rintaruokinnan lopetuksesta
Meillä 3,5 kk neiti ruvennut saamaan rintaraivareita nyt, kun olen ruvennut antamaan korviketta aina välillä tai lisäksi imetyksen jälkeen. Olin jo aikaisemmin päättänyt, että lopetan imetyksen n. 4kk iässä, koska se ei meiltä noin vaan suju. Olenkin miettinyt, että koska pulloruokinta sujuu niin hyvin, alkaisin vähentämään imetyskertoja ja pikkuhiljaa siirtymään kokonaan korvikkeisiin. Kauanko kestää, että maidontuotanto hidastuu/loppuu ja voiko tätä prosessia avittaa jollain konstilla? Nyt imetän n. 6-7 tunnin välein, mutta silti maitoa vaan riittää..
Kommentit (5)
Ei ne raivarit olekkaan syynä lopettamiseen, vaan meillä on alusta asti ollu hankalaa eikä oma pää meinaa välillä kestää. Onhan se hirveä sääli, mutta kyllä äitinkin hyvinvointi jotain merkkaa.On sitä itselläänkin huono omatunto asiasta. Kiitos vinkistä, kokeilen sitä.
..mutta arvelinkin että heti tulee tyrmäys-kommenttia joltakin (niinkuin täällä tapana..).
Mutta mä tein niin, että aloin lopettelee pikkuhiljaa. Ajattelin ottaa tavoitteeksi n. 1-2kk että imetys loppuu kokonaan. Lapsi saattoi syödä 3-4krt yössä ja kyllä, se käy voimille pidemmän päälle. Aluksi tarjosin tuttia vaan sitkeästi kun lapsi heräsi yöllä ja ihmeen hyvin tottuikin siihen ettei enää vaatinut tissiä. Niin vähensin yösyötöt yhteen, samoin päivällä aloin vähentää ja loppujen lopuksi syötin enää aamulla ja illalla, sitten jätin iltatissin pois ja tovi niin ja sitten sen aamuisenkin tissittelyn. Lapsi sopeutui tähän mielestäni hyvin ja itsellä hyvä olo myös. Toki oli pisto sydämmessä että miksi lopettaa, mutta imetin kuitenkin yli 6kk ja allergioiden vuoksi lastenlääkäri kehotti lopettamaan. Kyllä se harmitti mutta ajattelin että parempi se lapselle loppujen lopuksi on. Tsemppiä sulle, ala vähentää ja huomaamatta se sitten vähenee ja loppuu. Itse pumppaan vieläkin kerran päivässä tissit tyhjiksi, mutta vähentynyt on kokoajan. Tsemppiä ja voimia ja älä välitä muiden arvosteluista, sinä äitinä tiedät mikä on parasta lapsellesi ja ennenkaikkea itsellesi!!! Niinhän se on että kun äiti voi hyvin niin voi lapsikin..
Ei olla niin jyrkkiä ja kovia arvostelemaan aina toisten tekemisiä, se kuitenkin sattuu kun kyse on herkistä asioista.
Sateen ropinaa ja aurinkoa kaikille!!! T: äiti S
Pikaiseen vastaan...
Eli maidon tuotanto loppuu muutamassa päivässä kun teet niin että pumppaat aina vaan sen verran tissistä maitoa pois että enin täysinäisyyden tuska helpottaa tisseistä.Ei kannata pumpata siis rintaa tyhjäksi kokonaan.
terveisin:
rapuliini ja lapset 2v ja 2.5kk
Miksi pitää aina syyllistää, jos ei enää halua imettää??? Itsekin olen täysimettänyt nyt 3,5kk ja olen opettanut vauvan nyt pullolle. Itselläni tarkoitus ei ole lopettaa imetystä, annan kerran päivässä pullosta korviketta, jotta pysyy taito yllä. Mukava lähteä joskus vaikka jumppaan pelkäämättä, että vauva haluaisi tissiä just silloin.
Meillä kans vauva rupes nyt saamaan TAAS rintataivareita. Meidän imetystaival on ollut hankala. Rinnanpäät oli 6 viikkoa auki ja imetys teki tosi kipeää aina. Oli kaks rintatulehdusta ja tosiaan noita rintaraivareita on tullut tasaisin väliajoin koko imetyshistoriani ajan. Pitkään sai raivarit siksi, koska maitoa tuli liikaa, nyt sitä tulee liian vähän. Eli mulla menee tosi pitkään, ennen kuin maito alkaa herumaan ja vauva kerkee hermostumaan ihan hillittömästi tällä välillä. Enää en rupea tappelemaan, vaan annan mieluusti pulloa. Eli jos tästä syystä imetys loppuu, niin loppukoonsa. Ihanne tietysti olisi, että voisin jatkaa imetystä osittain ja antaa osan pullosta.
Rintaraivarit on tosi ikävä juttu. Mulla on aina ollut tosi huono olo siitä, ettei vauva huoli rintaa ja mie oon vaan taistellut joka kerta, että vauva imisi. Enää en siihen lähde.
Mut tosiaan jos haluat kerrasta lopettaa, niin lopetat vaan. Ja niin kuin edellinenkin sanoi, niin lypsät vaan sen verran pois, että helpottaa, niin maidontulo loppuu tosi nopsaan. Rinnat voi tuntua täysiltä pari viikkoa, mutta sitten ne lörpsähtää =)
Tytteli-83 ja neiti 3,5kk
ne rintaraivarit kuuluu ikään ja menee ohi! Älä ihmeessä niiden takia luovuta! Ole onnellinen, jos maitosi riittää. On kuule aika paljon hankalampaa alkaa niiden pullojen ja maitotetrojen kanssa pluraamaan ainakin yleisillä paikoilla ja matkoilla. Paljonhan helpompaa on vaan kaivaa tissi esiin ja antaa lapsen imeä! vai mitä?
Toki, jos nyt kerran haluat alkaa pulloilemaan, niin jätä yösyötöt väliin ja anna silloin pulloa. Yösyömiset on nimittäin parhaimpia pitämään sitä maidontuotantoa yllä.
sitruska ja muksut 2v4kk/3kk