Siivousalan likaiset salaisuudet
Siivoojat saattavat pyyhkiä likaisella vessärätillä kahvipöytiä. Hanat kiillotetaan vessaharjalla. Tahra lattialta on ok poistaa omalla syljellä ja käsipyyhepaperilla. Muita?
Kommentit (25)
Ai niin. Likaiset kuivuneet ruuanjämät on hyvä puhdistaa raaputtamalla irti "puhtaista astioista", kuka hullu nyt pesisi astioita uudelleen?
Oon töissä hoivakodissa (yli 100 asukasta) siivoojana ja asukashuoneita ei todellakaan pysty siivoamaan oikeaoppisesti, koska siihen likaisten moppien ja siivouspyyhkeideen hukkuisi, ei mitenkään ehtisi pestä kaikkia, eikä noita rättejä edes riittäisi. Niinpä pyyhitään vessassa yhdellä pyyhkeellä kaikki pinnat, yritän edes pyyhkiä järjestyksessä puhtaasta likaisempaan...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:15"]Siivoojat saattavat pyyhkiä likaisella vessärätillä kahvipöytiä. Hanat kiillotetaan vessaharjalla. Tahra lattialta on ok poistaa omalla syljellä ja käsipyyhepaperilla. Muita?
[/quote]No ei nyt ihan noin, mut tosin, jos meistä tuommosta epäillään, niin täytyypä muuttaa taktiikkaa, kun kerta valmiiksi syytellään.
Kurjaa se on siivoojana jos ei annata mahdollisuuksia tehdä töitä kunnolla. Itse kun aloitin siivoustyöt yritin tehdä kaiken oikein ja hygieenisesti, työkaverit nauroi ja huomasin kyllä miksi... ei vaan anneta tarpeeksi aikaa ja välineitä yms.
Minä olen ollut töissä siivousfirmassa, eikä kukaan kyllä pöytiä luutunnut vessaluutuilla!
Totta tuo, että aika ei vaan ritä. Työvälineetkin on mitä on. Ja työergonomia... Ja sitten vielä paska palkka ja kunnioitusta nolla.
Mä olen ollut sairaalassa laitoshuoltajana joskus nuorena ja osa kolleegoista oli tosi tarkkoja ja tunnollisia, kun taas toinen osa käytti aika lailla omia metodeja siivouksessa. Yksi selitti kuinka hän ei käytä mitään pesuaineita, pyyhkii vaan vedellä kaikki pinnat, syystä että ei jää samalla tavalla tahroja?? Muutenkin oli aseptiikka kyllä hakusessa osalla.
Hotellisiivouksessa kerroshoitajana ollessani työkaverini kääri käytetyt pyyhkeet "puhtaiksi pyyhkeiksi" hotellihuoneeseen työpäivän lopussa, kun puhtaat pyyhkeet olivat loppu kärrystä kun ei jaksanut hakea uusia pyykkihuollosta. Että näin!! Saastaista!! En ikinä mene hotelliin, jossa siivoaa jokin iso siivousfirma.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:35"]
Mä olen ollut sairaalassa laitoshuoltajana joskus nuorena ja osa kolleegoista oli tosi tarkkoja ja tunnollisia, kun taas toinen osa käytti aika lailla omia metodeja siivouksessa. Yksi selitti kuinka hän ei käytä mitään pesuaineita, pyyhkii vaan vedellä kaikki pinnat, syystä että ei jää samalla tavalla tahroja?? Muutenkin oli aseptiikka kyllä hakusessa osalla.
[/quote]
Sama homma omalla työpaikallani (sairaala). Jännä juttu, että ne, jotka käyttävät niitä omia metodejaan, eivät ole saaneet mitään koulutusta (laitoshuoltajan ammattitutkinto). Heillä ei siis ole hajuakaan, miksi tietyille pinnoille käytetään tiettyjä puhdistusaineita jne. Muutenkin työ on vähän sinne päin.
-laitoshuoltaja-
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:38"]Hotellisiivouksessa kerroshoitajana ollessani työkaverini kääri käytetyt pyyhkeet "puhtaiksi pyyhkeiksi" hotellihuoneeseen työpäivän lopussa, kun puhtaat pyyhkeet olivat loppu kärrystä kun ei jaksanut hakea uusia pyykkihuollosta. Että näin!! Saastaista!! En ikinä mene hotelliin, jossa siivoaa jokin iso siivousfirma.
[/quote]
Hyi helvetti!!!!!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:39"]
[/quote]
Sama homma omalla työpaikallani (sairaala). Jännä juttu, että ne, jotka käyttävät niitä omia metodejaan, eivät ole saaneet mitään koulutusta (laitoshuoltajan ammattitutkinto). Heillä ei siis ole hajuakaan, miksi tietyille pinnoille käytetään tiettyjä puhdistusaineita jne. Muutenkin työ on vähän sinne päin.
