antakaa akkia jotain vinkkeja, totaalisesti menee herm0: tasan kaksi vuotias ei suostuisi millaan paivaunille. ihan vasyneen oloinen, mutta alkaa huutaa heti, kun laitan sankyyn.
eilen koitin kaksi tuntia nukuttaa, huusi hulluna sängyssään ja tuli aina lopulta sieltä pois (vaihetiin kaksi viikkoa sitten jatkettavaan pinnasängystä). lopulta nukahti joksikin aikaa meidän sänkyyn. mutta kun en mielellään siinä nukuttaisi, kun sitten en itse voi tehdä mitään tarpeellista tässä huoneessa jos hän nukkuu... voiko olla tuosta sängyn vaihdosta kyse? yön nukkui kyllä hyvin. vai voisiko haluta jo jättää päiväunet? tosi väsyn oloinen kyllä... onko jotain vinkkejä mitä tehä. annanko huutaa vaan ja käyn välillä rauhottelemassa vai mitä sanoisitte?
Kommentit (8)
meidän 2-vuotiaat (kaksoset) alkoivat kiukutella päiväunista 2-vuotiaana ja usein vain toinen nukahti sänkyynsä ja alkoi huutaa ja/tai itkeä jonkin ajan kuluttua kun kaveri oli nukahtanut. Otin tuon kiukkupussin omalle sängylleni ja nukutin siihen, itse vieressä maaten. Hyvin pystyin naputtelemaan tietokonetta vaikka lapsi nukkui selän takana keittiöhommista puhumattakaan. Nyt ovat 2v4kk ja nukahtavat jo omiin sänkyihinsä nätisti :)
Ja edellisten kanssa samoilla linjoilla. Tee nukkumaan menosta positiivinen, itse keksit varmaan keinon kun tunnet lapsesi. Esim. tuo kirjan lukeminen tai viereen meneminen vähäksi aikaa. Uskon että pääset sitten tuosta tavasta pois kun tilanne taas palaa ennalleen. Ja kun nukkumaan menon aika tulee,niin ole tosi positiivinen " ihanaa, nyt päikkäreille" -tyyliin. Itse olen huomannut sen tehoavan parhaiten kun puhun asioista yltiöpositiivisesti ja sillä tavoin kun kyseessä olisi joku tosi ihana ja ainutkertainen tilaisuus :)
Mä meen viereen, laitan silmät kiinni ja käteni ja jalkani lapsen ympärille. Huutaa aikansa, että irrota, mutta sitten rentoutuu ja nukahtaa.
Vähän sellanen holding-tyyli.
Meillä oli se ongelma, että vain pyöri, höpötti, nousi.
Kohta kolmatta tuntia pörrännyt tuolla taas. Jos jättää päikkärit pois, on jo viidelta ihan yliväsynyt ja koko ilta pilalla. Eikä nukahda yöunille yhtään sen helpommin. Meillä tämmöistä jatkunut vaihtelevasti jo puoli vuotta.
Mussa on varmasti jotain vikaa.
Tai tee tyynyistä " pesä" sohvannurkkaan. Toimii mein esikoisella (ikää 3vee), tosin aika harvakseltaan enää nukkuu päivällä.
meidän 2-v ei nuku päiväunia. Menee sit seittemän kaheksan maissa nukkuun ja nukkuu aamuun asti. Ihan riittävästi saa siis unta, jos ei nuku niin ei nuku, en ressaa.
Meillä on myös 2-vuotias, jolla on ihan hornaa ollut nukahtaminen viime aikoina. Ei kuitenkaan voi olla ilman unia, koska on ihan känkkis ja kolhii vain itseään.
Nukahtaa rattaisiin tai autoon helpoimmin.
jos ei rauhoitu ja nukahda niin ota sängystä pois ja anna olla ilman päikkäreitä. pistät sitten aikasemmin illalla nukkumaan.
Itse kyllästyin tappelemaan päikkäreisitä esikoiseni kanssa hänen ollessaan 2,5v. Lopetti päikkäreiden nukkumisen silloin ja sammui illalla ajoissa sänkyyn ilman mitään ongelmia. tämä sopi meidän perheelle hyvin.