Thyroxinin aloituksesta
Heippa.
Haluaisin kuulla täällä tarinoita auttoiko teillä kuinka nopeasti thyroxin vajaatoimintaan lääkityksen aloittamisen jälkeen?
Itselläni alkoi lääkitys tänään ja netin syövereistä löytyi aikalailla "kammottavia" tarinoita siitä, koska apua voisi olla "näkyvissä."
Haluaisin myös kuulla tarinoita siitä, kuinka "helposti" teillä on löytynyt oikea annos?
Alan vaan olla itse niin täynnä tätä "sammuvaa" olotilaa ja kai mä kaipaan hieman tukeakin. :)
Kommentit (18)
Aika pian se vaikutti, mutta samalla tuli sitten liikatoiminnan oireet. Avun sain vasta, kun löytyi raudanpuute. Nyt vuosi raudan syöntiä takana ja olo alkaa olla aika normaali.
Itsellä todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vaikeana. Lääkityksen alottamisesta seurasi kammottava hedari pitkäksi aikaa. Oireet helpotti 2kk jälkeen. 9kk kohdalla sain ekan kerran viitearvoihin verikokeiden tulokset.
Nyt 2muksua tehny väliin ja taas arvot pepullaan. Minullakin tosin nyt raudanpuuteanemia, katsotaa kauan näitten arvojen kanssa saa taas säätää..
Se vielä että Thyroxinin alottaessa arvoni oli tsh jotain 86ja risat sekä t-4 mittaamattoman alhainen.
Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivillä ferritiiniarvon tulisi olla 100 tai yli.
Älkää uskotko muuta.
Näin ferritiinistä kertoi minulle kokenut sisätautilääkäri.
Aloita lääkärin ohjeilla. Niitä arvoja kannattaa antaa ainakin kerran vuodessa, sitä annostusta pitää yleensä muuttaa aina välillä, jotta lääkitys toimii.
Vierailija kirjoitti:
Thyroxin aloitettu n. 10 vuotta sitten. Vihaan tuota lääkettä koska se ei edes toimi mulla kunnolla vaan aikaansaa aamulla otettuna monen tunnin koomaolon, aivosumun pahenemisen, voimakkaan väsymyksen ja rytmihäiriöitä.
Kilpirauhasarvot on yhtä huonot nyt 100mikrog:n annoksella kuin 25mikron aloitusannoksella.
TK-lääkärin mielestä tämä on kuitenkin ok.
Itsestään selvää on että tarvitsisin toisen kilpirauhaslääkkeen mutta sitä ei kunnallisella puolella saa.
Vajaa 10% kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivistä ei hyödy Thyroxiinista. Toivon että AP ei kuulu tähän ryhmään.
Me olemme hoidon suhteen aivan hunningolla.
Suomessa ei ole oikeastaan osaamista. Asiaan erikoistunut yksityinen ois hyvä valinta.
Kyllä siinä varmaan puoli vuotta meni ennen kuin alkoi tuntumaan, että jotain vaikutustakin on. Aloitettiin 25 mikrogrammalla/vrk ja tuplattiin kontrollin jälkeen. Nyt sitten kolmena päivänä enemmän.
Viitearvoihin pääsin vasta, kun raudanpuuteanemia oli hoidettu. Liikatoiminnan oireita ei ole ollut.
Sairastuin vuonna 2017. Vähintään kerran tai kaks vuoteen on lääkärit arponeet annostusta. Arvot heittelee vähän väliä.
Olen samaa mieltä et osaavaa lääkäriä lähes mahdotonta löytää. Parhaimmillaan olen lääkäreille itse sanonut minkälainen muutos tehdään.
Aloituksesta meni muutama kuukausi että oireet lieveni.
Hei, mulla alkoi lääkitys auttamaan vähän jo kuukauden jälkeen. Julkisella puolella eivät kontrolli verikoikeiden perusteella huomanneet nostaa annostusta puolentoista vuoden aikana. Enkä itse osannut sitä pyytää kun en tiennyt enää mikä on olla normaali. Tästä oli vähän haittaa, vaikka sain apuja, en kuitenkaan niin hyvin mitä oletin.
Nyt olen käynyt yksityisellä ja tässä on edelleen etsintää mikä lääkeannos on juuri se sopiva. Käyn kahden kuukauden välein tarkastamassa arvot labrassa. Mutta lääkkeen nostot ja laskut huomaan kyllä aika nopeasti, samoin lähipiiri huomaa.. joko "flegmaattinen" tai ylikierroksilla..
Tsemppiä ja toivottavasti saat olon kohentumaan ja löydät lääkärin joka osaa auttaa.
Kiitos kaikille vastanneille.
Harmilliselta osan tarinat kuulostaa ja ilmeisen pitkään joutuu apua odottelemaan ja kaikilla ei auta sittenkään.
Mua kiinnostaa tuo aivosumu joka pahentunut lääkkeen aloituksen jälkeen. Onko tämä yleistäkin ja mitä lääkäri tähän sanonut on?
