Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa elää itseni kanssa

Vierailija
05.08.2015 |

Oon melkein 40 v nainen enkä osaa huolehtia itsestäni ja tavaroistani. Tänään oon käyttänyt valehtelematta koko päivän siihen että etsin kahta tavaraa. Toinen löytyi ihan juuri siitä laatikosta, jossa olen sitä aina säilyttänyt ja josta useita kertoja katsoin samalla kun käänsin koko muun asunnon ympäri. Lopulta etsimäni juttu löytyi siitä oikeasta laatikosta, mutta erään rasian sisältä. Argh.
.
Toinen asia. Olen yli vuoden ajan aikonut lähettää eräälle ystävälle kortin. Meni tietenkin viikkoja ennen kuin sain ostettua sen. Kortti lojui pöydällä mutta en saanut kirjoitettua ja postitettua sitä. Se meni hukkaan. Ostin uuden kortin ja melko pian sen jälkeen löysin ensimmäisen. Nyt minulla lojui kaksi korttia odottamassa kirjoittamista / postitusta. Loppukeväästä päätin kerran kaupassa että NYT laitan sen kortin postiin. Niinpä ostin kolmannen kortin, koska oletin että kaksi ekaa on hukassa. No arvatkaa postitinko... Tänään ajattelin hoitaa asian mutta en osta enää kortteja. Jossain täällä asunnossani on 3 korttia, jotka olen ostanut sitä yhtä ja samaa ystävää varten. En vain löydä niistä yhtäkään!!!!
.
Miten voi aikuinen ihminen olla tällainen. Minulla pitää olla joka ikistä asiaa varten muistilappu, silti unohdan asioita ja hukkaan tavaroita. Kesällä minun piti maksaa tosi tärkeä lasku juuri ennen kuin lähdin reissuun. Pakkaaminen oli (yllätys, yllätys!) jäänyt viimetippaan joten otin laskun mukaan ja ajattelin maksaa sen reissun aikana. Unohdin koko jutun ja laskuttaja otti minuun yhteyttä ja muistutti asiasta. Tuossa vaiheessa (pari päivää reissuun lähdön jälkeen) en enää muistanut että lasku oli minulla mukana ja tuskailin, miten saan sen nopeasti maksettua kun ei ole laskun tietoja.
.
Voitte vain kuvitella, miten etsin päivittäin kännykkää, lompakkoa, avaimia, aurinkolaseja... Unohdan joskus syödä. Illalla mietin, miksi on niin huono olo ja sitten tajuan, etten ole syönyt koko päivänä. En huomaa ajankulua. Havahdun klo 1 yöllä, että pitäisi varmaan mennä nukkumaan tai tajuan liian myöhään, että ruokakaupat on jo kiinni. Välillä tuntuu, että tarvisin holhoojan.
.
Onko kukaan muu näin kahjo?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee muistilappu asioista mitä täytyy tehdä, pilko osiin asioita päivän kulusta, äläkä stressaa turhaan, tai panikoi. Ei tuossa välttämättä adhdstä tai adhdstä ole kyse. Älä huolehdi tai panikoi tuota juttua...tuolla on ihmisiä, jotka osaa nauraa itselle ja omille mokille....Mieti, onko sen kortin lähettäminen nyt ylipäätään niin tärkeä että siitä tarvii edes stressata, eihän sulla liity mikään velvollisuuden tunne tuohon? Että täytyy tehdä? Voit helposti strukturoida omaa päivää, mitä tehdä ja milloin. Itse olen luonteelta tuon tapainen, mutta oma pointti on se, että en stressaa, tietyt asiat ehtii tehdä, kun ne vaan tekee, tärkeämpää ettet tee vähäpätöisistä asioista itselle ongelmaa tai stressiä. Asiat oikeisiin mittasuhteisiin, ja tsemppiä nyt vaan.Ei tuossa välttämättä mistään adhdstä ole kyse tai muisti sairauksista, ihminen voi olla omissa ajatuksissaan välillä ja joskus sitä voi myös ahdistua aivan turhista asioista => relaa.

Vierailija
2/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:51"]ADD:ltä vähän kuullostaa
[/quote]
Auttaako tähän mikään? Miten saan tän kaaoksen hallintaan? Tulee itellä niin tuskainen olo kun iso osa päivästä kuluu tavaroiden etsimiseen ja sitten jos jotain joskus löydän, joudun miettimään, minkä ihmeen takia etsin tätä alunperinkään - kunnes sitten muistan, että olin tekemässä jotain. Monet asiat jää vaiheeseen ihan vain sen takia etten löydä jotain, mitä tarvisin seuraavaksi että alkuperäistä asiaa voisi työstää eteenpäin. Sitten se projekti jää odottamaan esineen x löytymistä ja aloitan uuden jutun, joka jää vaiheeseen, koska tarvisin esineen y.
.
Ap
[/quote] Laita ne järjestykseen tiettyyn paikkaan, kaikille oma paikka, ja pidä se järjestys niin se kaaos helpottaa mielessä. Tavaroille oma paikka mistä ne löytyy. Rutiinia hetken kuluttua nuo hommat. Ja opettele suhtautumaan itseen suopeammin. Ja muuta ajateltavaa niin ei vaivaa pienet jutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:16"]Minkälainen muistisairaus minun ikäisellä voisi olla, jos siitä on kyse? Dementia? Alzheimer? Mitä niitä on?
.
Ap
[/quote] Tutkimuksiin jos asia huolettaa. Epätodennäköistä, mutta mahdollista.

Vierailija
4/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:34"]Oon melkein 40 v nainen enkä osaa huolehtia itsestäni ja tavaroistani. Tänään oon käyttänyt valehtelematta koko päivän siihen että etsin kahta tavaraa. Toinen löytyi ihan juuri siitä laatikosta, jossa olen sitä aina säilyttänyt ja josta useita kertoja katsoin samalla kun käänsin koko muun asunnon ympäri. Lopulta etsimäni juttu löytyi siitä oikeasta laatikosta, mutta erään rasian sisältä. Argh.
.
Toinen asia. Olen yli vuoden ajan aikonut lähettää eräälle ystävälle kortin. Meni tietenkin viikkoja ennen kuin sain ostettua sen. Kortti lojui pöydällä mutta en saanut kirjoitettua ja postitettua sitä. Se meni hukkaan. Ostin uuden kortin ja melko pian sen jälkeen löysin ensimmäisen. Nyt minulla lojui kaksi korttia odottamassa kirjoittamista / postitusta. Loppukeväästä päätin kerran kaupassa että NYT laitan sen kortin postiin. Niinpä ostin kolmannen kortin, koska oletin että kaksi ekaa on hukassa. No arvatkaa postitinko... Tänään ajattelin hoitaa asian mutta en osta enää kortteja. Jossain täällä asunnossani on 3 korttia, jotka olen ostanut sitä yhtä ja samaa ystävää varten. En vain löydä niistä yhtäkään!!!!
.
Miten voi aikuinen ihminen olla tällainen. Minulla pitää olla joka ikistä asiaa varten muistilappu, silti unohdan asioita ja hukkaan tavaroita. Kesällä minun piti maksaa tosi tärkeä lasku juuri ennen kuin lähdin reissuun. Pakkaaminen oli (yllätys, yllätys!) jäänyt viimetippaan joten otin laskun mukaan ja ajattelin maksaa sen reissun aikana. Unohdin koko jutun ja laskuttaja otti minuun yhteyttä ja muistutti asiasta. Tuossa vaiheessa (pari päivää reissuun lähdön jälkeen) en enää muistanut että lasku oli minulla mukana ja tuskailin, miten saan sen nopeasti maksettua kun ei ole laskun tietoja.
.
Voitte vain kuvitella, miten etsin päivittäin kännykkää, lompakkoa, avaimia, aurinkolaseja... Unohdan joskus syödä. Illalla mietin, miksi on niin huono olo ja sitten tajuan, etten ole syönyt koko päivänä. En huomaa ajankulua. Havahdun klo 1 yöllä, että pitäisi varmaan mennä nukkumaan tai tajuan liian myöhään, että ruokakaupat on jo kiinni. Välillä tuntuu, että tarvisin holhoojan.
.
[/quote] Nainen ruoti, unohdan itse monesti syödä jos on muuta ajateltavaa...suositeltavaa on syödä tietyin väliajoin => kelloon häly => tarvit ne rutiinit...tai syöt sitten kun nälkä on! Liian vakavasti otat nyt monet asiat. Rentoudu! Ulos raittiiseen ilmaan, lenkille => nälkä yllättää aivan varmasti ja unohdat kuule nuo turhat ajatukset.

Vierailija
5/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 02:34"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:34"]Oon melkein 40 v nainen enkä osaa huolehtia itsestäni ja tavaroistani. Tänään oon käyttänyt valehtelematta koko päivän siihen että etsin kahta tavaraa. Toinen löytyi ihan juuri siitä laatikosta, jossa olen sitä aina säilyttänyt ja josta useita kertoja katsoin samalla kun käänsin koko muun asunnon ympäri. Lopulta etsimäni juttu löytyi siitä oikeasta laatikosta, mutta erään rasian sisältä. Argh.
.
.
.
.
[/quote] Nainen ruoti, unohdan itse monesti syödä jos on muuta ajateltavaa...suositeltavaa on syödä tietyin väliajoin => kelloon häly => tarvit ne rutiinit...tai syöt sitten kun nälkä on! Liian vakavasti otat nyt monet asiat. Rentoudu! Ulos raittiiseen ilmaan, lenkille => nälkä yllättää aivan varmasti ja unohdat kuule nuo turhat ajatukset.
[/quote] Lauppahommiin myös muistutus, ostat tietyt ruoka tarvikkeet jo valmiiksi kaupasta säilöön => Ei tarvitse havahtua että ruoka on loppu....siis niin turhaa miettimistä....niin monet ihmiset mukailee ihan samalla tavalla...toinen Ei löydä sukkia...toinen unohtaa avaimet epähuomiossa kotiin....jotku syöt niin huonosti että jopa kerran päivässä...eikä pode siitä huonoa omatuntoa...!!!! Tsemppiä pärjäät!

