Miksi SINUA häiritsee MINUN kasvissyöntini?
En tyrkytä, en ota puheeksi kahvipöytäkeskusteluissa, en koskaan vaadi erikoiskohtelua (toki ilmoitan, jos erikseen pyydetään ilmoittamaan erityisruokavaliot). En vaadi, että joka ainoan ravintolan tarvitsisi tarjota kasvisruokavaliolle sopivia tuotteita, en motkota ruuan ulkonäöstä yksitoikkoisuudesta perus työpaikkaruokaloissa. En ensisijaisesti kategorisoi itseäni kasvissyöjäksi, tyylillä että esittelisin itseni 27-vuotiaaksi naiseksi ja kasvissyöjäksi. En näytä miltään stereotyyppiselta ekohipiltä enkä edes netissä jaksa osallistua mihinkään kasvisruokaväittelyihin.
Silti saan ihan jatkuvasti kuulla maanittelua "maistamaan nyt edes vähäsen", nettikeskusteluissa me kasvissyöjät ollaan jatkuvasti itsekkäitä, vaativia ja turhasta kitisijöitä. Yksi työkaveri oli kuulemma kertonut toiselle selkäni takana, että lähden jouluksi ulkomaille siksi, ettei tulisi paha mieli kun en "mukamas voi" syödä kinkkua - ihan täysin tuon juoruilijan omasta päästä vedetty, absurdi väite vailla mitään totuuspohjaa, koko asiasta ei ollut edes mitään puhetta.
Ymmärrän jotenkin sen, että ärsyttää vääntää jotain vegaanikakkua rippijuhliin. Mutta kun minulle ei tarvitse, en ole niin ehdoton ettenkö voisi syödä esimerkiksi kermakakkua tai karjalanpiirakkaa. Jauhelihapiiraaseen tai kinkkuvoileipäkakkuun en koske, mutta mitä sitten? Omassa suvussani on muitakin kasvissyöjiä ja suku on muutenkin pieni ja tiivis eikä asiaa ole koskaan nostettu erityisesti framille, miehen suvun juhlissa syön jotakin lihatonta enkä nosta meteliä. Jos vaikka hääkutsussa pyydetään ilmoittamaan erityisruokavalio, niin toki sen teen - silloinhan kutsuja nimenomaan tahtoo tietää, miten voi tarjota kaikille vierailleen sopivaa syötävää.
Kommentit (45)
Miksi SINUA häiritsee MINUN lihansyöntini?
Ap, olet aivan kuin minä! Harva edes tietää, että olen kasvissyöjä. Vain ne, joiden kanssa on käynyt syömässä, ja ovat huomanneet sen tai olen itse sivumennen maininnut asiasta. Meneekö joillakin elämässä oikeasti niin hyvin, että mielensä voi pahoittaa toisen ruokavaliostakin...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:16"]
[/quote]
Mistä päättelet että asia kiinnostaisi minua pätkääkään? Et ole niin merkityksellinen ihminen, että jaksaisin miettiä sinun syömisiäsi. Yhteiskunnallisella tasolla toki ymmärrän, että kasvisruualla pystyy ruokkimaan suuremman ihmisjoukon ja vähemmin päästöin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:16"]
[/quote]
Nää on taas näitä... Lainaa tähän Ap:n tekstistä se kohta, jossa hän kertoo, että lihansyönti häiritsee häntä :)
Miksi SINÄ luulet, että sinun tekemisesi kiinnostaisivat millään tapaa MINUA?
Jos jätetään tuo kasvissyöjä-näkökulma hetkeksi pois. Eli ajatellaan sekä kasvis- että sekasyöjien kannalta. En usko, että kumpikaan ryhmä pitää ruokavalioonsa kohdistuvasta kommentoinnista. Miksi sitten kiusata toista tekemällä niin? Kukaan ei muuta tapojaan, jos ivailet hänen valinnoistaan. On myöskin turha alkaa argumentoimaan oman ruokavalion puolesta, jokaisella on jo omat syynsä olemassa, olivat ne mielestäsi hyviä tai ei. Jos joku näkee tarpeelliseksi syödä lihaa, hän syö sitä, ja jos ei näe, niin ei syö. Yksinkertaista. Pitäkööt jokainen huolen vain siitä, mitä omalta lautaseltaan löytyy - söi lihaa tai ei.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:18"]Ap, olet aivan kuin minä! Harva edes tietää, että olen kasvissyöjä. Vain ne, joiden kanssa on käynyt syömässä, ja ovat huomanneet sen tai olen itse sivumennen maininnut asiasta. Meneekö joillakin elämässä oikeasti niin hyvin, että mielensä voi pahoittaa toisen ruokavaliostakin...
[/quote]
Täällä myös yksi! Ulkonäöltäni, luonteeltani, aatteiltani olen kaikkea muuta kuin perus kasvissyöjä, en vaan kykene syömään lihaa. En tee ikinä numeroa ruokavaliostani, päinvastoin ruokailutilanteissa joissa esim on seisova pöytä, yritän sulatua seiniin ettei kukaan vaan tajua, että mä en syö lihaa, koska sitten alkaa se kolmanne asteen kuulustelu: no mitä sä oikein sit syöt? No eipäs ole sun asia, anna mun olla. Niin ja 20 vuotta olen elänyt tämän asian kanssa, joten noi kysymykset ovat oikeasti jo väsyttäviä.
