Olen köyhä ja epäonnistunut elämässä
n. 25-vuotiaana kun seurasin silloisia viisikymppisiä, otin tavoitteekseni lopettaa työnteko ennen kuin täytän 50.
No nyt 49-vuotiaana olen itse se tyyppi joka jumittaa samoissa hommissa ja odottelee kuinka nuoremmat ajavat ohi.
160 000 euron säästöillä ei paljoa downshiftailla :(.
Palstalla oli juuri vähän aikaa siten ketju jossa minua nuorempi mies lopetti työnteon. Minä mussutan lohdukseni K-kaupan tarjouspullaa vuokrakaksion nurkassa ja menen huomenna töihin siinä toivossa, että ensi vuonna saan lahjakortin Tokmannille ja parin kympin kvartsikellon.
Masentaa.
Köyhämies
Kommentit (37)
Jos sulla on 160 000 euroa säästöjä niin miksi et osta asuntoa vaan asut vuokralla ? Vuokran ja vastikkeen erotuksen voisit sitten sijoittaa johonkin indeksirahastoon.
Sinun pitäisi olla tyytyväinen kun olet elossa ja hengittää ja kävellä luonnossa.
Miten olet yrittänyt muuttaa nykyistä tilannettasi? Jos teet asiat aina niin kuin ennenkin niin mikään ei tule muuttumaan tulevaisuudessakaan.
Köyhä, mutta säästöä 160 000 euroa? Huono provo.
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Et sinä köyhä ole läheskään. Laitat sen 160k fiksusti tekemään töitä puolestasi, niin hyvin menee asiat. Vertailun vuoksi minulla on pari kymppiä säästössä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on 160 000 euroa säästöjä niin miksi et osta asuntoa vaan asut vuokralla ? Vuokran ja vastikkeen erotuksen voisit sitten sijoittaa johonkin indeksirahastoon.
Koska se asuu jossain kahdensadan murjussa?
Kukaan ei downshiftannut vielä ollessasi 25, trendi alkoi myöhemmin. Ylipäätään tavoitteesi on epärealistinen jo syntyissään.
Minä ostin asunnon ja nyt on siinä varallisuutta yli 200 000 e näinä huonoinakin aikoina ja asuminen maksaa 500 e/kk.
N50
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys on mielentila. Rahattomalta puuttuu rahaa, köyhältä puuttuu kaikki.
Mitähän guru Dave Ramsey sanoisi tuohon?
160 000 egeä säästössä? Köyhä?
Miten olet kerännyt tuon 160.000€?
Minä ostin ensiasunnon 26-vuotiaana valmistuttuani, päästyäni töihin ja säästettyäni asp:n. Kun olin sitä hetken maksanut, kelpasi asunto lisävelan vakuudeksi ja ostin sijoitusasunnon. Sitten toisen ja seuraavaksi parempia vakuuksia vaativaa, mutta tuottavampaa indeksirahastoa pankkilainalla.
Tie on ollut pitkä ja kivinen. Se on vaatinut paljon työntekoa, hyvää palkkaa ja nuukaa elämää. Lisäksi jatkuvaa riskinottoa ja työtä asuntojen ja vuokralaisten kanssa viimeiset 28 vuotta. Ensimmäiseen miljoonaan ja taloudelliseen riippumattomuuteen on edelleen vähän matkaa toivomallani elintasolla.
Edellisen johdosta olen 30 vuotta lähinnä nauresekellut nuorten miesten taloudellisille unelmille taloudellisesta riippumattomuudesta ja leveästä elämästyä jopa alle 50:nä. Siihen auttaa lähinnä perintö tai lottovoitto.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska laskin, että omistusasuminen vastaavan tasoisessa asunnossa tulisi kalliimmaksi. Mukaan pitää laskea menetetty sijoitustuotto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska laskin, että omistusasuminen vastaavan tasoisessa asunnossa tulisi kalliimmaksi. Mukaan pitää laskea menetetty sijoitustuotto.
ap
Asunnon arvonnousu on sijoitustuotto itsessään. Jossain vaiheessa laskin, että olen asunut kymmenen vuotta ilmaiseksi = sijoitustuotto omistusasumisesta. Sain asua kivassa asunnossa, jonka sain itse sisustuksineen valita + autokatos ja piha jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet kerännyt tuon 160.000€?
Minä ostin ensiasunnon 26-vuotiaana valmistuttuani, päästyäni töihin ja säästettyäni asp:n. Kun olin sitä hetken maksanut, kelpasi asunto lisävelan vakuudeksi ja ostin sijoitusasunnon. Sitten toisen ja seuraavaksi parempia vakuuksia vaativaa, mutta tuottavampaa indeksirahastoa pankkilainalla.
Tie on ollut pitkä ja kivinen. Se on vaatinut paljon työntekoa, hyvää palkkaa ja nuukaa elämää. Lisäksi jatkuvaa riskinottoa ja työtä asuntojen ja vuokralaisten kanssa viimeiset 28 vuotta. Ensimmäiseen miljoonaan ja taloudelliseen riippumattomuuteen on edelleen vähän matkaa toivomallani elintasolla.
Edellisen johdosta olen 30 vuotta lähinnä nauresekellut nuorten miesten taloudellisille unelmille taloudellisesta riippumattomuudesta ja leveästä elämästyä jopa alle 50:nä. Siihen auttaa lähinnä perintö tai lottovoitto.
Säästämällä. Pääsin kunnon töihin vasta kolmevitosena. 35-vuotispäivänä säästössä oli vain pieni puskuri arjen menoja varten. Silloin 25-35v issä olisi ollut kultainen mahdollisuus ostaa omistusasunto ennen nollakorkoaikaa ja nollakorkokuplaa. Tai säästää aggressiivisesti ja sijoittaa osakkeisiin. Mutta elämä meni toisin.
ap
Paljonko 160 000:sta on omaa rahaasi ja mikä osuus tuottoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minulla ei olisi ollut mahdollista sekä sijoittaa että asua vuokralla, joten valitsin säästää lainanlyhennyksien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apAsunnon arvonnousu on sijoitustuotto itsessään. Jossain vaiheessa laskin, että olen asunut kymmenen vuotta ilmaiseksi = sijoitustuotto omistusasumisesta. Sain asua kivassa asunnossa, jonka sain itse sisustuksineen valita + autokatos ja piha jne.
Arvonnoususta tulevaisuudessa ei ole mitään takeita. Voi hyvin olla, ettei reaalista (inflaation ylittävää) arvonnousua ole luvassa. Nollakorkoaika oli nollakorkoaika. Finanssikriisin jälkeen olisi kyllä ollut mahtava paikka ostaa asunto, mutta silloin ei ollut mahdollisuutta ostaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apTuo laskuvirhe koituu tappioksesi, ellet asu jossain muuttotappioalueella.
No voisi sulla olla huonomminkin, jos terveys on tallella.