Vierailija
6/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks tuttu lensi toiseen maahan ja se unohti oman takin autoon, osti junaliput vasta junassa...ei ollu varma millä junalla menee, yks toinen oli niin tohinassa, että unohti oman passin Helsinkiin ja huomasi sen vasta kotona. Oli kuule soittelu!! Tarvit paljo muuta ajateltavaa...ei muuta ku vaihtelu virkistää!!!

Vierailija
7/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikassa nuorin muistisairas on 43 vuotias.Alzheimer.

Vierailija
8/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroille paikat. Ja oikeasti viet ne sinne heti etkä "sitten kohta". Minulla oli auton avaimet aina - siis AINA - hukassa kunnes ostin tuulikaappiin nätin avainnaulakon ja otin sen tavan että laitan avaimet siihen ensi töikseni kun astun sisälle. Vähäks kätevää napata avaimet lähtiessä :) Ei myöskään ole sen jälkeen kertaakaan jäänyt avaimet sisälle lukon taa, koska avainten nappaamisliikkeestä oven lukkoa avatessa on tullut niin tapa ettei osaa lähteä kauhomatta avainnaulakkoa. Tarvitset siis myös rutiineja. Tiedän, on tylsää - tunnistan tarinasta itseni - vaan ei siinä muu auta kuin rutinoitua tiettyihin asioihin. Plus tehdä ne HETI SIINÄ PAIKASSA eikä SitKu.

Vierailija
9/24 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiini auttaa, kannattaa kokeilla.

Vierailija
10/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään muulla tämmöstä?
Oon taas niin täynnä tätä mun kaoottista elämää että tekis mieli vaan huutaa.

Vierailija
11/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amalgaamimyrkytys? Eli elohopeamyrkytys, iskee yleensä vasta voimalla 30-40-vuotiaille.

Vierailija
12/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:46"]Amalgaamimyrkytys? Eli elohopeamyrkytys, iskee yleensä vasta voimalla 30-40-vuotiaille.
[/quote]
Sekö aiheuttaa tollaista? Mulla ei kyllä amalgaamipaikkoja ole yhtään.
.
Ap

Vierailija
13/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD:ltä vähän kuullostaa

Vierailija
14/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add tai adhd

Vierailija
15/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joku adhd tai vastaava vois tulla kyseeseen. Mee tutkimuksiin, jotta saat oikean diagnoosin ja osaat sen jälkeen auttaa itseäsi pääsemään vähän vähemmällä. Taannoin Hesarissa oli juttu naisesta, jolla oli todettu aikuisena adhd, ja lääkityksen aloittamisen jälkeen elämä oli kummasti helpottunut.

Vierailija
16/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä? Mä olen tuommoinen. Olen muutaman vuoden ikäisenä ensimmäistä kertaa ihmetellyt, miksen löydä saksia, joita itse asiassa tuijotan. Olen ajatellut vain olevani professoriainesta. Niinkuin kyllä olenkin. Paitsi että siinäkin hommassa tarvitsisin sitä sihteeriä, joka on holhoojan nätimpi nimitys.

Pystyn olemaan skarppi ja orientoitunut, mutta se vaatii energiaa, jonka normaalisti tarvitsen ihan muuhun käyttöön. Inhoan esineiden maailmaa, jolla selvästi on jotain minua vastaan. Niin innokkaasti se sotkee elämääni.

Vierailija
17/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koko elämän ollut tuollaista? Jos ei, niin kyseessä saattaisi olla joku neurologinen sairaus...

Vierailija
18/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:51"]ADD:ltä vähän kuullostaa
[/quote]
Auttaako tähän mikään? Miten saan tän kaaoksen hallintaan? Tulee itellä niin tuskainen olo kun iso osa päivästä kuluu tavaroiden etsimiseen ja sitten jos jotain joskus löydän, joudun miettimään, minkä ihmeen takia etsin tätä alunperinkään - kunnes sitten muistan, että olin tekemässä jotain. Monet asiat jää vaiheeseen ihan vain sen takia etten löydä jotain, mitä tarvisin seuraavaksi että alkuperäistä asiaa voisi työstää eteenpäin. Sitten se projekti jää odottamaan esineen x löytymistä ja aloitan uuden jutun, joka jää vaiheeseen, koska tarvisin esineen y.
.
Ap

Vierailija
19/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla myös alkava muistisairaus, suht nuoresta iästä huolimatta. Työskentelen kotihoidossa ja alle 50 kymppiset muistisairaatkaan ei ole harvinaisia. Kannattaa varmaan keskustella lääkärin kanssa.

Vierailija
20/24 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:57"]Onko koko elämän ollut tuollaista? Jos ei, niin kyseessä saattaisi olla joku neurologinen sairaus...
[/quote]
No sanotaanko että viimeiset 5 vuotta on kyllä ollu pahemmat kuin ennen sitä. Muutos on tapahtunut tosi hitaasti. En voi sanoa että sen ja sen hetken jälkeen on muuttunut pahemmaksi tai en voi nimetä mitään elämän käännekohtaa.
.
Ap