Osaisiko joku selittää verenpaineesta
Onko jonkun suhteen merkitystä, onko koholla ylä- vai alapaine? Kumpi on vaarallisempaa? Hoidetaanko näitä eri lailla? Lähipiirissä tilanne, että yhdellä perheenjäsenellä on kohonnut yläpaine, mutta alapaine normaali, ja toisella juuri päinvastoin. Kiitos jos joku osaisi kertoa!
Kommentit (40)
Onko se, jolla on kohonnut alapaine, nelikymppinen, ja se toinen vanhempi?
verenpaine kuulemma alkaa alapaineen kohoamisella. En osaa selittää kuitenkaan.
Yläpaine heiluu helposti esim. jännityksestä. Alapaineen kohoaminen vaarallisempaa.
verenpaine ei ole vaarallista. mulla noin 200/100 ja ei kiinnosta vittuakaan.
Sitten kun paine on 0/0 niin tilanne on vakavampi
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:36"]
[/quote]
alkaa kiinnostaa kuusikymppisenä, kun saat kohtauksen.
Ei sitä tarvi välttämättä odotella kuuskymppiseksi. Satasen alapaine on kova rasitus munuaisille, sydämelle ja aivoille. Yhden kerran poksahtaa ja sitten ei tosiaan ole enää verenpainetta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:31"]Onko se, jolla on kohonnut alapaine, nelikymppinen, ja se toinen vanhempi?
verenpaine kuulemma alkaa alapaineen kohoamisella. En osaa selittää kuitenkaan.
[/quote]
Juuri näin on, eli alapaine koholla nelikymppisellä, ja yläpaine kuusikymppisellä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:37"]
[/quote]
[/quote]
Olen viiskymppinen ja kohtaukset ei kiinnosta..
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:37"]
[/quote]
[/quote]
Olen viiskymppinen ja kohtaukset ei kiinnosta..
[/quote]
ei kiinnosta, jos elää laitoksessa puoliksi halvaantuneena vuositolkulla?
Minua kiinnostaa, siksi syön lääkkeitä. 47 v
Suola pois kokonaan. Ylipaino pois. Mutta jos se on perinnöllistä, niin ei siihen mikään auta.
Syön lääkkeitä. Lääkäri sanoi, että verenpaineeni on kuin olisin koko ajan punttisalilla. Hänen mielestään kohonnut alapaine on vaarallisempi.
Omat paineet mitattuna: 120/72/75 tyyliin tuota luokkaa ja lääkärin mukaan priimaa :) Syke tuossa myös mukana.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:35"]Omat paineet mitattuna: 120/72/75 tyyliin tuota luokkaa ja lääkärin mukaan priimaa :) Syke tuossa myös mukana.
[/quote]
Ai leposyke 75? Kaukana priimasta. .
Entäs alhainen paine. Onko haittaa?
Pahimmillaan 85/55 ja vielä korkea hb siihen päälle (165-170), voin kertoa että pyörryttää...
Useimmiten taitaa kyllä olla 95/60 enkä tiedä miksi välillä putoaa noinkin alas, leikkauksessa oli romahtanut paineet, varmaan osittain lääkkeenkin takia mitä sain selkäydin puudutuksesta jihtuvaan vapinaan
Millaisilla lukemilla saa lääkkeet?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:39"]
Ei sitä tarvi välttämättä odotella kuuskymppiseksi. Satasen alapaine on kova rasitus munuaisille, sydämelle ja aivoille. Yhden kerran poksahtaa ja sitten ei tosiaan ole enää verenpainetta.
[/quote]
Parempihan se on, että poksahtaa vain kerran.
Minä sain lääkkeet, koska alapaine oli 90. Yläpaine on 110. Kinkkistä niiden lääkkeisen kanssa, koska yläpaine painuu liian alas niiden kanssa ja minua alkaa heikottaa.
Sain lääkkeet, koska suvussa aivoverenvuotoalttiutta.
Yläpaine voi kohota esim mittaamisen jännittämisen takia. Kohonnut alapaine on vaarallisempi.