Mulla aloitusannos on 50mikroa ja seuraavat kontrollit kuukauden päästä.
On alkanut vuosien saatossa ihmetyttää, että on niin paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä naisia. Tai ainakin tuntuu, että kaikki tuttavat ottavat Thyroxinin puolikkaansa aamuisin. Miehiä en tunne ketään. Ovatko lääkärit vaan rutiininomaisesti määränneet kaikille väsyneille ja voimattomille, lievää ylipainoa kantaville kaiken varalta kilpirauhaslääkityksen? Joskus käynyt mielessä, että ei mahtaisi tuntua missään, jos lopettaisi kokonaan lääkkeen syönnin...
Vierailija kirjoitti:
On alkanut vuosien saatossa ihmetyttää, että on niin paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsiviä naisia. Tai ainakin tuntuu, että kaikki tuttavat ottavat Thyroxinin puolikkaansa aamuisin. Miehiä en tunne ketään. Ovatko lääkärit vaan rutiininomaisesti määränneet kaikille väsyneille ja voimattomille, lievää ylipainoa kantaville kaiken varalta kilpirauhaslääkityksen? Joskus käynyt mielessä, että ei mahtaisi tuntua missään, jos lopettaisi kokonaan lääkkeen syönnin...
Onko siis sinullakin kilpirauhasen vajaatoiminta, vai mistä asiantuntemuksesi kumpuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis sinullakin kilpirauhasen vajaatoiminta, vai mistä asiantuntemuksesi kumpuaa?
Lääkäri on lääkityksen määrännyt, mutta ei voi sanoa onko olo sen kummempi, kuin silloin joskus 15 vuotta sitten, kun lääkkeet annettiin. Tämä on vain tällaista pohdintaa, ei ole tarkoitus vähätellä kenenkään muun kokemuksia tai diagnooseja. Lieneekö olemassa vertailuja, kuinka paljon muualla maailmassa on kilpirauhasen vajaatoimintaa, vai onko se suomalaisnaisilla poikkeuksellisen yleinen?
Kilpirauhasen vajaatoimintahan no yleisempää naisilla kuin miehillä. Oliko neljä kertaa yleisempää?
Pahempi vaihtoehto on mielestäni xse, että verikokeita ottamatta määrätään masennuslääkettä. Tai että yli nelikymppisen naisen oireet kuitataan vaihdevuosiin liittyvinä.
Äidilläni, äidin äidillä, siskolla ja tädeillä on vajaatoiminta. Kulkee siis suvussa. Oireet pitää selvittää ja ottaa verikokeet.
Hyvä tietysti, jos auttaa. Kunhan ihmettelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on lääkityksen määrännyt, mutta ei voi sanoa onko olo sen kummempi, kuin silloin joskus 15 vuotta sitten, kun lääkkeet annettiin. Tämä on vain tällaista pohdintaa, ei ole tarkoitus vähätellä kenenkään muun kokemuksia tai diagnooseja. Lieneekö olemassa vertailuja, kuinka paljon muualla maailmassa on kilpirauhasen vajaatoimintaa, vai onko se suomalaisnaisilla poikkeuksellisen yleinen?
Suomessahan on paljon autoimmuunisairauksia muutenkin paljon. Itse ainakin uskon, että liittyy siihen. Suomessa saa lääkityksen verrattain kovin "myöhään". Täällä tsh:n yläraja on yli 4, kun monessa maassa arvo 2,5. Joten siinä mielessä uskoisin, että vajaatoiminta on vielä yleisempi Suomessa kuin mitä nyt....
Tämä sairaus ei mielestäni ole mikään "syy" laiskuuteen, vaan jokaisen olisi mielestäni hyvä muistaa, että vajaatoiminta on tappava, jos ihminen ei siihen hoitoa saa!
Up.
Oisko kellään lisää kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Thyroxin aloitettu n. 10 vuotta sitten. Vihaan tuota lääkettä koska se ei edes toimi mulla kunnolla vaan aikaansaa aamulla otettuna monen tunnin koomaolon, aivosumun pahenemisen, voimakkaan väsymyksen ja rytmihäiriöitä.
Kilpirauhasarvot on yhtä huonot nyt 100mikrog:n annoksella kuin 25mikron aloitusannoksella.
Itsestään selvää on että tarvitsisin toisen kilpirauhaslääkkeen mutta sitä ei kunnallisella puolella saa.
Vajaa 10% kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivistä ei hyödy Thyroxiinista. Toivon että AP ei kuulu tähän ryhmään.
Jos oma kilpirauhanen toimii vajaateholla, niin pillereiden napsiminen johtaa siihen, että kilpirauhanen alkaa tuottamaan hormonia vähemmän ja vaikutus hormonitasoihin jää minimaaliseksi. Hetkellisesti voi olla liikatoiminnan oireita, mutta muutamassa viikossa tapahtuu tasaantuminen.