Saat syödä herneenversojasi ihan vapaasti. Itse syön lihaa. Ongelma on korviesi välissä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:18"]
Ap, olet aivan kuin minä! Harva edes tietää, että olen kasvissyöjä. Vain ne, joiden kanssa on käynyt syömässä, ja ovat huomanneet sen tai olen itse sivumennen maininnut asiasta. Meneekö joillakin elämässä oikeasti niin hyvin, että mielensä voi pahoittaa toisen ruokavaliostakin...
[/quote]
Sama täällä, paitsi että joskus toiset ihmiset (vanhempani lähinnä) julistavat minun kasvissyöntiäni kuin se olisi maailman seitsemäs ihme. X ei syö lihaa! Haluaisin olla vaan ihan normaalisti. Juhlissakin tuntuu vähän kiusalliselta, jos minut on erikseen otettu huomioon jollain ruokalajilla.
Syö vaikka kiviä kunhan et PUHU siitä. Ruokavaliosi ei kiinnosta kuin korkeintaan äitiäsi.
Usein, ei onneksi aina, kasvissyöjät julistavat vakaumustaan tavalla, joka kertoo heidän pitävän lihansyöjiä alkeellisina ja moukkamaisina ihmiskuvatuksina. Ja kääntäen, että he eivät sellaisia ole.
Ei haittaa. Syö mitä syöt tai ole syömättä, en puutu siihen.
Ihan oikeastiko? Luuletko että minua häiritsee SINUN syömisesi? Maapallolla taitaa olla muutama miljardi ihmistä. Miksi kuvittelet, että JUURI SINUN syömisesi minua kiinnostaa?
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:18"]
[/quote]
Sama täällä, paitsi että joskus toiset ihmiset (vanhempani lähinnä) julistavat minun kasvissyöntiäni kuin se olisi maailman seitsemäs ihme. X ei syö lihaa! Haluaisin olla vaan ihan normaalisti. Juhlissakin tuntuu vähän kiusalliselta, jos minut on erikseen otettu huomioon jollain ruokalajilla.
[/quote]
Sama täällä! Tai oikeastaan lähinnä äitini harrastaa tuota. Joka paikassa kailottaa kuinka epänormaali olen kun en syö lihaa. Aivan kuin se olisi sairaus ja minä sairas. Ihan suoraan haukkuu valintaani ja haaveilee siitä että olisin ''normaali''. :D Kasvissyöntiä on kuitenkin joku 10 vuotta nyt takana, ja olen parikymppinen, enkä ajatellut tehdä muutoksia ruokavaliooni, joka tuntuu juuri oikealta ja joka saa minut voimaan hyvin. Silti se vaan jaksaa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:15"]
Yksi työkaveri oli kuulemma kertonut toiselle selkäni takana, että lähden jouluksi ulkomaille siksi, ettei tulisi paha mieli kun en "mukamas voi" syödä kinkkua - ihan täysin tuon juoruilijan omasta päästä vedetty, absurdi väite vailla mitään totuuspohjaa, koko asiasta ei ollut edes mitään puhetta.
[/quote]
Huumorintajuko katoaa kun ei syö lihaa? :D Toihan on ihan selvää läppää, eikä vitsinä kyllä mitenkään sinua loukkaavaa. Tuskin kukaan nyt vartavasten keksis päästään jonkun tollasen väitteen ja selittäs tosissaan :D
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:37"]
Syö vaikka kiviä kunhan et PUHU siitä. Ruokavaliosi ei kiinnosta kuin korkeintaan äitiäsi.
[/quote]
Jos osaisit lukea, ap kertoi nimenomaan pitävänsä matalaa profiilia asian kanssa. Silti jotkut jaksavat ottaa toisen ruokavaliosta nokkiinsa. Allekirjoitan itsekin kasvissyöjänä ap:n jutun täysin.
Vähän se haittaa, kun on epäkohteliasta olla syömättä sitä mitä tarjotaan. Se loukkaa, jos on asettanut tarjolle vaikkapa itse tehtyjä herkkuja ja vieras nirsoilee. Allergia on tietysti asia erikseen.
Vieläkö jossain tuputetaan ruokaa? Luulin, että tuo tapa olisi jäänyt jo viime vuosituhannelle. Ymmärrän, että pieniä lapsia kehotetaan edes maistamaan, mutta aikuisen luulisi saavan päättää itse omista syömisistään. En ole itse törmännyt moiseen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:43"]
Vähän se haittaa, kun on epäkohteliasta olla syömättä sitä mitä tarjotaan. Se loukkaa, jos on asettanut tarjolle vaikkapa itse tehtyjä herkkuja ja vieras nirsoilee. Allergia on tietysti asia erikseen.
[/quote]
On kohteliasta kutsua esittäessään kysyä vieraalta, onko tällä jotain erityisruokavalioita.
Sekin on muuten hassua, että jos sekasyöjä kehuu vaikkapa jotain uutuusmakkaraa, on se ihan ok eikä herätä mitään tunteita. Jos minä kehuisin jotain uutta falafelpihviä, olisin ärsyttävä ruokavaliollani kerskailija ja käännyttäjä ja muiden paheksuja. Ihan näin vain sivuhuomautuksena, itse en jaksa olla aloitteellisena osapuolena ruokakeskusteluissa juuri väärinymmärrysten vuoksi kuin vain oikeasti läheisten ja kavereiden kanssa, toki sitten juttelen ruuanlaitosta mielelläni jos joku osoittaa kiinnostustaan ja haluaa kuulla näkemyksiäni.