Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylimääräiset sivuaineet (Kela)

Vierailija
12.08.2015 |

Onko kenelläkään tietoa miten Kela suhtautuu siihen, jos suorittelee ylimääräisiä sivuaineita yliopistolla päätoimisesti sen sijaan, että keskittyisi pakollisiin pääaineopintoihin? Mulla on siis tilanne, että olen periaatteessa tehnyt tutkintoon kuuluvat sivuaineet jo valmiiksi, mutta haluan opiskella pari ylimääräistä opintokokonaisuutta joiden uskon tukevan urasuunnitelmiani. Pääaineen opintoja
suoritan siinä sivussa jos ehdin... koska
toiveena on hakea ensi vuonna pääaineen
vaihtoa. Eli kiinnostaako Kelaa vain se, että
opintopisteitä ropisee vai voiko tulla sanktioita
jos opiskelee ns. tutkintoon kuulumattomia ylimääräisiä opintoja?

Entä miten on, jos opiskelee avoimessa yliopistossa sivuaineopintoja, jotka on tarkoitus liittää tutkintoon ylimääräisinä opintoina, mikä on Kelan kanta näihin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa tukea jos opinnot ei kuulu tutkintoon ja mikään ylimääräinen ei kuulu.

Vierailija
2/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti näin? Mä oon koko ajan kuvitellut, että vain sillä on väliä kunhan opintopisteitä kertyy...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh voihan sitä tehdä yhden vuoden vain sivuaineopintoja ja saada opintotukea. Eihän ne Kelassa edes välttämättä tiedä mikä sun pääaine on. Itse vaihdoin pääainetta pariin kertaan eikä sitä kyllä kukaan Kelalle ilmoittanut. 

Vierailija
4/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat kyllä tukea, kunhan niitä pisteitä vain tulee. Siis kunhan sulla riittää tukikuukausia. Avoimenkin opinnot kelpaa kyllä, mutta sun pitää ne siirtää sinne opintorekisteriin että ne näkyy. Oman yliopiston avoimen näkyy ja siirtyy automaattisesti, mutta toisen yliopiston pitänee sinne siirtää, joten siinä saattaa tulla jotain ongelmia jos ne eivät siellä vielä silloin ole kun kela tarkastaa. Mut selvityksellähän siitäkin selviää :)

Vierailija
5/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketää ei mkiinnosta mitä suoritat. Kelaa kiinnostaa vaan, että pisteitä tulee. Anna palaa, yksisilmäisenä vain sen minimin suorittaminen nopeasti ei auta ketään. 

Vierailija
6/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei Kelaa kiinnosta, kunhan ne sivuaineopinnot tulee mukaan siihen suoritettavaan tutkintoon (siis tutkintotodistuksessa merkintä "X opintoja Y opintopistettä" tms.) ja noppia kertyy.

Vierailija
7/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh.... alkoi jo iskeä pieni paniikki tässä. Täytynee varmistaa asia vielä Kelalta. Ihan oman työllistymisen ja opintojen suuntaamisen takia teen aika reilustikin vaadittua enemmän sivuaineita ja ne pääaineopinnot ovat vähän osittain jäissä. Vasta tässä äsken hoksasin alkaa stressata, että mitäpä jos Kela ei katso tällaista opintojen
etenemiseksi. Ap

Vierailija
8/8 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laaja tutkinto on oikein hyvä ja kelaa ei kiinnosta mistä opintopisteet tulee. Myös tutkintoa voi vielä vaihtaa ja saada uuteen tutkintoon tukia, jos tukikuukausia on jäljellä. Itse vaihdoin kerran pääainetta luin 3 a-opinnot ja yhden c-opinnon sekä hieman ylimääräisiä hajaopintoja pääaineopintoihin. Olisin tehnyt kaksoistutkinnon, mutta pitkä sivuaine oli samassa tiedekunnassa ja tutkinnolla olisi ollut sama nimi.