Yksi aikuinen taloudessa, miten pärjät?
Minulla on edessä se tilanne, se mistä ennen maksettiin yhdessä jää melkein kokonaan maksettavaksi yksin.
Palkkani n 1500 netto
-As laina 850
-as kulut 200
-vakuutus 150
-Bensa 150
-ruoat 200
-Muuta 200
+Lapsilisää 300
eli aika ±0 Menee.
Yritän ottaa vielä ainakin yhdellä pvlle/kk keikkaa, mistä sais n 100-200e..
Miten te muutpärjätte?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:31"]Minulla on edessä se tilanne, se mistä ennen maksettiin yhdessä jää melkein kokonaan maksettavaksi yksin.
Palkkani n 1500 netto
-As laina 850
-as kulut 200
-vakuutus 150
-Bensa 150
-ruoat 200
-Muuta 200
+Lapsilisää 300
eli aika ±0 Menee.
Yritän ottaa vielä ainakin yhdellä pvlle/kk keikkaa, mistä sais n 100-200e..
Miten te muutpärjätte?
[/quote]
No minulla kävi samat. Tulot ja menotkin näyttää samalta kuin minulla silloin. Ensin meni asunto myyntiin. Ei yksinkertaisesti varaa maksaa lainaa. Sen jälkeen pärjäsinkin hyvin. Parin vuoden päästä ostan varmaan taas asunnon kun olen saanut säästöjä kasattua töihin palattuani.
Aika hulppea kotivakuutus! Minkälaisesta asunnosta on oikein kyse? Onko joku 200000€ irtaimistovakuutus? Harvassa kodissa irtaimisto ln oikeasti sellaisen arvoinen...
Mulla kaksi lasta. Palkka, elatusmaksut, lapsilisät ja asumistuki yhteensä 2900 käteen. Asumiseen kuluineen menee 830€\kk, vakuutuksiin 100€, epäonnistuneen asuntokaupan aiheuttamiin velkoihin entisestä elämästä menee 550€\kk, harrastuksiin noin 30, puhelin 30, autovero 10, päivahoitomaksut 350. Säästöön 100€. Eletään ihan hulppeasti 900€\kk. Uusia vaatteita ostetaan joka kk, käydään syömässä joskus ulkona.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Jaa-a. Mitenhän tässä pärjätään? Kaksi työpaikkaa, vaikkakin iltatyöstä saa lähinnä suolarahoja. Mutta kivasti nekin tuntuu lompakossa, jos siellä muuten on vaan matti. Vakuutuksia tosin ei ole, muuta kuin pakollinen ajoneuvovakuutus. Elän vaarallisesti. Ei vaan olen miettinyt tämän. Tässä maassa on kaikille taattu terveydenhoito, omat kokemukset terveyskeskuksesta / päivystyksestä ovat ihan myönteisiä. Kotivakuutus: ei ole. Mutta jos maallinen menee, niin sen saa rahalla korvattua mitä saa. Ne korvaamattomat - ei niitä voi edes vakuuttaa. Henkivakuutus: ei ole enää minun ongelmani. Työmatkan kuljen autolla mutta muuten pääsen kävellen tai pyöräillen kauppaan, kirjastoon, kavereille. Kasvatan itse perunoita yms. Syödään aika vähän lihaa. Lapset harrastaa, itse en tee mitään maksullista. Lenkkarien ostoa en laske harrastuksiin :) vaikka tavallaan se sitä onkin. [/quote] Sulla on sitten runsaasti säästöjä jos esim.koko irtaimisto menee, tulee vesiv.tms ja voit ostaa kaikki uudet tavarat sitten
[/quote]
Että miksi en ota kotivakuutusta?
Jos tosiaankin käy niin, että kaikki menee, niin sitä millä on merkitystä (muistot, valokuvat, yms) ei saa takaisin millään rahalla.
Säästöjä on jonkin verran. Ja olen kertaalleen menettänyt "kaiken", aika halvalla sen materiaalin saa korvattua ja pääsi aloittamaan uuden elämän. Kaikki hapsuissa sen takia, että jäi nyt sentään pankkitilin saldo, vaatteet päälle ja se, mitä oli ulkovarastossa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Jaa-a. Mitenhän tässä pärjätään? Kaksi työpaikkaa, vaikkakin iltatyöstä saa lähinnä suolarahoja. Mutta kivasti nekin tuntuu lompakossa, jos siellä muuten on vaan matti. Vakuutuksia tosin ei ole, muuta kuin pakollinen ajoneuvovakuutus. Elän vaarallisesti. Ei vaan olen miettinyt tämän. Tässä maassa on kaikille taattu terveydenhoito, omat kokemukset terveyskeskuksesta / päivystyksestä ovat ihan myönteisiä. Kotivakuutus: ei ole. Mutta jos maallinen menee, niin sen saa rahalla korvattua mitä saa. Ne korvaamattomat - ei niitä voi edes vakuuttaa. Henkivakuutus: ei ole enää minun ongelmani. Työmatkan kuljen autolla mutta muuten pääsen kävellen tai pyöräillen kauppaan, kirjastoon, kavereille. Kasvatan itse perunoita yms. Syödään aika vähän lihaa. Lapset harrastaa, itse en tee mitään maksullista. Lenkkarien ostoa en laske harrastuksiin :) vaikka tavallaan se sitä onkin. [/quote] Sulla on sitten runsaasti säästöjä jos esim.koko irtaimisto menee, tulee vesiv.tms ja voit ostaa kaikki uudet tavarat sitten
[/quote]
Paljonko TAVARAA sinä tarvitset elämiseen?
Minä olen kokenut tulipalon, vesivahingon (välissä 5 vuotta), sitä, tätä ja tuota. Mikään vakuutus ei korvaa sitä mitä oikeasti pitäisi korvata.
Pahempaa olisi, jos menettäisin työkykyni enkä pystyisi huolehtimaan perheeni elatuksestani.
Mikä on riski, että tulee vielä tulipalo / vesivahinko / joku muu onnettomuus? Se on olemassa, kyllä. Tiedän hyvin, että sellainen voi osua kohdalle ihan ilman omaa syytä. Elämä on vaarallista.
Äh, että alkoi ärsyttää... oikeasti, mitä sinä saat tavarasta jos noin pitää pelätä?
Kyllä mä sanoisin Ap,että asunto myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 17:31"]Kyllä mä sanoisin Ap,että asunto myyntiin.
[/quote]
Kyllä mä mietin sitä, jos en pärjä, mutta lapsille se on hyvin tärkeä paikka. Säästössä on vähäsen joten sieltä pystyn ottamaan pari sataa/kk.
Ihan mielinkinnosta vain kysyin miten muilla mene.
Niin, ja voihan ottaa luhennysvapaatakin vuodeks, jos mene huonosti nyt jostain syystä.
Olen talouteni ainoa aikuinen ja pärjäämme hyvin, kun mitoitan menot tulotasoni mukaisesti. Siihen menojen mitoittamiseen kuuluu myös se, että lapsia on vain yksi. Useampaan ei olisi ollut varaa.
t. kokopäivätyössä oleva akateemisesti koulutettu yh-mutsi