Auttaako imodium ärtyvän suolen oireyhtymään?
Kommentit (23)
Ei auta. Se on pelkkä ripulilääke tilapäiskäyttöön. Ei se suolen tulehdusta poista.
Mulle suositeltiin Visibliniä ja VSL#3- valmistetta.
Auttaa kyllä.. mulla aina vetskaripussissa mukana imodium plussaa ja maitohappobakteereita, kyllä tehokkaasti stoppaa sen ripulin ja ennen matkaa, tapahtumaa tms. otettuna ennaltaehkäisee ripulin. Esim jos menen IBS-potilaana baariin enkä ota imodiumia ennen, istun pöntöllä koko illan. Imodiumin kanssa käyn vasta seuraavana päivänä.
Mietin jos kokeilisin sitä kun koulu alkaa. Mitä toi Visiblin on? Saako ilman reseptiä? Ap
Kyllä mun tyttärelläni ainakin auttaa ihan erikoislääkäri kuka tähystyksen suoleen teki ja totesi kys vaivan käski käyttämään säännöllisesti imodiumia
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:24"]
Mietin jos kokeilisin sitä kun koulu alkaa. Mitä toi Visiblin on? Saako ilman reseptiä? Ap
[/quote]
Saa ilman reseptiä mutta reseptillä ilmeisesti halvempi.
Ei auta, ruokavalio on ainoa hoito.
Kai se silloin auttaa, jos ärtyvä suoli oireilee ripulina.
sellaisessa tilanteessa, jossa on pakko reissata ja ripulia pukkaa jatkuvasti, niin onhan se imodium silloin napattava. Ei se alkuperäistä syytä, eli ärtynyttä suolta paranna, mutta peittää oireita hetken aikaa. Ei sitä imodiumiakaan saisi jatkuvasti käyttää... ellei lääkäri ole antanut lupaa.
Virosta saa loperamid ratiopharmia 10kpl 1,11e hintaan apteekista, samaa kuin imodium
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:29"]
Kai se silloin auttaa, jos ärtyvä suoli oireilee ripulina.
[/quote]
Silloinhan se on vain oireen hoito.
Niin siis mietin vain onko mitään lääkettä kun koulu alkaa. Maha on sekaisin jo nyt, kun jännittää. Ruokavalio ei auta. Fodmap-ruokavaliota pyrin noudattamaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:36"]Niin siis mietin vain onko mitään lääkettä kun koulu alkaa. Maha on sekaisin jo nyt, kun jännittää. Ruokavalio ei auta. Fodmap-ruokavaliota pyrin noudattamaan. Ap
[/quote]
Ruokavalio helpottaa kyllä muuten oireita, mutta ei stressitilanteissa. Ap
Imodiumin ongelma on se että sen toimintamekanismi on suolen pysäyttäminen. Suoli on autonomisesti toimiva. Kun imodiumia käytetään säännöllisesti, suolen oma toiminta häiriintyy, se laiskistuu pysyvästi. Lopussa päädytään tilanteeseen jossa suoli ei enää toimi itsenäisesti, vaan myös sen tyhjentäminen joudutaan tekemään lääkkeillä. Kovin nuorena en haluaisi olla tuossa tilanteessa, joten imodiumia tulisi käyttää harkiten. Jos ikää jo on, niin tilanne on vähän eri.
Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään helpon pelastuksen tuova vaaraton ratkaisu ripuliin, vaan pysyviä vaikutuksia elimistössä aikaansaava valmiste, jota tulisi aina käyttää akuuttiin tarpeeseen ja harkiten.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:26"]
Kyllä mun tyttärelläni ainakin auttaa ihan erikoislääkäri kuka tähystyksen suoleen teki ja totesi kys vaivan käski käyttämään säännöllisesti imodiumia
[/quote]
Niin, oireiden hoitoon, mutta ei sairauden hoitoon.
Eihän se tautia paranna mutta oireita helpottaa huomattavasti. Välillä kun on tärkeä meno vaikka illalla niin 2-3 imodiumia tekee sen ettei vessassa tarvi ravata vuorokauteen. Ihan lääkäri on näin suositellu
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:36"]Niin siis mietin vain onko mitään lääkettä kun koulu alkaa. Maha on sekaisin jo nyt, kun jännittää. Ruokavalio ei auta. Fodmap-ruokavaliota pyrin noudattamaan. Ap [/quote] Ruokavalio helpottaa kyllä muuten oireita, mutta ei stressitilanteissa. Ap
[/quote]
Siihen ei helpota oikein muu kuin stressin loppuminen. Itse käyttäisin imodiumia vain pahimpina jännityspäivinä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:36"]Niin siis mietin vain onko mitään lääkettä kun koulu alkaa. Maha on sekaisin jo nyt, kun jännittää. Ruokavalio ei auta. Fodmap-ruokavaliota pyrin noudattamaan. Ap [/quote] Ruokavalio helpottaa kyllä muuten oireita, mutta ei stressitilanteissa. Ap
[/quote]
Siihen ei helpota oikein muu kuin stressin loppuminen. Itse käyttäisin imodiumia vain pahimpina jännityspäivinä.
[/quote]
No niinhän minä meinasinkin. Ensimmäisenä koulupäivänä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulle suositeltiin Visibliniä ja VSL#3- valmistetta.
Vanha ketju, mutta
Eikö visiblin juuri pahenna vaivoja kun on ummetuslääke ??
Ite vedin imppaa (imodium) ylivilkkaaseen suolistoon.
Ei