Olen tässä vakavasti harkinnut muuttamista Saksaan,Belgiaan tai Hollantiin tms.
Tämä Venäjän tilanne sen aiheuttaa.
Ruotsi on liian lähellä. Norja voisi olla hyvä kohde Nato-maana myös.
t.akateeminen koulutettu,.
Kommentit (27)
Olen viihtynyt Saksassa jo 20+ vuotta. Minusta tänne on helppo kotiutua, varsinkin Hampurin seuduille. Suomeen lentää vajaassa kahdessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Meitä lienee muitakin.
t.ap
Kyllä on ja varauduttu on myös sen mukaisesti. Talon myynti on myös vakavasti harkinnassa.
Kohdemaat ovat Belgia, Hollanti ja Portugali. Todennäköisesti menemme autolla, jos lähtö tulee eli Torniosta yli ja Tanskan kautta Eurooppaan.
Muuta kiova, Lviv, Mariupol, Harkova. Siellä kauniit maisemat ja hyvä levollinen olo.
Mä oon viihtynyt Keski-Euroopassa jo 10 vuotta. Töitä on ollut aina, en osaa edes paikallista kieltä kunnolla mutta ei haittaa kun työt teen suomeksi ja englanniksi. Ilmapiiri on ollut mukavan leppoisa (ainakin tähän asti) ja olen ollut täällä onnellisempi kuin Suomessa. Suomi on hyvä maa mutta jostain syystä ei sovi minulle. Aina ulkomaille lähtijöitä pelotellaan että se kamala arki koittaa sielläkin. Mutta siinähän se pointti onkin - arki täällä on ollut minulle kivaa. Suomessa ei ollut. Vaikea selittää miksi... Mutta jos sydän vetää ulkomaille, lähde ihmeessä.
Ja nämä samat pelkurit ovat eturivissä ulvomassa muualta sotaa pakoon lähteneistä. Kun omat housut alkaa tutista niin kylläpä pissa hopusussa ollaan karkuun juoksemassa.
Halveksittavia, ei mitään muuta.
Ehkä Saksan eteläisin kolkka josta pääsisi jatkamaan matkaa vielä enemmän etelään jos tarve vaatii. Ja sitoutumaton Sveitsi ja Itävalta ihan vieressä.