-laitoshuoltaja-
[/quote]
Jep, kiva vaan levitellä niitä pöpöjä vähän siinä ympäriinsä. Sairaalassa oli tietty myös MRSA-potilaita ym.. Sopii ihmetellä miksi nämä bakteerit jylläävät ja leviävät.
Hotellisiivoojana oltuani ei tee mieli hotelleihin. Vaikka leirintäalueelle mielummin omaan telttaan.
No noi "puhtaat" lasit on kyllä kaikissa hotelleissa vähän niin ja näin etenkin nyt kesäaikaan. Pöntölle kuitenkin on yleensä oma rätti, mut se voi ehtiä käymään aika monessa pöntössä päivän aikaan. Sen sijaan lakanat ja pyyhkeet on aina puhtaita, koska etenkin lakanoista näkee heti jos käytetty. Pesuaine on vettä tai todella mietoa, ja vain silmään osuvat pinnat pyyhitty. Tämä muutaman hotellin kokemuksella.
Hotelli: vessan lattia pelkällä vedellä, ettei jää pesuainerantuja. Juomalasien puhdistus juuri sitä mikä on legandakin. Imuroidaan vähän keskilattialta. Suihku kuivataan, jos märkä, ei pestä millään aineella, jos kuiva, vähän pyyhitään vesitahrat pois. Jos hotellihuoneen putsaisi kunnolla kaikkine vuoteen tekemisineen, kylppärin peruspesuineen, pyyhkeiden ja päiväpeittojen asettelemisineen, imuroimisineen, pölyjen pyyhkimisineen, aikaa kuluisi 45 minuttia per huone. Nyt saa mennä korkeintaan 20 minsaa, joissain paikoissa vain vartin. Rahakysymys eli suitsait vaan pahimmat pois.
Vastapainoksi kaikelle kerron, että olin yhdessä majoitusliikkeessä töissä jossa olisin voinut syödä lattialta.
15
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:45"]
[/quote]
-laitoshuoltaja-
[/quote]
Jep, kiva vaan levitellä niitä pöpöjä vähän siinä ympäriinsä. Sairaalassa oli tietty myös MRSA-potilaita ym.. Sopii ihmetellä miksi nämä bakteerit jylläävät ja leviävät.
[/quote]
Jep.
Oikein odottelen, että koskas mahtaa joku tauti lähteä leviämään. Nimittäin muutama noita "oman tien kulkijoita" hoitaa mm. eristyshuoneiden että leikkureiden siivoamisia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:45"]
[/quote]
-laitoshuoltaja-
[/quote]
[/quote]
Ne jyllää kun oireettomat ihmiset levirttävät niitä esim. harrastuksissaan. Kaikki kontaktilajit ja mattolajit on pahimpia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:35"]Mä olen ollut sairaalassa laitoshuoltajana joskus nuorena ja osa kolleegoista oli tosi tarkkoja ja tunnollisia, kun taas toinen osa käytti aika lailla omia metodeja siivouksessa. Yksi selitti kuinka hän ei käytä mitään pesuaineita, pyyhkii vaan vedellä kaikki pinnat, syystä että ei jää samalla tavalla tahroja?? Muutenkin oli aseptiikka kyllä hakusessa osalla.
[/quote]
Meilläkään ei pestä taukotilojen pöytiä muuta kuin vedellä. Ja lattiat voidaan joutua pesemään viikonkin vanhoilla froteilla ja mopeilla. Ei puhtaudesta tietoakaan. Ja viikko pestään samalla vessanpesurätillä. Joka päivä huuhtastaan vaan vähän veden alla. Onneksi ei oo kuitenkaan sairaalasta kyse.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:35"]Mä olen ollut sairaalassa laitoshuoltajana joskus nuorena ja osa kolleegoista oli tosi tarkkoja ja tunnollisia, kun taas toinen osa käytti aika lailla omia metodeja siivouksessa. Yksi selitti kuinka hän ei käytä mitään pesuaineita, pyyhkii vaan vedellä kaikki pinnat, syystä että ei jää samalla tavalla tahroja?? Muutenkin oli aseptiikka kyllä hakusessa osalla.
[/quote]
Meilläkään ei pestä taukotilojen pöytiä muuta kuin vedellä. Ja lattiat voidaan joutua pesemään viikonkin vanhoilla froteilla ja mopeilla. Ei puhtaudesta tietoakaan. Ja viikko pestään samalla vessanpesurätillä. Joka päivä huuhtastaan vaan vähän veden alla. Onneksi ei oo kuitenkaan sairaalasta kyse.
[/quote]
Siis vessarätillä pestään ihan vaan vessoja, ei keittiönpöytiä kuiteskaan. ;-)
Niitähän riittää. Lavuaarit vessaharjalla, astiat huuhdellaan kaappiin ilman kunnon tiskausta, yms