Edullinen kotiruoka
Minkä hintainen sinusta on vielä edullinen kotiruoka, siis annos hinta?
googlailin vinkkejä edulliseen kotiruokaan ja monesti vastaan tuli 2€/annos ohjeita. Minusta se on jo kallista ruokaa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetaikureita olette. Minun hernekeittokin maksaa euron/annos, kun savupotkaa tai jauhelihaa laittaa. Lihaton hernekeitto ei nälkää pidä.
Punalaputettu jauheliha 400g 1,75€, 500g herneitä 0,70€, suola 0,05€, yhteensä 2,40€, meirami itsekasvatettua, ilmaista. Keitetty puuhellalla, joten sähköä ei kulu, puut saatu "ilmaiseksi" talkootyötä vastaan. Noin 8-10 annosta, eli 0,24-0,30€/annos. Ilmaiset ruisleivät, levite noin 5 snt per leipä, juomana joko itse tehty mehu tai vesi, mehu noin 5snt/lasillinen.
Tänään ehkä "tortillaa", tortillalätyt oli CM:n tarjouksessa 0,49€/8kpl. Jauheliha sen 1,75€/400g (ostin aika monta...), tölkki valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 0,60€, juustoraastetta noin 0,50€, kurkkua 0,50€, paprika oli Lidlin hävikkilaatikossa 0,10€, turkkilaista jugurttia 0,25€, chilisäilykettä (itsetehty) 0,20€. Ketsuppia kuluu tietenkin, salaattina K-marketista ostettu 0,50€ tarjoussalaatti. Tästä tulee noin vitosen ateria, eli annoshinta jää alle euroon. Jos lapset juokin kokista, niin hintaa tulee sitten reilusti yli euron per annos.
Sekin jää edelleen noiden iltapäivälehtien ja naistenlehtien "edullisten aterioiden" hintojen alle. Kyllä tässä ihmetaikuri välillä saa olla, etenkin nyt taas, kun hinnat ovat nousseet.
Melko tiukkaa. Joka ruoalle ko saatte haalittua punalaputettuja lihoja? Mikä on tuo ilmainen leipä? Syöttekö valkoisia papuja? 😬
Mä tein viikonloppuna lihamakaroonilaatikon, siitä tuli 6 annosta, annoksen hinta oli 2,16.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laskea hinta kotiruoan tekemiseen käytetylle ajalle.
Samoin muistakaa laskea hinta sille ajalle, joka menee kaupassa/ravintolassa hakiessa valmisruokia! Wolttaaminen vie vähemmän aikaa, mutta se ei valitettavasti toimi joka paikassa. Pystyn tilaamaan woltilla, mutta eivät toimita silti tänne... resq taas vaatii sitä, että ajan noin 30min hakemaan niitä valmiita annoksia. Ja 30 min takaisin. Siinä ajassa tekee jo risoton ja jälkiruuat. Tai sopan. Spagettia ja bolognesea. Lisäksi kun hankaluutena ovat allergiat, niin valmisruokien hyödyntäminen on tosi haastavaa, kaupassa menee aikaa, kun pelkän sisällysluettelon lukemisen lisäksi pitää vielä katsoa valmistajan sivulta tiedot ja mahdollisesti soittaa asiakaspalveluun... Nopeammin ostan hyllystä perustarvikkeet ja valmistan niistä ruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetaikureita olette. Minun hernekeittokin maksaa euron/annos, kun savupotkaa tai jauhelihaa laittaa. Lihaton hernekeitto ei nälkää pidä.
Punalaputettu jauheliha 400g 1,75€, 500g herneitä 0,70€, suola 0,05€, yhteensä 2,40€, meirami itsekasvatettua, ilmaista. Keitetty puuhellalla, joten sähköä ei kulu, puut saatu "ilmaiseksi" talkootyötä vastaan. Noin 8-10 annosta, eli 0,24-0,30€/annos. Ilmaiset ruisleivät, levite noin 5 snt per leipä, juomana joko itse tehty mehu tai vesi, mehu noin 5snt/lasillinen.
Tänään ehkä "tortillaa", tortillalätyt oli CM:n tarjouksessa 0,49€/8kpl. Jauheliha sen 1,75€/400g (ostin aika monta...), tölkki valkoisia papuja tomaattikastikkeessa 0,60€, juustoraastetta noin 0,50€, kurkkua 0,50€, paprika oli Lidlin hävikkilaatikossa 0,10€, turkkilaista jugurttia 0,25€, chilisäilykettä (itsetehty) 0,20€. Ketsuppia kuluu tietenkin, salaattina K-marketista ostettu 0,50€ tarjoussalaatti. Tästä tulee noin vitosen ateria, eli annoshinta jää alle euroon. Jos lapset juokin kokista, niin hintaa tulee sitten reilusti yli euron per annos.
Sekin jää edelleen noiden iltapäivälehtien ja naistenlehtien "edullisten aterioiden" hintojen alle. Kyllä tässä ihmetaikuri välillä saa olla, etenkin nyt taas, kun hinnat ovat nousseet.
Melko tiukkaa. Joka ruoalle ko saatte haalittua punalaputettuja lihoja? Mikä on tuo ilmainen leipä? Syöttekö valkoisia papuja? 😬
Meillä syödään pääsääntöisesti vain punalaputettua lihaa, ellei satu olemaan jotain kassleria tai lapaa todella edullisessa tarjouksessa. Minulla on kolme pakastinta, joita hyödynnän maksimaalisesti. Nuo jauhelihat olivat paikallisessa prismassa, ostin vissin 15 pakettia. Sikanauta ei säily kauhean kauaa edes pakastimessa, joten kovin paljoa ei kannata ostaa kerralla. Pakastimesta löytyy myös joulukinkku, jonka ostin -50% joulun jälkeen.
Ilmainen leipä tulee äidiltäni, joka tekee vapaaehtoistyötä ja saa siitä hyvästä ottaa ylijäämäleivät mukaansa.
Syömme valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, ihan perusbrittityyliin paahtoleivän kanssa :-) ja monella muullakin tavalla. Käytän myös muita papuja (+kikherneitä, linssejä), niin säilykkeinä kuin kuivattuina, lisäksi kasvatan itse erilaisia papuja kesäisin kasvimaalla, esimerkiksi koko vuoden leikkopavut. Härkäpapua ostan suoraan tuottajalta luomuna 2€/kg. Ostan aina kerralla suuren määrän, jos löydän edullisesti. Vähän aikaa sitten oli poistomyynnissä soppaherneitä, ostin 5kg.
Ja halvempikin kotiruoka muuttuu kalliiksi kun otetaan lautaselle kolminkertainen annos. Yllättäen ruuasta ei riitäkään 8 syöjälle, vaan neljälle, jolloin kilohinta tuplaantuu.
Sitten meillä lihavat lapset protestoi kun ruokaa jatketaan halvoilla kasviksilla ja pavuilla. Yritän vain saada paljon ruokaa mahdollisimman halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihapaketti (naudan) maksaa n. 4e, siihen perunat, kasvikset, rasvat yms. niin neljän hengen annoshinta on vähintään sen 2e. Minusta se on edullinen nykyhinnoilla ja on vaikea päästä sen alle.
No huomenna päästään. Löysin alesta pinaattilettuainespussin 0,50e, siihen muussi aleperunoista, hinta maitoineen 1e, teen kananmunakastikkeen lisäksi, sille hinta 0,50e. Keitetyt porkkanat 0,50e. Yhteensä 2,5e ja siitä syö neljä henkeä yhden aterian.
Mihin tarvitaan pinaattilettuainespussia? Maito, munat, jauhot ja pakastepinaatti sekä voi on pinaattilätyt.
Ei mihinkään mutta ostin kokeiluun kun sai halvalla, siihen lisätään vain vesi.
Vierailija kirjoitti:
Ja halvempikin kotiruoka muuttuu kalliiksi kun otetaan lautaselle kolminkertainen annos. Yllättäen ruuasta ei riitäkään 8 syöjälle, vaan neljälle, jolloin kilohinta tuplaantuu.
Sitten meillä lihavat lapset protestoi kun ruokaa jatketaan halvoilla kasviksilla ja pavuilla. Yritän vain saada paljon ruokaa mahdollisimman halvalla.
Jos noin käy, niin silloin olet mitoittanut annoskoon väärin. Minä mitoitan ruuan sen keskimääräisen annoksen mukaan, mikä tarkoittaa esimerkiksi spagettia ja jauhelihakastiketta vadillinen per syöjä, ei mitään salaattilautasellista. Puolesta kilosta soppaherneitä ja 400g jauhelihapaketista tulee meidän perheelle noin 8-10 annosta, juuri viime viikolla viimeksi totesin taas tämän. Yhdelle aterialle keitän 800g kuivapainon verran spagettia tai muuta pastaa, ja sen lisäksi sen tomaattipohjaisen kastikkeen... Ja sen mukaan lasken annoshinnankin.
Meillä lapsista vain yksi on hieman tukevampi, ja hän on ehdottomasti kaikkiruokaisin koko perheestä, tosin täyslihaa ei syö. Mutta kasvisproteiinivalmisteet, pavut ja juurespihvit uppoavat suurella ruokahalulla.
Ruoka on myös kallistunut, tällä hetkellä inflaatio ruuassa n. 4.5%. Eli ei mikään ihme, jos 2e/annos on hinta ns. edulliselle ruualle.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa laskea hinta kotiruoan tekemiseen käytetylle ajalle.
Tuohan riippuu ihan siitä onko töissä omassa liikkeessä vai gourmetravintolan pääkokkina.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein viikonloppuna lihamakaroonilaatikon, siitä tuli 6 annosta, annoksen hinta oli 2,16.
Lihamakaronilaatikko.
sikanauta 400g 2€
makaronipussi 0,30€
sipuli 0,10€
mausteet 0,10€
maitolitra 0,70€
3 kananmunaa 0,30€
yhteensä 3,5€
Riittää 5-6 annosta. Annoshinta 0,70€ kun 5 syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos noin käy, niin silloin olet mitoittanut annoskoon väärin. Minä mitoitan ruuan sen keskimääräisen annoksen mukaan, mikä tarkoittaa esimerkiksi spagettia ja jauhelihakastiketta vadillinen per syöjä, ei mitään salaattilautasellista. Puolesta kilosta soppaherneitä ja 400g jauhelihapaketista tulee meidän perheelle noin 8-10 annosta, juuri viime viikolla viimeksi totesin taas tämän. Yhdelle aterialle keitän 800g kuivapainon verran spagettia tai muuta pastaa, ja sen lisäksi sen tomaattipohjaisen kastikkeen... Ja sen mukaan lasken annoshinnankin.
Meillä lapsista vain yksi on hieman tukevampi, ja hän on ehdottomasti kaikkiruokaisin koko perheestä, tosin täyslihaa ei syö. Mutta kasvisproteiinivalmisteet, pavut ja juurespihvit uppoavat suurella ruokahalulla.
No tottakai olen. Jos 12-vuotias syö kahden aikuisen miehen edestä, niin se on sitten hänen annoskokonsa. Hän kun syö tuon sinun vadillisen verran, niin sinä olet itse laskenut annoskoon väärin ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tottakai olen. Jos 12-vuotias syö kahden aikuisen miehen edestä, niin se on sitten hänen annoskokonsa. Hän kun syö tuon sinun vadillisen verran, niin sinä olet itse laskenut annoskoon väärin ;)
?
Keitot ja laatikot edullista kotiruokaa.
Keittoja:
- Käpykeitto jossa kuusenkäpyjä, puun oksia ja vettä.
- Luonnonkivikeitto pieniä luonnonkiviä maasta, puun kaarnaa, risuja, hiekkaa.
- koirankarva keitto: koiran karvoja, koiran leikattuja kynsiä, muutama käpy.
Laatikko ruoat:
- luonnonkäpylaatikko; käpyjä, hiekkaa, risuja kerroksittain vuokaan vettä vähän vuoan pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ruoasta. Keiton saa edullisestikin, mutta usein sen lisänä syödään leipää. Tuhti pataruoka taas ei leipää vaadi. Oikeastaan 2 euron annos on edullinen, kun se on täyttävää ruokaa esim kaalilaatikko. Jauhelihaa, kaalta sipulia, kerma, mausteet. Kyllä hintaa tulee, vaikka saakin useamman annoksen.
Se taipuu KAALIA!!!!!!!!!
..mikään ei muuten ärsytä yhtä paljon , kun tuo kaalta-vääntö. No ehkä viintä on yhtä ärsyttävä. "laitoin lisukkeeksi varsiparsaKAALTA" tekis mieli huutaa ääneen, kun jossain näkee tuommosta.
Se kuukauden kokonaiskulutus kertyy noista annoksista. Minulle on merkitystä laskea annoshinta, se on helppoa (ei vie aikaa) ja siihen pystyy helposti vaikuttamaan. Voisin käyttää myös aterian hintaa esimerkkinä, mutta tässä nyt kysyttiin annoshintaa.
Kuukauden ruokakulut koostuvat meillä sekä syödyistä aterioista että naposteltavista ja välipaloista. Jos perheessä on neljä lasta, joista osa jo teini-iässä, niin aika monessa taloudessa on oltava koko ajan jotain helposti syötävää jääkaapissa tai jossain teinien kulkureitillä (ulko-ovi-keittiö-oma huone). Kun tiedän, paljonko minulla on käytössäni rahaa ruokaan kokonaisuudessaan, niin tiedän, paljonko voin siitä käyttää aterioihin ja paljonko voin käyttää noihin "laiduntamisappeisiin".
Esimerkiksi tällä viikolla kouluruokana on yhtenä päivänä kalakeittoa ja toisena ohrapuuroa. Kalakeitosta eivät pidä, ja koululaiset ovat todella nälkäisiä kotiin tullessaan. Ohrapuurosta pitävät, mutta se ei pidä nälkää pitkään, ja taas on hunnilauma jääkaapilla. Teenkin tänään sinne jääkaappiin odottamaan marjarahkan (pakastemarjat itse kerättyjä omista ja naapurin puskista, rahkapurkit tarjouksesta 20snt/kpl, kuohukerma normaalihintaista). Kaupan valmit rahkat on joo yksittäisenä purkkina ihan edullisia, mutta 4x kahtena päivänä se onkin jo aika paljon.
Joku haukkui meillä syödyt tortillat köyhiksi. On varmaan, mutta noi on mitä lapset suostuu syömään. Ihan turhaa silputa korianteria tai vääntää guacamolea, kun eivät suostu niitä syömään. Ja siis lähinnähän noi on burritoja, tortilla on se lätty. Laittaa meillä yksi lapsista tortillan väliin keitettyjä perunoita pieninä viipaleina, jos niitä sattuu olemaan (etenkin kesällä uusia perunoita).
Enkä minä nyt tiedä, poikkeaako meidän täytteet kovin paljon ainakaan tämän palstan keskimääräisistä:
https://www.vauva.fi/keskustelu/1263229/ketju/mita_te_laitatte_tortillo…
https://www.vauva.fi/keskustelu/2643647/mita_tortillan_valiin_terveelli…