Missä tilanteissa ajattelette vielä mummonmarkkoina?
Minä ajattelen, kun annetaan rahaa esim. ylioppilaslahjaksi.
Entä te?
Kommentit (24)
Ei kovin moni alle eläkeikäinen taida ajatella enää yhtään mitään mummonmarkkoina. Mitä järkeä siinä ylipäätään olisi vertailla tämän päivän hintoja parinkymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen.
Tänään viimeksi. Ajattelin että pakko olla tosi hyvää kahvia kun tämä paketti olisi markoissa 36 mk.
Asuntojen hinnat. Kotini olisi 2,5 miljoonan markan hintainen. Käsittämätöntä.
Olen 64v, enkä kyllä ikinä enää kääntele euroja markoiksi. Miksi kukaan tekee niin?
En missään. En myöskään kääntele hintoja D-markoiksi, kruunuiksi, dollareiksi tai zlotyiksi.
42 vuotias, en ajattele markkoina lainkaan, vaikka tulihan noita käytettyä.
Aina ja tämä EU on kyllä ihana asia kun hinnat on lähtenyt laskuun rajusti sitten 2002.
En koskaan.
Oleellista on ajatella aina toisinaan ostoksia/hankintoja tehdessään ”tämän tienaamisen meni aikaa x”. Se suhteuttaa hintaa siihen, mitä olen siitä todella maksanut.
Palkkani on kymmenkertaistunut markka-ajasta. Hinnat kasvaneet tasaista tahtiaan. Normaalia taloutta.
En ajattele "mummonmarkkoina". Välillä täytyy tosin miettiä, jos yrittää vertailla hintoja tms. joskus ennen ja nyt. Esim. ensimmäinen palkka vs. palkka nyt tai ensiasunnon hinta vs. asuntojen hinnat nyt.
Korkeintaan tilanteissa, joissa muistelen aikaa ennen euroa. Esimerkiksi vakio-ostokseni ruokakaupasta opiskelijana maksoivat vuonna 2001 noin 120 mk.
Vierailija kirjoitti:
Tänään viimeksi. Ajattelin että pakko olla tosi hyvää kahvia kun tämä paketti olisi markoissa 36 mk.
Taidat olla vähän hitaanlainen.
Kyllä vielä joskus tulee käännettyä ihan huvikseen. Huomaa muuten että monissa hinnoissa markka on muuttunut suoraan euroksi.
Silloin kun kallis ostos jollaisia tekee harvoin