Työttömät häiritseekö työkkäri
Kuinka usein työkkäri häiritsee, jos ei ole koulutusta ja töitä vaikea saada? Olen yli 25 ja hakenut töitä moneen paikkaan enkä ole päässyt. Nyt haluaisin keskittyä opiskelemaan avoimessa yliopistossa ja olla rauhassa.
Opiskelemaan olen menossa vuoden päästä, en ajatellut loisia pidempään. Harmi, että työkkäri antaa opiskella vaan tosi vähän kerralla.
Kommentit (10)
Mitä tarkoittaa "työkkäri antaa opiskella vaan tosi vähän kerralla"? Minä olen opiskellut tähän mennessä noin 20 vvuotta, siis aikuisena monenlaisilla kursseilla, myös avoimessa yliopistossa ja eräässä elämänvaiheessa myös tutkinnon.
Ei työkkäri millään tavalla estä eikä edes haittaa avoimessa opiskelua, sillä sehän on pääsääntöisesti tarkoittukin kokopäivätyössä oleville. Tee ihan itse sellainen työnhakusuunnitelma, että omatoimisesti haet mitä haet ja vuoden päästä lähdet opiskelemaan, joten ensisijaisesti ajattelet työllistyä määräaikaisesti. Mutta tietenkin kokoaikaisesti, jotta sinulla on oikeus työttömyyskorvaukseen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:49"]Mitä tarkoittaa "työkkäri antaa opiskella vaan tosi vähän kerralla"? Minä olen opiskellut tähän mennessä noin 20 vvuotta, siis aikuisena monenlaisilla kursseilla, myös avoimessa yliopistossa ja eräässä elämänvaiheessa myös tutkinnon.
Ei työkkäri millään tavalla estä eikä edes haittaa avoimessa opiskelua, sillä sehän on pääsääntöisesti tarkoittukin kokopäivätyössä oleville. Tee ihan itse sellainen työnhakusuunnitelma, että omatoimisesti haet mitä haet ja vuoden päästä lähdet opiskelemaan, joten ensisijaisesti ajattelet työllistyä määräaikaisesti. Mutta tietenkin kokoaikaisesti, jotta sinulla on oikeus työttömyyskorvaukseen.
[/quote]
Olen kysynyt työkkäristä mahdollisuutta opiskella päätoimisesti avoimessa eli sen yli 5op/kk. Ei käy niille. Eivät tue väyläopintoja. Aikuiskoulutus maksaisi melkein tonnin, enkä saa sitä ilmaiseksi koska olen käynyt lukion. Pari vuotta kestäisi käydä tavallinen amis eli ei kannata koska menen vuoden päästä todennäköisesti korkeakouluun.
Jos joudun töihin, en pysty opiskelemaan avoimessa tai lukemaan kunnolla pääsykokeeseen koska on lapset.
Turhaan käyn jonkun lyhyen maalauskurssin tai muun joka wi liity mitenkään alaan, jota haluan opiskella. Ainoat työt mitä saisin on siivoustyöt (jos niitäkään) ja työkkärissä sanottiin ettei niitä töitä kannata hakea tulevaisuuden kannalta.
Ei sinun tarvitse kertoa avoimessa opiskelusta. Saat harrastaa ihan mitä tahdot.
Yliopistokaupungista tuskin saat siivoustöitäkään, ne on mamuhommia nykyään.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:58"]
Jos joudun töihin, en pysty opiskelemaan avoimessa tai lukemaan kunnolla pääsykokeeseen koska on lapset.
[/quote]
Niin meillä työssäkäyvilläkin on lapset+työ+koti+harrastukset+lasten harrastukset ja jotenkin tämä yhtälö on sovitettava yksiin, jos meinaa opiskella. Suoritin avoimessa yliopistossa perusopinnot töiden ohessa iltaopiskeluna, eikä ollut mitään ongelmaa sovittaa niitä yhteen. Luennot pidettiin eri paikkakunnalla, joten matkaa tuli 100km/suunta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:58"]
[/quote]
Niin meillä työssäkäyvilläkin on lapset+työ+koti+harrastukset+lasten harrastukset ja jotenkin tämä yhtälö on sovitettava yksiin, jos meinaa opiskella. Suoritin avoimessa yliopistossa perusopinnot töiden ohessa iltaopiskeluna, eikä ollut mitään ongelmaa sovittaa niitä yhteen. Luennot pidettiin eri paikkakunnalla, joten matkaa tuli 100km/suunta.
[/quote]
Meillä on läsnäolopakollisia kursseja sen verran, ettei onnistu tai en ole koskaan kotona.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:03"]Ei sinun tarvitse kertoa avoimessa opiskelusta. Saat harrastaa ihan mitä tahdot.
[/quote]
Kyllä ne kuulemma saattaa saada tiedon jostain. Korkeakoulut hakee kuulemma tukea tähän avoimeen ja saavat sitä sen perusteella mitä siellä suoritetan. Lähettävät tiedon opiskelijoista jonnekin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:03"]Ei sinun tarvitse kertoa avoimessa opiskelusta. Saat harrastaa ihan mitä tahdot.
[/quote]
Kyllä ne kuulemma saattaa saada tiedon jostain. Korkeakoulut hakee kuulemma tukea tähän avoimeen ja saavat sitä sen perusteella mitä siellä suoritetan. Lähettävät tiedon opiskelijoista jonnekin.
[/quote]
Ja olen hakenut omaehtoista oikeutta ja nämä kaikki on raportoitu sinne sivuille. Ihan varmasti kysyvät opiskelenko silti ja voivat vaatia selvitystä.
En haluaisi siis minihinkään parin viikon cv kurssille, nousee hoitomaksut pariinsataan kuussa