Alkoholisti lähisuvussa
Läheiselläni on alkoholiongelma, joka on viime aikoina alkanut pahentua. Hän on kolmen alle 16-vuotiaan yksinhuoltaja. Mitä voin tehdä? Miten alkoholistin voi saada ymmärtämään ongelmansa ja hakemaan apua siihen? Jos lapset otetaan pois, ongelma tulee vain pahenemaan, on luonteeltaan senkaltainen että ennemmin luovuttaa kuin yrittäisi taistella. Onko mitään muuta vaihtoehtoa kuin lastensuojeluilmoitus? En tiedä miten toimia. Olen itse vasta parikymppinen enkä voi käsittää, että muut suvun aikuiset eivät tee asialle mitään, lapset selvästi kärsivät.
Kommentit (10)
Haluan kysyä millainen tilanne "läheiselläsi" on? siis onko hän töissä vai työtön ja onko alkoholismi jo siinä vaiheessa että häntä voi kutsua "rappiojuopoksi"? jos on töissä ja lapsilla ruokaa ja jos hän ei pahoinpitele heitä niin mun mielestä siinä tapauksessa asia ei kuulu sinulle joten anna olla.. puhun kokemuksesta alkoholistiperheessä kasvamisesta.
Mun molemmat vanhemmat on alkoholisteja ja ne ei käynnyt töissä tai edes tehneet meille mitään ruokaa ja me ei edes jouduttu sijoitukseen kun joku mukamas "hyvä ihminen" oli tehnyt ilmoituksen soskuun... eihä siitä mitään hyvää seurannut, meidän lasten vaan piti alkaa käydä psykologilla ja muuta inhottavaa paskaa.
Olen 23v joten ei noista ajoista vielä ole niin kauaa, tuski käytännöt on mihinkään muuttuneet. Eikä laitos välttämättä ole yhtään parempi paikka, siellä on oikeasti niitä ongelmatapauksia jotka saattavat viedä kiltit lapset mukanansa ongelmiin. Oikeasti älä puutu asioihin joka ei sulle kuulu!
ja tosiaan alkoholistia ei voi saada ymmärtämään ongelmaansa helposti! hoitoon ei voi pakottaa, se on turhaa siinä vaiheessa. Jos alkoholisti haluaa parantua sen pitää lähteä hänestä itsestänsä.
Jos alkoholisti ei suostu hoitoon niin siinä tapauksessa läheisten pitää lähteä ja jättää alkoholisti. näin se vaan menee.
Lasua tekemään mars, pitää suojella pieniä kun ne ei itse voi. Aikuinen tehköön sitten mitä haluaa. Saat varmaan vihat päällesi, siitä älä välitä, olet pelastanut tenavat.
M54, juopon poika.
Eli en oikeasti voi tehdä mitään? Miksi lapsille ja nuorille aina sitten sanotaan, että kertokaa ongelmista aikuisille, jos näille ongelmille ei mitään voi kukaan kuitenkaan? Kyllä, vanhin lapsista on minulle puhunut. Koen, että asia siis minulle jotenkin kuuluu, kun minulle on uskouduttu. Pitääkö nyt sitten vaan ummistaa silmät ja sanoa, että kyllä se siitä? Läheiseni käy töissä, mutta on juomisensa vuoksi ollut sairaslomalla ja juominen on vain koko ajan lisääntynyt. Samalla ruokapuoli on huonontunut, ei laita ruokaa vaan ostaa valmista, jos ostaa. Useimmiten kotona kuulemma lähinnä leipää.
Tiedän, että parantuminen lähtee vain alkoholistin omasta halusta, siksi yritinkin kysyä neuvoa, miten hänet voisi edes yrittää saada tajuamaan ongelmansa. En yritä etsiä mitään helppoa ratkaisua. Eikö olisi parempi, että ongelmaan saisi puututtua tässä vaiheessa, kuin vasta sitten kun työtkin ovat menneet alta?
Tiedän myös "soskun" ongelmista enkä usko ilmoituksen perhettä auttavan, kuten yritin aloituksessa ilmaista. Halusin vaan kokeneempien näkökantaa tilanteeseen ja neuvoja. En oikeasti tiedä mitä pitäisi tehdä, siksi tein tämän aloituksen. Ei tarvitse rähjätä.
AP
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 18:55"]
Jos alkoholisti ei suostu hoitoon niin siinä tapauksessa läheisten pitää lähteä ja jättää alkoholisti. näin se vaan menee.
[/quote]
Miten lapset voivat jättää alkoholistin?
Lapset pois. Lasten tehtävä ei ole elää juopon kanssa.
T. Raitistunut alkkisäiti
Ei lapsia oteta pois. Hänet ohjataan hoitoon ja siitä asiat sitten lutviutuvat. Teet ilmoituksen ja pyydät ettei henkilöllisyyttäsi paljasteta =nimetön lasu joka siis on täysin laillinen.
Muita vaihtoehtoja on puhua tälle vanhemmalle, mutta sen jälkeen sinun onkin sitten vaikeampi tehdä nimetön lasu kun hän varmaan arvaa, että tekijä olit sinä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:15"]
Ei lapsia oteta pois. Hänet ohjataan hoitoon ja siitä asiat sitten lutviutuvat. Teet ilmoituksen ja pyydät ettei henkilöllisyyttäsi paljasteta =nimetön lasu joka siis on täysin laillinen.
Muita vaihtoehtoja on puhua tälle vanhemmalle, mutta sen jälkeen sinun onkin sitten vaikeampi tehdä nimetön lasu kun hän varmaan arvaa, että tekijä olit sinä.
[/quote]
Millainen todennäköisyys on sille, että ilmoitus oikeasti poikii tuollaisen tilanteen eivätkä lapset joudu sijoitukseen? Palstaa seuranneena tuntuu siltä, että useammin lapset otetaan pois :/
AP
UP