Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä taaperon hampaiden pesuun?

Vierailija
05.08.2015 |

Hei, mikä avuksi, kun taapero ei enää suostu millään hampaiden pesuun?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suostuu kun saa ensin tai lopuksi harjata itse.
Hammasharja (meillä ORal-B sähköhammasharjan vaihtopää) lapsille suunnattu, kivoilla kuvilla. Meillä Mikki Hiiri harja.

Hammastahnan saanut itse valita kaupassa.

Isosisko saa aina harjata taaperon hampaat, vanhemmat ei aina nääs saa. 

Vierailija
2/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa leikki mukaan siihen touhuun. Ehkä taaperosi vain on keksiny sen siksi että haluaa huomiotasi. Näin annat kauemmin huomiota hänelle kun hän vastustaa.

Anna huomiota lapsellesi muulloin tarpeeksi ja älä silloin kun hän kiukuttelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai katsoa jonkun lyhyen lastenohjelman pesun aikana.

Vierailija
4/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänen itekkin kokeilla ja ota leikki mukaan asiaan. Tee siitä kiva seikkailu.

Vierailija
5/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Mutta olen kokeillut jo nuo kaikki. Iik, mikähän auttais?

Vierailija
6/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on molemmille lapsille toiminut, että on itse saanut harjata ensin äitin tai isin hampaita äidin tai isin hammasharjalla. Sitten on harjattu taaperolta. 

Meidän pian 4 v. on nykyään sellanen, että jos hampaiden pesu on jostain syystä jäänyt esim joskus mummilla olivat unohtaneet niin se kyllä herää yöllä herättämään jonkun pesemään hampaansa, ettei tule hammaspeikkoja :D Isi on pelotellut kun on pienenä pessyt hampaita huonosti ja jouduttu kiskomaan hampaita joskus. 

Vierailija
7/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käytössä tällainen uhkailevampi metodi. Jos lapsesi saa jo joskus syödä herkkuja, karkkia, jäätelöä, pullaa, keskiä tms. niin voit sanoa, että mitään noista ei voi syödä enää ollenkaan, jos ei halua, että hampaat pestään kunnolla aamuin illoin. Taapero 2-3v ymmärtää toki puhetta.

Vierailija
8/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:54"]

Meillä on molemmille lapsille toiminut, että on itse saanut harjata ensin äitin tai isin hampaita äidin tai isin hammasharjalla. Sitten on harjattu taaperolta. 

Meidän pian 4 v. on nykyään sellanen, että jos hampaiden pesu on jostain syystä jäänyt esim joskus mummilla olivat unohtaneet niin se kyllä herää yöllä herättämään jonkun pesemään hampaansa, ettei tule hammaspeikkoja :D Isi on pelotellut kun on pienenä pessyt hampaita huonosti ja jouduttu kiskomaan hampaita joskus. 

[/quote]

Siis meillä sama. :D Tuntuuhan se hieman kamalalta että lapsi pelkää hammaspeikkoja, mutta ovatpa hampaat hyvässä kunnossa. Ehkä tässä tilanteessa tarkoitus pyhittää keinon.  

Vierailija
9/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etusormi ja pukalo suuhun jotta pysyy auki. Sitten peset hampaat. Mikä tässä on vaikeaa?
Ei kaiken tarvitse olla aina kivaa.

Vierailija
10/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:44"]

Meillä lapsi sai katsoa jonkun lyhyen lastenohjelman pesun aikana.

[/quote]

Tämä toimii meilläkin. Lapsi suorastaan innostuu hampaiden harjauksesta, kun tietää että samalla saa katsoa youtubesta suosikkiohjelmaansa :)

Vierailija
11/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:03"]

Etusormi ja pukalo suuhun jotta pysyy auki. Sitten peset hampaat. Mikä tässä on vaikeaa? Ei kaiken tarvitse olla aina kivaa.

[/quote]

Joo ja sitten aikuisena on karmeet traumat hampaiden pesusta eikä niitä pestä ja irtoavat ilman aikojaan. :S

Vierailija
12/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me leikitään hammaslääkäriä. :) Lapset jonottaa vessan oven takana ja huudan aina koko nimeltä "vastaanotolle". :) Pieninkin (1v 3kk) jo älyää leikin.
Hammaslääkäritäti sitten katsoo mitä ötököitä suussa on ja millä "aineella" ne saa pois..

Monesti itse harjaavat ensin ja aikuiset sitten parsii lopuksi.

Ja vaikka taapero huutaisikin hampaidenpesun aikana niin ei ne siihen kuole. Pysyypähän suu auki helpommin. :D Se vastustelu menee ajallaan ohi.

Vierailija
13/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:03"]

Etusormi ja pukalo suuhun jotta pysyy auki. Sitten peset hampaat. Mikä tässä on vaikeaa? Ei kaiken tarvitse olla aina kivaa.

