Luetaanko teillä iltarukous?
Tuli tuosta kauanko kestää nukutusruljanssi-ketjusta mieleen. Moni lukee iltasadun, mutta entä iltarukous?
Kommentit (18)
minä Matti/Maija pienoinen
illan tullen rukoilen
pienet kädet yhteen liitän
taivaan isää aina kiitän
:D
Pikkukakkoselle en edes laula iltaisin, esikoiselle lauloin.
mulle kyllä lapsena luettiin, mutta en silti koe sitä luontevaksi, eikä miestäni kiinnosta yhtään
Ja näin sanoo ap, joka ei ole uskovainen ollenkaan.
olen saanut tarpeekseni uskonnollisesta uskomushömpötyksestä. Meillä ei lueta. Hyvät yöt toivotetaan ja halipusu. En opeta lastani uskomaan mihinkään höpöhöpö " yliluonnoliseen" . Uskomukset tuo myös pelkoja mitä en lapselleni halua. Meillä ei myöskään ole joulupukkia. Eihän sellaista ole olemassakaan niin miksi siitä pitäisi vuositolkulla valehdella. Mitä hauskaa siinä on kun lapsi isompana toteaa että hänelle on vuosia valehdeltu joulupukista ja hän on siihen hyvässä uskossa uskonut ja toivonut ties mitä ilman että toiveet toteutuu.
" hyvää yötä, Jeesus myötä, kiitos tästä päivästä. Päivä oli mukava. Kiva kun Maija oli mukana."
Sitten lauletaan " ystävä sä lapsien" , " mä olen niin pienoinen" , tai " enkeli taluttaa pientä kulkijaa"
Usein myös pidän lasta makuuasennossa sylissä, niin kuin vauvaa, heilutan edestakaisin ja laulan:" aa aa, pullalasta, pullalaps on taikinasta, silmät sen on rusinasta, korvat korpun kopparasta, yksi, kaksi, KOLME" Ykkösen ja kakkosen aikana heilutan lasta ja kolmosen kohdalla heilautan korkeammalle ja sitten sänkyyn. Näistä lapset tykkää :)
Ei kuuluta mihinkään uskontokuntaan.
Hyvää yötä Jeesus myötä kiitos tästä päivästä
tai
Rakas Jeesus siunaa meitä, anna meille enkeleitä. siivilläsi meidät peitä, älä meitä koskaan heitä. aamen
Hyvää yötä, hyvä yötä. Nukkumatille paljon työtä. Päivä oli mukava, kiva kun Maija oli mukana.
14
Kuulun kyllä kirkkoon, mutta tuntuisi feikiltä lukea iltarukous, kun ei se merkitse mulle mitään. Minä loruttelen, että Hyvää yötä, kauniita unia, äidin ja isän kuvia.
" Outoa lukea iltarukous, jos ei edes ole uskovainen..."
Sanoinkin viestissäni, että haluaisin löytää jonkun iltarukouksen tyyppisen rimpsun, jonka lukea joka ilta. Ei meillä rukouksia lueta.
ap
Vierailija:
Hyvää yötä, hyvä yötä. Nukkumatille paljon työtä. Päivä oli mukava, kiva kun Maija oli mukana.
14
Mutta ehkä kaipaisin hiukan pidempää ja runollisempaa vielä :)
ap
Lapsikin on jo pari vuotiaasta lukenut tutun iltarukouksen ääneen isin tai äidin kanssa. :) Aina iltasadun jälkeen omassa sängyssä. " Minä lapsi pienoinen, aamuin illoin rukoilen. Pienet kädet yhteen liitän, Taivaan Isää aina kiitän. Siunaa meidän perhettä. Aamen."
Vierailija:
" hyvää yötä, Jeesus myötä, kiitos tästä päivästä. Päivä oli mukava. Kiva kun Maija oli mukana."
Lapsi on vielä sen verran pieni, että luen aina saman rukouksen. Kun onisompi, saa rukoilla ihanominkin sanoin. Siitähän koko rukouksessa on kyse, että voi suoraan puhua Taivaan Isälle:
Meidän rukous:
Siunaa Jeesus pientä Maijaa
anna hänelle hyvä yöuni.
Kiitos tästä päivästä ja
siunaa myös huominen päivä. aamen.
Ja lapsi on aina nukkunut makeasti:)
Iltasatu luetaan, halitaan ja pusitaan, toivotetaan hyvät yöt, ja se on siinä.
Joku rimpsu, jonka voisi joka ilta toistaa silittelyjen lomassa? Olisiko ideoita?
ap