Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mulle omaishoidosta

Vierailija
10.08.2015 |

Jos haen omaishoidontukea, pitääkö minun asua samassa taloudessa hoidettavan kanssa? Jos haen omaishoidontukea, voiko hoidettava saada yhä kotipalvelusta esimerkiksi pesuapua? Jos haen omaishoidontukea, voinko yhä käydä palkkatyössäkin? 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatyö ei helposti onnistu. Joitakin palveluja saa jos hoitaja ei kaikkea kykene itse tekemään.

Vierailija
2/4 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja miten olet omaisedi hoitaja jos et asu hänen kanssaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löytänyt hakuperusteista kohtaa, jossa edellytetään, että hoitaja asuisi hoidettavan kanssa samassa taloudessa. Minusta se on aika lailla hoitamista, jos aamulla käy syöttämässä ja lääkitsemässä ja työpäivän jälkeen on hoidettavan luona sen 6-8 tuntia ennen nukahtamista. 

Vierailija
4/4 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko asua hoidettavan kanssa. On yleistä, että esim. aikuinen lapsi on vanhempansa omaishoitaja vaikkei asu tämän luona. Palkkatöissä käyminen ei sulje pois omaihoitajuutta, mutta saattaa vaikuttaa maksu/hoidettavuusluokkaan alentavasti. Myös kotipalvelun apua voi edelleen saada vaikka olisi omaishoitaja. Edes henkilökohtainen avustaja ei automaattisesti sulje omaishoitajuutta pois tai toisinpäin.

Kuntakohtaisia erojakin näissä on, mutta näin ainakin Helsingissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi