Pystyttekö avaamaan ruumiillista kurittamista kannattavan, mutta muuten normaalin ihmisen ajatuksenjuoksua?
Mies on siis vähän vanhempi (ei tarvi mitään ikäerovalitusta aloittaa), mutta suomalainen, joten ei mitään kulttuurijuttuja tähän liity.
Miehen mielestä lapsi on nyt jo niin iso (9), että pitäisi voida tarvittaessa käyttää ruumillista kurittamista vyöllä. Ei liity mihinkään yksittäiseen tapaukseen vaan että hänen mielestään se kuuluu tämän ikäisen kasvatukseen.
Ihmetyttää, koska mies ei ole millään tavalla ikinä väkivaltainen ja on hyvä isä ollut. Ja lapsi on ihan normaali hyvätapainen tyttö, ei siis ole mitään erityistä syytä, että pitäisi nyt olla kovempia rangaistuksia.
Muilla vastaavasta kasvatusnäkemyserosta kokemusta?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen palaute lapselle on ihan eri asia kuin harkittu pahonpitely. Ensimmäistä kannatan toinen on rikos.
Ihminen on nisäksä siinä missä muutkin nisäkkäät, ja oppi menee perille lukuisia eri reittejä. Yksi näistä on mm. kädestä kiinni nappaaminen kun on juoksemassa tielle auton tullessa, tai ihan mistä tahansa kiinni ottaminen. Vaikka tulisi itku ja vähän osumaa. Pentu joka puree kokoajan, hyötyy itsekin siitä että puraistaan takaisin. Toki hellästi, mutta sen verran että nipistää.
Mutta mikä logiikka siinä on, että juuri tuo olisi se ikä jolloin kurittamisesta olisi hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fyysinen palaute lapselle on ihan eri asia kuin harkittu pahonpitely. Ensimmäistä kannatan toinen on rikos.
Ihminen on nisäksä siinä missä muutkin nisäkkäät, ja oppi menee perille lukuisia eri reittejä. Yksi näistä on mm. kädestä kiinni nappaaminen kun on juoksemassa tielle auton tullessa, tai ihan mistä tahansa kiinni ottaminen. Vaikka tulisi itku ja vähän osumaa. Pentu joka puree kokoajan, hyötyy itsekin siitä että puraistaan takaisin. Toki hellästi, mutta sen verran että nipistää.
Mutta mikä logiikka siinä on, että juuri tuo olisi se ikä jolloin kurittamisesta olisi hyötyä?
Sepä ei olekaan kurittamista, vaan fyysisen palautteen antamista, joka tapahtuu välittömästi reaktiona lapsukaisen tekemiseen. Lapsen on hyvä saada välitön palaute. Kurittaminen on vanhemman päässä oleva vamma. aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä ei olekaan kurittamista, vaan fyysisen palautteen antamista, joka tapahtuu välittömästi reaktiona lapsukaisen tekemiseen. Lapsen on hyvä saada välitön palaute. Kurittaminen on vanhemman päässä oleva vamma. aina.
Lapsi saa siis aikuisena antaa vanhemmilleen vähän fyysisen palautetta ja se on hyväksyttävä osana elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa siis aikuisena antaa vanhemmilleen vähän fyysisen palautetta ja se on hyväksyttävä osana elämää.
No jos olet noin tyhmä, niin ehkä mielestäsi sitten niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäraja menee siinä kun lapsoi ei vielä ymmärrä. Sitten kun lapsi ymmärtää puhetta, ja tottelee sitä, ei ole mitään syytä muulle kuin keskustelulle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama, vaikka ei mies vyöhön tarttuisi. Uskoo kuitenkin fyysiseen kuritukseen. Hän onneksi kunnioittaa minun näkemystäni asiasta ja ollaan sovittu muista väkivallattomista seuraamuksista.
Mieheni oli itse lapsena kuriton ja ei kunnioittanut auktoriteettejä. Hänellä on Aspergerin oireyhtymä, eikä koe empatiaa, joten hänestä hän olisi itse hyötynyt läimäytyksistä, kun teki jotain väärin. Hänestä pieni vanhemman pelko on ihan hyvä asia ja uskoo ehdollistamisen voimaan.
En kyllä ihmettele, ettet uskalla jutella asiasta muiden äitien kanssa kun lukee joitain aiempia kommentteja. Minusta on hienoa, että tuomitsemisen sijaan yrität ymmärtää toisen näkökulmaa! Toivottavasti pääsette miehesi kanssa yhteisymmärrykseen.
Hyvä toki, että mies kunnioittaa näkemystäsi, mutta kuinka pystyt ylipäätää olemaan yhdessä sellaisen miehen kanssa, joka ei lainkaan kykene tuntemaan empatiaa? Omasta mielestäni on ainakin todella tärkeää, että kumppani on empaattinen eikä tunnekylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sama, vaikka ei mies vyöhön tarttuisi. Uskoo kuitenkin fyysiseen kuritukseen. Hän onneksi kunnioittaa minun näkemystäni asiasta ja ollaan sovittu muista väkivallattomista seuraamuksista.
Mieheni oli itse lapsena kuriton ja ei kunnioittanut auktoriteettejä. Hänellä on Aspergerin oireyhtymä, eikä koe empatiaa, joten hänestä hän olisi itse hyötynyt läimäytyksistä, kun teki jotain väärin. Hänestä pieni vanhemman pelko on ihan hyvä asia ja uskoo ehdollistamisen voimaan.
En kyllä ihmettele, ettet uskalla jutella asiasta muiden äitien kanssa kun lukee joitain aiempia kommentteja. Minusta on hienoa, että tuomitsemisen sijaan yrität ymmärtää toisen näkökulmaa! Toivottavasti pääsette miehesi kanssa yhteisymmärrykseen.
Hyvä toki, että mies kunnioittaa näkemystäsi, mutta kuinka pystyt ylipäätää olemaan yhdessä sellaisen miehen kanssa, joka ei lainkaan kykene tuntemaan empatiaa? Omasta mielestäni on ainakin todella tärkeää, että kumppani on empaattinen eikä tunnekylmä.
Helposti 😄 Ei hän täysin tunnekylmä ole, vaikka ei koekaan empatiaa. Hän rakastaa minua ehdoitta ja näyttää ja kertoo sen joka ikinen päivä. Hänessä on myös paljon hyvää. Hän on rehellinen, lojaali, tukee minua, ei tuomitse muita, hauska, älykäs ja kuten tämä kuritusasiakin, hänen kanssaan on helppo keskustella ja sopia asioista. Hänellä on sydän kultaa, vaikka ei tunteellinen olekaan. Hän uhraisi itsensä auttaakseen muita. Ei ehkä empatiasta, mutta kuitenkin. Sitä paitsi, minä olen liiankin empaattinen ja tunteellinen, joten hän tasapainottaa minua hyvin.
Kyllä meitä on joka lähtöön tällä pallolla ja jotkut sopii yhteen, jotkut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väkivaltaisella käytöksellä ei opi muuta kuin käsittelemään asioita väkivaltaisesti. Tämä on tieteellinen fakta, joten piipittävien miesten ei kannata pullikoida vastaan.
On myös käytännössä nähty, että ilman rankaisua kasvaneet häiriköivät nykyisin kouluissa, haistattelevat opettajille ja muille vanhemmille, pahoittavat mielensä toisten puolesta ja rääkkäävät toisia hengiltä.
Sulta on nyt jäänyt huomaamatta, että ne on juuri niitä kovassa kurissa kasvaneita jotka tuolla sikailevat.