Ylimääräinen 8000e - maksaisitko lainan pois tai tekisit jotain muuta rahalla?
Minulla on todella harvinainen tilanne tulossa ja olen saamassa 8000e ylimääräistä kuukauden kuluttua. Elämä ei ole ollut kitkuttelua mutta sellaista perusarkea. Rahat riittävät, vähän saa säästöönkin mutta ns. isompaa ylimääräistä ei ole laittaa mihinkään.
Järki sanoo että ”maksa laina pois, se helpottaa elämää pidemmällä tähtäimellä kun kuukausittaiset lainanlyhennykset jäävät pois”. Tunnepuoli sanoo ”Kerrankin olisi rahaa tehdä jotain huippukivaa murehtimatta kuinka paljon se maksaa kun rahat olisivat olemassa. Matkustaa, hemmotella itseään. Laita nyt ainakin puolet rahasta siihen”. Ja sitten taas järki sanoo ”prkl, lainat ensin pois, mitäs et ole sitä saanut maksettua tähän mennessä ja otit aiemmin lyhennysvapaata, oma moka, kyllä se tuntuu kivalta sitten kun lainaa ei enää ole”.
Eli mitä itse tekisit jos tilille pätkähtäisi 8000e ja sinulla olisi juuri sen verran lainaa? Maksaisit lainan pois, sijoittaisit/pistäisit säästöön kokonaan/osan, tekisit osalla/kaikella jotain kivaa jota et ole aiemmin voinut rennosti tehdä?
Siinä tapauksessa maksaisin lainan pois. Jos olisi nollakorkoinen asuntolaina niin olisi eri asia.