[/quote]

Joo ja sitten aikuisena on karmeet traumat hampaiden pesusta eikä niitä pestä ja irtoavat ilman aikojaan. :S

[/quote]

Ja jos ei nyt sinne asti edes mennä, niin tuskinpa se hampaanpesu siitä kovin äkkiä helpottuu, jos se on aina väkivaltainen tilanne. Joitain asioita on joskus pakko tehdä väkisin, mutta on olemassa aika monia erilaisia keinoja saada lapsi avaamaan suunsa vapaaehtoisesti. Että jospa kokeilisi niitä ensin. Tietenkin toiset vanhemmat nauttivat siitä, kun saavat todistaa ylivaltaa lapselleen kerrasta toiseen,

Vierailija
14/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kuole siihen vaikka vähän huutavatkin ja vastustelevat. Menee ohi iän myötä.

Jalkojen väliin lapsi seisomaan ja kun huutaa niin suu soppelisti auki. Ja hups vaan hampaat on pesty.

Vierailija
15/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 13:14"]

Me leikitään hammaslääkäriä. :) Lapset jonottaa vessan oven takana ja huudan aina koko nimeltä "vastaanotolle". :) Pieninkin (1v 3kk) jo älyää leikin. Hammaslääkäritäti sitten katsoo mitä ötököitä suussa on ja millä "aineella" ne saa pois.. Monesti itse harjaavat ensin ja aikuiset sitten parsii lopuksi. Ja vaikka taapero huutaisikin hampaidenpesun aikana niin ei ne siihen kuole. Pysyypähän suu auki helpommin. :D Se vastustelu menee ajallaan ohi.

[/quote]

Tämä on hauska!

Ja tärkeintä on tosiaan totuttaa lapset hampaiden pesuun ja "puhtaiden hampaiden tunteeseen", jotta haluavat pestä hampaat myöhemminkin. On aivan järkyttävää että vielä nykyaikana on lapsia joilla on hampaissa reikiä. Parasta olisi aloittaa totuttelu hammasharjaan jo vauvana, kun ensimmäiset hampaat puhkeaa.

Vierailija
16/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii tällä hetkellä erilaiset äänet eli minä pyydän lasta matkimaan hauskoja ääniä.  Ensiksi päästän itse jonkun äänen, jossa suu mahdollisimman auki ja sitten lapsi matkii suu ammollaan ja minä harjaan. Lopuksi saa pestä itse ja jos menee vaan harjan imeskelyksi, niin kysyn "missä hassu ääni?" ja sitten lapsi alkaa harjata hampaitaan ja kuuntelee harjauksesta kuuluvaa ääntä. Minustakin tilanteeseen täytyy yrittää ottaa leikki mukaan.

Vierailija
17/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näytin sille 

ja toimi jonkin aikaa. Sit metsästän hammaspeikkoja sieltä suusta harjalla ja sen tuntuu olevan hauskaa. Sit välillä se saa kattoa jonkun videon samalla. Ny kun 3-vuotispäivät lähestyy niin homma on helpottunut huomattavasti. Pestään hampaat vaan illalla, mutta nyt se on välillä tullut aamuisinkin kertomaan, että on likaiset hampaat.

Auttaisko jos isä pesis? 

Vierailija
18/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon lapselle: äiti pesee ensin ja sinä saat pestä sitten, nyt suu auki. Näin siis homma sujuu ideaalitapauksissa. Lapsesta on kivaa, jos äiti tai isä pesee samaan aikaan omia hampaitaan. Aivan huippua on, jos saa edes aivan pikkiriikkisen sipauksen äidin tai isän hammastahnaa omaan harjaan. Muutenhan sitä ei voi vielä käyttää, kun lapsi ei osaa sylkeä vaan nielee tahnan.

Minulla on sähköhammasharja, jota lapsi aina haluaisi käyttää, mutta olen luullut, että sitä ei saa käyttää kuin vasta rautahampaisiin. Onko siis pikkulapsille maitohampaisiin olemassa omat sähkärit?

Vierailija
19/19 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetellaan kaikki, ketkä pesee hampaita, samalla kun pestään hampaita. Lapsi on tohkeissaan :P

Esim. siis: Mummo pesee hampaat, äiti pesee hampaat, kissa pesee hampaat, koirakin pesee hampaat. Sit leijonalta pestään hampaat, räyh räyh, ja batman pesee hampaat. Muumipeikko pesee hampaat ja pikku myy myös. Naapurin setä pesee... jne jne :D

Sit ollaan näytetty kuvia kun koiralta pestään hampaita, jossain koiramme-lehdessä tms oli. varmaan netistä löytyis lisääkin tarvittaessa. 

Seuraavaks, jos ja kun tuo näihin kyllästyy, aion piirtää sen kanssa kuvan, jossa näkyy hampaat isosti ja se saa niitä harjata sit vanhalla hammasharjallaan samalla kun pestään sen hampaita. 

Se on myös tosiaan toiminut, että vanha hammasharja on lapsella kädessä ja harjailee vaikka nallen hampaita siinä samalla. Ite pesen sit siinä uudella harjalla :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi