Syyte: 12-vuotias tyttö kuoli Joensuussa, kun lääkäri ei huolinut häntä sairaalaan
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008671106.html
Milloin näille lääkäreille saadaan kovemmat tuomiot?
Toisekseen, olenko ainoa jonka mielestä lääkärin nimi ja kuva ja asuinkaupunki pitäisi julkistaa, että muut tietävät kiertää halutessaan kaukaa?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei saa uskoa lääkäriä jos lapsella on hätä. Jos ambulanssi ei huoli niin sitten vaikka taksilla sairaalaan ja pitää meteliä niin kauan että joku suostuu tutkimaan. Tuokin lääkäri saa vain ehdollista vaikka on vastussa lapsen kuolemasta. Ei he välitä sinun lapsestasi tippaakaan.
Ei se lääkäri mitään ehdollista saa, vaan huomautuksen.
Ja kyllä se lääkäri voi silti hyvinkin välittää. Teki vaan virheen.
Olen nähnyt tuhat kertaa, että lääkäri saapuu töihin hymyillen seuraavana päivänä hoitovirheestä. Hyvin harva heistä välittää, varmaan sekin isona syynä, että he erittäin harvoin saavat oikeita seuraamuksia.
T. Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään ei saa uskoa lääkäriä jos lapsella on hätä. Jos ambulanssi ei huoli niin sitten vaikka taksilla sairaalaan ja pitää meteliä niin kauan että joku suostuu tutkimaan. Tuokin lääkäri saa vain ehdollista vaikka on vastussa lapsen kuolemasta. Ei he välitä sinun lapsestasi tippaakaan.
Olen nähnyt tuhat kertaa, että lääkäri saapuu töihin hymyillen seuraavana päivänä hoitovirheestä. Hyvin harva heistä välittää, varmaan sekin isona syynä, että he erittäin harvoin saavat oikeita seuraamuksia.
T. Hoitaja
Eiköhän olisi jo korkea aika puuttua näihin lääkäreihin ja apteekkareiden iän ikuisiin etuoikeuksiin. Vähän sama ongelma edelleen mikä oli kieltolain aikaan ja alkoholirajoitusten: eliitti ei halunnut "omiaan" tuomita vaan tavallisen kansan. Nyt ollaan jo 2020-luvulla, että kyllä demoktrian pitäisi ohittaa tuollainen marginaaliryhmä rikkaiden / eliitin etuoikeudet.
Ohiksena kerron oman paremman kokemukseni.
Olin ultraäänitutkimuksessa ja lääköri ei ollut katsonut edellisen tutkimuksen tuloksia ja hänen olisi pitänyt ottaa ohutneulanäyte, jos olisi katsonut ne aiemmat tulokset.
Soitti minulle seuraavan päivänä ja pyyteli anteeksi ja sovittiin uusi kuvaus ja asia hoitui.
Ilmaiseksi sain sen uusinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Hoitaja
Se, ettei matele seinän vierustaa pussi päässä ei tarkoita, etteikö välittäisi.
Onpas taas tyhmä hoitaja, kun ei ihmisistä tuon vertaa tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala virhe, kollegan sietää saada rangaistus. Pakko puuttua tuohon kommenttiin jossa puhutaan lääkäreiden hurjista palkoista joiden pitäisi tippua normaalille tasolle. Olen käynyt 6 vuotta lääkistä, sen jälkeen erikoistunut 5 vuotta ja mun palkka on ennen veroja 5600€/kk, josta maksan veroja 34%. Käteen jää alle neljä tonnia.
Teurastaja, johon ei tarvita edes oikeaa koulutusta, tienaa saman.
Ne huippupalkat on jollain johtajaylilääkäreillä, ei meillä tavallisilla. Husilla erikoistuvan lääkärin palkka on 3900€/kk ennen veroja.Liian suuri on palkkasi.
Tekisitkö saman määrän työtä samalla palkalla?
Joka päivä 07-17 ja taukoja kerkeää pitää EHKÄ yhden. Ei todellakaan mikään takaa että ehtii.
2x kuukaudessa päivystys, eli aamulla menet seitsemään töihin, siirryt n. Klo 15.30 päivystyspaikalle ja sieltä taas klo 07 takaisin töihin. Pääset kotiin siis seuraavana päivänä klo 17.
Jos lausuntoja tms jää esimerkiksi ensiaputapausten vuoksi kirjoittamatta, niin tiedät olevasi ylitöissä seuraavana päivänä.
Jos mokaat, niin pahimmillaan tapat jonkun.Lupaan sulle, et saman rahan saa helpommallakin :D
Mä teen ihan samaa varhaiskasvatuksen opena. Vastuu on ihan yhtä iso. Työpäivät pitkiä, eikä ole mitään taukoja, että pääsis edes vessaan. Syömään ei ehdi kun on ne 20 lasta ruokittavana. Ja silti palkka on puolta pienempi.
Eikä mulla ole sitä hoitajaa siinä käskytettävänä joka lopulta tekee sen kaiken oikean työn.
Olen työskennellyt sekä varhaiskasvatuksessa että sairaalassa. Päiväkodissa saa kyllä tehdä töitä leipänsä eteen ja työolot ovat kuin sieltä itsestään, mutta ei se vastuun osalta ole kyllä lääkärin työtä lähelläkään.
Minkä vastuun? Lääkärit nimenomaan ei ikinä joudu vastuuseen. Tässäkin tapettiin nuori tyttö, eikä mitään seuraamuksia tule.
Kyllä lääkärit vastuuseen teoistaan on joutuneet monta kertaa. Eikä siinä vielä kaikki - kun hoitaja mokaa, niin lääkärikin pistetään vastuuseen.
Höpölöpö. Olen itse toiminut hoitajana 10 vuotta ja nähnyt ettei lääkärit käytännössä ikinä joudu vastuuseen hoitovirheistä, vaikka potilas vammautuisi tai kuolisi. Suurinosa johtuu siitä, että lääkäri on liian laiskasti toiminut kuten tässä ja sen seurauksena tullut kohtalokas virhe.
Terveydenhoitoalan ammattilaisena sanoisin, että ongelma on siinä, että alalle hakee lääkäreiksi paljon porukkaa, jota kiinnostaa vain korkea palkka ja varma työ. Jos todellinen motivaatio auttaa potilaita, toisia ihmisiä puuttuu, niin hoitovirheiden riskit kohoaa.
Meilläkin työssä eniten virheitä tekee samat lääkärit joita ala ei oikeasti kiinnosta, tekevät kaikessa vain minimin ja se johtuu toistuvasti vaaratilanteisiin, mutta kukaan ei asiaan uskalla puuttua kun lääkärit suojelevat toisiaan ja kosto odottaisi sitä joka puuttuu. Vuosia takaperin vauvan vammauttamisesta loppuelämäksi lääkärit sai tuomion vain sen takia, että se levisi uutisiin ja sai kansan raivoon, muuten olisivat tavalliseen tapaan päässeet huomautuksella, jos sitäkään.
Itse olen bonganut lukuisia vihreellisiä annostuksia resepteissä hengenvaarallisiakin. Esim. lääkäri oli määrännyt vanhukselle Oxynorm 10mg/ml liuosta 1mg/ml liuoksen annostuksella eli olisi ollut 10x kertainen annos vahvaa opioIdikipulääkettä.
Eipä me saada mitään lisiä vaikka virheitä korjataankin.
Että on sitä vastuuta muillakin.
T.eräs farmaseutti.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen bonganut lukuisia vihreellisiä annostuksia resepteissä hengenvaarallisiakin. Esim. lääkäri oli määrännyt vanhukselle Oxynorm 10mg/ml liuosta 1mg/ml liuoksen annostuksella eli olisi ollut 10x kertainen annos vahvaa opioIdikipulääkettä.
Eipä me saada mitään lisiä vaikka virheitä korjataankin.
Että on sitä vastuuta muillakin.
T.eräs farmaseutti.
EIkä sairaanhoitajatkaan saa toimenpidelisiä vaikka hän sen tekee. Lääkäri sen määrää, joten saa toimenpidelisän. Hoitaja on kyllä vastuussa, jos jotain tekee väärin.
Lääkäreihin mahtuu todella monenlaista tekijää ja kun on olettanut, että sinne lääketieteelliseen pääsy ei ole ihan helppo juttu, niin jaksaa se yllättää mikä on osaamisen taso heistä osalla. Esimerkkinä eräs yleislääketieteeseen erikoistunut terveyskeskuslääkäri, joka antoi minulle niin erikoisia ohjeita, että päätin tarkistaa nuo lääkärinoikeudet ihan soittamalla rekisterin ylläpitäjälle Valviraan. Tämä katsoi siellä tietoja ja alkoi mumista, että hän ei nyt tiedä voiko näitä tietoja antaa, vaikka siellä sivuilla on tämä puhelinnumero mihin voi soittaa ja tietoja kysellä. Totesin että jotain siis löytyi, mihin tämä henkilö sitten vaivaantuneena että hän ei voi sanoa siihen mitään, mutta ottakaa yhteys toiseen tahoon sähköpostilla. Harvoin? mutta kuitenkin, jos joku kuolee tahallisen tai tahattoman toimenpiteen myötä tai vammautuu, niin silti pääsääntöisesti ne oikeudet säilyy, sen puolesta todistaa ainakin Valviran Julkiterhikissä tehty haku eräällä henkilöllä, jolla ei pitäisi enää olla mitään toimilupaa alalla ja julkiseen tietoon ei tällaisista hiiskuta mitään, tieto tulee vasta toimittajien tai lähiomaisten kertomana.