Yksi aikuinen taloudessa, miten pärjät?
Minulla on edessä se tilanne, se mistä ennen maksettiin yhdessä jää melkein kokonaan maksettavaksi yksin.
Palkkani n 1500 netto
-As laina 850
-as kulut 200
-vakuutus 150
-Bensa 150
-ruoat 200
-Muuta 200
+Lapsilisää 300
eli aika ±0 Menee.
Yritän ottaa vielä ainakin yhdellä pvlle/kk keikkaa, mistä sais n 100-200e..
Miten te muutpärjätte?
Kommentit (29)
Saathan tuohon vielä elatusmaksutkin.
Hyvin pärjään. Nettotulot 3300€/kk.
Helvetin kalliit vakuutukset sulla jos reilu kaks tonnia vuodessa.
Siis vakuutuksia, tekee vuodessa aika paljon.
Millaiset elarit?
Voisiko lainan kuukausi summaa vähän pienentää? Miten bensoihin menee noin paljon ja vakuutuksiin?
Ihan hyvin pärjään. Olen elättänyt itseni jo monta vuotta. Elintaso täytyy sopeuttaa käytettävissä oleviin tuloihin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:38"]Saathan tuohon vielä elatusmaksutkin.
[/quote]
En saa, lapset asuvat 50/50.
Varsin hyvin pärjään, ei mitään ylellistä ole mutta ei mitään puutukaan eikä tarvi varsinaisesti stressata rahan riittämisestä. 2 lapsen totaali-yh olen, bruttotulot 4200 euroa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:39"]Mitä vaakutuksia sinulla on?
[/quote]
Auto 900
Koti 800
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:44"]Voisiko lainan kuukausi summaa vähän pienentää? Miten bensoihin menee noin paljon ja vakuutuksiin?
[/quote]
Asuntolaina saattaa pienintyä max 100e, kun otan sen omaan nimeen, mutta en ole varma vielä.
Jaa-a. Mitenhän tässä pärjätään? Kaksi työpaikkaa, vaikkakin iltatyöstä saa lähinnä suolarahoja. Mutta kivasti nekin tuntuu lompakossa, jos siellä muuten on vaan matti.
Vakuutuksia tosin ei ole, muuta kuin pakollinen ajoneuvovakuutus. Elän vaarallisesti. Ei vaan olen miettinyt tämän. Tässä maassa on kaikille taattu terveydenhoito, omat kokemukset terveyskeskuksesta / päivystyksestä ovat ihan myönteisiä.
Kotivakuutus: ei ole. Mutta jos maallinen menee, niin sen saa rahalla korvattua mitä saa. Ne korvaamattomat - ei niitä voi edes vakuuttaa.
Henkivakuutus: ei ole enää minun ongelmani.
Työmatkan kuljen autolla mutta muuten pääsen kävellen tai pyöräillen kauppaan, kirjastoon, kavereille. Kasvatan itse perunoita yms. Syödään aika vähän lihaa.
Lapset harrastaa, itse en tee mitään maksullista. Lenkkarien ostoa en laske harrastuksiin :) vaikka tavallaan se sitä onkin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Pienennä vakuutukset minimiin
[/quote]
Mutts entä sit jos jotain sattu? ainakin kotivakuutus n ollut enemmänkin kuin tarpellinen.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Pienennä vakuutukset minimiin
[/quote]
Mutts entä sit jos jotain sattu? ainakin kotivakuutus n ollut enemmänkin kuin tarpellinen.
[/quote]
Siihenin riittää minimi, ei tarvi mitään lapsen tekosia korvaavia lisäturvia esim.
Pärjään ok, mutta mulla esim. 600 e pienempi lainanlyhennys, tulot ja menot muuten aika samat, vakuutukset pienemmät, mutta ruokamenot isommat
Tulot 3200 nettona kuussa, mukana palkka, kokouspalkkiot, elarit ja lapsilisät. Asumiseen, mökkiin ja vakuutuksiin menee 1400, käyttöön jää 1800 kuussa. Lapsilla on pari kallista harrastusta, pystyn omistamaan auton ja ajamaan sillä mihin vain ja syömään lounaan aina ravintolassa. t.yh ja kaksi lasta
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Jaa-a. Mitenhän tässä pärjätään? Kaksi työpaikkaa, vaikkakin iltatyöstä saa lähinnä suolarahoja. Mutta kivasti nekin tuntuu lompakossa, jos siellä muuten on vaan matti.
Vakuutuksia tosin ei ole, muuta kuin pakollinen ajoneuvovakuutus. Elän vaarallisesti. Ei vaan olen miettinyt tämän. Tässä maassa on kaikille taattu terveydenhoito, omat kokemukset terveyskeskuksesta / päivystyksestä ovat ihan myönteisiä.
Kotivakuutus: ei ole. Mutta jos maallinen menee, niin sen saa rahalla korvattua mitä saa. Ne korvaamattomat - ei niitä voi edes vakuuttaa.
Työmatkan kuljen autolla mutta muuten pääsen kävellen tai pyöräillen kauppaan, kirjastoon, kavereille. Kasvatan itse perunoita yms. Syödään aika vähän lihaa.
Lapset harrastaa, itse en tee mitään maksullista. Lenkkarien ostoa en laske harrastuksiin :) vaikka tavallaan se sitä onkin.
[/quote]
Miksi et ota kotivakuutusta? Satanen, kaksi vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 14:13"]Jaa-a. Mitenhän tässä pärjätään? Kaksi työpaikkaa, vaikkakin iltatyöstä saa lähinnä suolarahoja. Mutta kivasti nekin tuntuu lompakossa, jos siellä muuten on vaan matti.
[/quote]
Sulla on sitten runsaasti säästöjä jos esim.koko irtaimisto menee, tulee vesiv.tms
ja voit ostaa kaikki uudet tavarat sitten
Mulla on hyvä palkka ja vain yksi lapsi, joten pärjään oikein hyvin.