.

Vierailija
9/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai paitapusero / siisti neule. Pariskunnan olisi hyvä pukeutua ns. samantasoisesti eli ei niin että toinen on viimeisen päälle puettu ja toisella kauhtuneet farkut ja t-paita. Vaikka eipä silläkään väliä :)

t. vakikävijä

Vierailija
10/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luultavasti ollut oopperoissa ympäri maailmaa luultavati 10-kertaisesti sen määrän, mitä sinä tulet koskaan niissä käymään :DD

Jos suomalaiset on moukkia niin olkoon, minulle ei tulisi mieleenkään latistaa omaa ja muiden iltaa ilmaantumalla farkuissa paikalle. Voi voi, ja sitten samoissa farkuissa vielä illaliselle. Huoh.

Vierailija
11/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittikohan 13, että muusikko ja musiikinopiskelija ei korota toisia saman alan ihmisiä itseään korkeammalle (eikä toivottavasti myöskään itseään muita korkeammalle ;)), joten hänen ei tarvitse hienostella. Minäkin käyn oopperassa farkuissa. Myönnettäköön, että ne ovat toisinaan rikkinäiset...

-moukka muusikko

Vierailija
12/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tosi harvoin missään teatterissa tai oopperassa, mutta joka kerta on tosi ärsyttävää, kun koko katsomo lemuaa hirveesti kaikenmaailman hajuvesille.

Minusta vaatetus saa olla vapaa, mutta älkää haisko/tuoksuko liikaa!!!

Vierailija
13/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siisteissä vaatteissa. En missään tapauksessa pidä muusikkoja moukkina! Mutta, kuka tahansa muu, joka menee oopperaan farkuissa saa kyllä mulla katseen pitkin nenää. Se on joku kunnioitus kysymys. Ollaan menossa ihanaan taide-elämykseen, ja kunnioituksesta muusikkoja ja muita taiteilijoita kohtaan pukeudun siististi. En iltapukuun Suomessa, muualla Euroopassa sitä näkee paljon enemmän. Miehelle puku, helppo juttu.

13

Vierailija
14/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai riittääkö jos on suorittanut 3/3:sen musiikkiopistossa?

Vierailija
15/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mistäköhän sinä tiedät, kuinka paljon olen eri oopperataloissa käynyt Suomen rajojen ulkopuolella? Voipi olla jopa aika paljon suurempi määrä kuin sinulla ;)

Kommenttini perustui siihen, että esim. keski-Euroopassa on täysin normaalia ja yleistä mennä oopperaan farkuissa, farkuissa oopperaan tulevaa ei luokitella moukaksi :)

Toki suurin osa yleisöstä pukeutuu muuhun kuin farkkuihin, mutta farkut eivät ole pöyristyttävä moukkamaisuus. Esim. Wienissä näkee Helsinkiä useammin ihmisiä iltapuvuissa, mutta hekin ovat vähemmistö yleisön joukossa.

Jenkeistä ei ole kokemusta.

Vierailija
16/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. se moukka muusikko

Vierailija
17/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

farkuissa oopperassa. Taisi jalassa olla jotain 500e maksaneet Dolce/Gabbanat...ei kyllä näyttänyt mun silmissä moukalta, ei sinne päinkään. Ja taitaa tuntea pukeutumis" koodit" .

Vierailija
18/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jokainen menee miten haluaa. Viimeksi minulla oli iltapuku ja miehellä puku, samoin muiden seurueen jäsenet olivat samanlaisissa vaatteissa.. Mutta kyseessä oli ensi-ilta. Mielestäni jokainen saa pukeutua miten haluaa mutta minulle farkut ovat tavallinen arkivaate ja näin ollen itse en haluaisi pukeutua niihin - ehkä pidän oopperaa hienona tapahtumana ja harvemmin käyn siellä kuin esim. elokuvissa.

Vierailija
19/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin yleinen harrastusdiplomi, ettei todellakaan vielä muusikko!!

Sanotaanko nyt niin, että jokainen vähänkin asioista ymmärtävä EI mielestäni mene oopperaan farkuissa. Jos joku helsinkiläinen boutiquen omistaja menee kalliissa, boutiquensa maahantuomissa farkuissa, se osoittaa minusta tyylitajun ja sivistyksen puutetta, käyttää nyt oopperaa mainostilana! Toisaalta, hän menestyneenä ja piinkovana bisnesnaisena varmaan tekee juuri näin ja tahallaan. Jos nyt meillä on mielessä sama ihminen, niin hän muutenkin pukeutuu käsittämättömän " huonosti" ts. aivan liian nuoren ihmisen vaatteisiin, ikäänsä nähden.

Toinen soittaja, muusikko katsoo ja kuuntelee esitystä aivan eri tasolta kuin maallikkoyleisö, ja voi siksi mielestäni pukeutua niinkuin lystää. Pitää muistaa, että monelle soittajalle puku on työasu, joten kun menee kuuntelemaan itse, eikä soittamaan, sitä mielellään pukeutuu toisin. Vähän niinkuin tämä oliko 31 joka sanoi, että farkut on arkivaate, ja ooppera on kuitenkin muille kuin muusikoille jotain arjesta poikkeavaa. Onko tämä todella näin vaikea ymmärtää?

13.

Vierailija
20/24 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan ainoastaan farkkuja. Kuuntelen hyvin paljon klassista musiikkia, enimmäkseen sarjallista itä-Eurooppalaista, jos joku epäilee. Olen nähnyt elämässäni yhden oopperan, ja tämä pukukoodi ahdisti. Samasta syystä olen käynyt ainoastaan kahdesti kuuntelemassa rakastamaani klassista musiikkia elävänä.

Menisin paikan päälle, jos tällaista asiaa ei tarvitsisi miettiä. Nyt tämä vain rasittaa. Tekisi mieli sanoa, että pitäkää paskaoopperanne, ylipalkatut epäluovan ammatin harjoittaja-snobbailijat. :D