Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi! Plussat ja miinukset

Vierailija
07.08.2015 |

Listaa omasi :) Olen harkinnut kuukuppiin siirtymistä.

Kerrothan myös miten taittelet kupin, minkä kokoinen ja merkkinen sinulla on ja kuinka runsas vuoto! :) Yms muuta mikä tulee mieleen aloittelijaa neuvoessa. Kiitos!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille tähän mennessä vastanneille! Täytyy nyt tosissaan hankkia se kuppi :) Ap

Vierailija
2/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussat:

Ei vuodon hajua, ei ohivuotoja, kohtuupitkä tyhjennysväli jopa runsaalla vuodolla, ei kuivata limakalvoja.

Miinukset:

Toisinaan hankala saada aukeamaan kunnolla. Vaatii wc:ssä jossa sen tyhjentää lavuaarin. Jos se tulee täyteen, se on paljon pahempaa kuin se että tamponin narua pitkin alkaa vähän valua verta: mulla ainakin liian täysi kuppi irtoaa ja hulahtaa kaikki sisältö housuun. Tämän vuoksi runsaimpana vuotopäivänä pidän aina myös sidettä.

Mulla on Lunette merkkinen kuppi. Minulla on 2 ekaa päivää erittäin runsas vuoto, sitten vähäisempi muutaman päivän. Taittelu: ensin puristan kupin littanaksi, sitten käännän kaksinkerroin, ja sitten sisään. Kokeilen aina asetuksen jälkeen että kuppi on pyöreä muodoltaan eli kunnolla auennut. Jos ei ole, niin sitten pyöritystä, lantiopohjalihaksilla kupin ulos työntöä samalla kun kädellä työntää kuppia sisään, kyykkyyn menoa ja ylösnousua. Aina se on lopulta aunnut, mutta kieltämättä joskus ärsyttänyt jos on työpaikan vessassa ja siellä kuppi ei tahdo aueta ja saa äheltää 5 minuuttia sormet rystysiä myöten emättimessä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole löytänyt miinuksia. Isompi lunette kolme vuotta käytössä. Runsaat menkat.

Vierailija
4/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hankalalta. Milloin missäkin wc:ssä moisiin manöövereihin ryhtyä ,tuntuu jotenkin epähygieeniseltä.

Vierailija
5/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:14"]

Tuntuu hankalalta. Milloin missäkin wc:ssä moisiin manöövereihin ryhtyä ,tuntuu jotenkin epähygieeniseltä.

[/quote]

Minä näen sen kuitenkin vaivan arvoiseksi koska muissakin suojissa on vikansa. Siteet nyt varsinkin on runsaalla vuodolla ihan kamalia. Ne menee helposti ryttyyn häppärien väliin ja sitten vuoto voikin mennä ohi siteestä. Ja ne haisee helposti, lisäksi se tunne kun hulahtaa hyytymäinen iso määrä verta siteeseen on inhottava. 

Tamponit on runsaina päivinä ihan jees, mutta niukempina päivinä usein kun sen vetää ulos, oikein kuiva rahina kuuluu kun se on imenyt emättimestä kaiken luonnollisen kosteuden ja pitää vetää kuivana ulos. Tulee mileeen että ei voi olla terveellistä. Sitten vielä päälle TSS-riski.

Tosin käytän kyllä tamponeita jos olen paikoissa joissa lavuaarillista vessaa ei ole helposti saatavilla, esim. mökkiolosuhteissa. 

t.2 

Vierailija
6/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omistanut Luneten pienemmän kupin jo pari vuotta. Vuotoni on melko niukkaa. Asetan kupin paikoilleen ensin litistämällä sen kahtia ja sitten taittamalla vielä kahtia. Muilla taittelutekniikoilla kupin aukeaminen on ollut ongelmallisempaa, mutta tällä tyylillä ei mitään ongelmia. Kaikki kupin kanssa on plussaa, se on niin helppo ja huomaamaton käyttää, että menkat meinaa aina unohtaa. Ainoat miinukset ovat kupin tummuminen ajan kuluessa sekä se, että rakenteestani johtuen kuppi jää todella alas, vaikka olen leikannut koko antennin pois. Tästä johtuen kuppi saattaa hiertää limakalvoa esim. ratsastaessa. Toisaalta sen alasjääminen on myös plussa; kupin poisottaminen käy todella helposti.

Vierailija
7/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurikaan miinuksia jos vertaa muihin suojiin. Käyttänyt noin 10v, ensin DivaCup ja sitten ehdottomasti parempi Lunette, isompi koko. Kuukautiset alkaa olla tässä iässä jo onneksi suht niukat.

Vierailija
8/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussaa: 12 tunnin tyhjennysväli. En vaihtaisi ikinä enää siteisiin tai tamponeihin.

Vierailija
9/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytössä Pink Cup, pienempi koko. Vuoto tosi runsasta kahtena ekana päivänä, sitten tasoittuu "normaaliksi".

Miinuspuolia en osaa kertoa omalta kohdaltani. Kuukuppi on SE OIKEA joillekin (kuten minulle), mutta ymmärrän täysin ihmisiä joiden mielestä koko keksintö on pa*kaa.

Ehkä se voi laskea negatiiviseksi että tää vaati ehkä 2-3 kuukautiset mun kohdalla että totuin. Piti opetella oikea laittotapa jotta ei valskaa ohi ja ettei kuppi tunnu. Myös antennin leikkaaminen oikeasta kohtaa oli hieman kinkkistä.

Taittelen kupin "sydämenmuotoon". Kannattaa tutustua kuukuppikunnan sivuihin. Sieltä ainakin itse luin ohjeita alkuvaiheessa. Vastaan mieluusti jos tulee kysymyksiä mieleen.

Vierailija
10/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kovasti ja otan taas käyttöön jahka menkat alkavat tän imetyksen hiipuessa. Minulla isompi Lunette (minulle on neuvottu, että oikeastaan ei ole synnyttäneiden ja synnyttämättömien vaan niukkojen ja runsaiden kuukautisten kuppeja ja siihen anatomiatekijät päälle)

Tosi käytännöllinen, en vaihda! Minulle sydäntaitos oli hankala, itse painan kupin syrjän kupin pohjalle ja litistän reunoja, saan sujahtamaan näppärästi ja aukeaa helposti.

Vierailija
11/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luneten pienempi kuppi, ei erityisen runsaat, muttei niukatkaan kuukautiset. Käytän myös tuota sydäntekniikkaa.

Plussat: ei hajuja, ei sidettä peppuvaossa, ei veritahroja lakanalla yön jälkeen, voi nukkua alasti, mikään ei kahise kävellessä, ei hiosta, ei tarvi kyläillessä miettiä mihin käytetyn siteen laittaa, ei tarvi yrittää yleisissä vessoissa peitellä siteen vaihdon ääniä, pitkä tyhjennysväli (12 h, tyhjennän aamulla herättyäni ja illalla ennen nukkumaanmenoa eli käytännössä tuo 12h välillä alittuu välillä ylittyy eikä mitään ongelmia ole aiheutunut), ei siis tarvitse miettiä koko kuukautisia päivän aikana ollenkaan (alkupäivien kipuja lukuunottamatta)

Miinukset: menkkojen unohtaminen eli tyhjennysväli voi venähtää (näin tosin käynyt vain pari kertaa ja lähinnä hätkähdin sitä omaa muistamattomuutta kuin että olisi mitään ongelmia aiheuttanut), puhdistus muualla kuin kotona (esim. nyt olen kesän ollut vanhemmillani töiden vuoksi enkä ole viitsinyt alkaa täällä kuppia kattilassa keittelemään... aiheuttaa hieman hankaluutta, vaikka onneks tarvitsee keittää vain kerran kuussa eikä välttämättä heti menkkojen jälkeen), alussa meni muutamat menkat siihen käytön opetteluun, mutta oli kyllä sen arvoista

En vaihtaisi enää takaisin muihin suojiin, suosittelen lämpimästi!

Vierailija
12/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moon cupin pienempi malli, sopii vaikka olen synnyttänyt. En vaihtaisi pois. Mulla ei ole kovin runsaat kuukautiset. Kaikin puolin huomattavasti helpompaa kuin siteet tai tampoonit. Suoja on valmiina mukana, eikä tarvitse kantaa laukussa vaihtotavaraa. Taittelen kaksinkerroin pituussuunnassa.

Vierailija
13/13 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös käytössä isompi Lunette, ollut vuosia ja se on yksi niistä pienistä suurista elämää helpottavista asioista <3 Plussina allekirjoitan kaikki aiempien kirjoittajien esimerkit. Helppous ja mukavuus on jotain aivan eri luokkaa kuin muissa suojissa. Mainitsen myös hinnan, kertakäyttösuojat tulevat huomattavasti kalliimmiksi. Siteitä en voisi ajatellakaan käyttäväni, ajatuskin puistattaa. Ja tamponeihin verrattuna kuppi tosiaan on limakalvoille hellävarainen ja siihen mahtuu niin paljon vuotoa että ainakin minulle riittää aamuin illoin tyhjennykset. Miinukseksi voi varmaan lukea sen että saa varautua siihen että alussa käyttö ehkä vaatii totuttelua ja harjoittelua. Itselläni tuo nimenomainen malli on aavistuksen korkea, kohdunsuuni on varsinkin menkkojen alussa niin alhaalla että kuppi jää melko alas. Tämä haittaa juoksuharrastusta parin ensimmäisen päivän aikana, sitten kuppia ei enää tunne juostessakaan. En ole perehtynyt olisiko joku muu malli matalampi. Menkat ovat normaalit, ja teen kuppiin sydäntaitoksen. Paikalleen asettelu kestää n. 5 sekuntia eli hyvin helppoa ja mukavaa on käyttö. Ehdottomasti suosittelen kokeilemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan