Haluan syödä terveellisesti, olisiko vinkkejä?
Olen ajatellut että tekisin itselleni satsin hedelmä salaattia jääkaappiin josta voin ottaa tarvittaessa kuppiin ja nauttia välipalaksi tai herkun korvikkeeksi. Tätä olisi siis aina jääkaapissa tarjolla.
Onko muita ideoita mikä helpottaisi? Laihtuakin pitää.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:07"]Hedelmät ja marjat sisältää myös paljon sokeria, joten niitä vain kohtuudella :)
[/quote]
Sata kertaa terveellisempää. Viis siitä
Ei kannata herkun korvikkeeksi syödä sokeria. Vaikka hedelmiä sanotaankin terveellisiksi, ei se ihan niinkään ole. Voi niitä tietenkin vähän syödä, mutta ei niitä napostella kannata. Marjoja kannattaa syödä.
Jos haluat syödä terveellisesti, syö kasviksia eniten, proteiinia tarpeen mukaan. Syö ruokasi normaalirasvaisena, se vähentää makeanhimoa ja napostelun halua.
Kannattaa syödä salaattia joka aterian kanssa, se täyttää vatsaa eikä tee mieli napostella niin paljon. Esim. fetasalaattia, melonia, ananasta, siemeniä, pähkinöitä ym. hyvää aina joukkoon eri salaatinlehtien kanssa, krutonkeja, maustesekoituksia ja hyviä salaatinkastikkeita päälle.
-Höyrytettyjä kasviksia, päälle yrttejä ja hunajaa.
-Maustamatonta jogurttia, hunajaa, marjoja/hilloa.
Syö PUHDASTA ruokaa ja PALJON!
Vähennä eläinperäisten tuotteiden käyttöä, mikäli et niin jo tee - harkitse jopa niiden kokonaan pois jättämistä. Suosittelen Forks Over Knives -nimistä dokumenttia, löytyy ainakin Netflixista, se esittelee mielenkiintoisesti ja faktoilla kaikki kyseisen ruokavaliomuutoksen hyödyt.
Jos sinulla on herkku-/sokeririippuvuus niin tuo ideasi kuulostaa hyvältä, paremmalta kuin epäterveellisten herkkujen syönti.
Pidä aina kaapissa perustarvikkeet joista kokkailla: tumma riisi, pasta, kasviperäiset proteiinit (linssit, pavut, kikherneet). Avokadot on todella herkullisia ja sisältävät paljon hyvää rasvaa - yritä vähentää huonojen rasvojen käyttöä ja lisää avokado päivittäiseen ruokavalioosi! Itse olen viime aikoina tykännyt usein tehdä bataattiranskalaisia avokado-tomaattilisukkeen kera, se on tosi hyvä vaihtoehto ilta- tai välipalana.
Lisää kasviksia, vaikka söisitkin niitä jo - niitä kun ei voi syödä liikaa!
Tässä muutamia puhtaita, terveellisiä ja edullisia reseptejä, joita itse tykkään käyttää (englanniksi, voin auttaa kääntämisessä tai mittojen muuntamisessa). Sivuun iso salaatti, saa mahan täyteen, keholle ravintoaineet ja painonkin laskuun:
-Mustasilmäpavut ja herkkusienilisuke / Black eyed peas:
http://www.forksoverknives.com/recipes/black-eyed-peas/
-Punainen linssipata / Vegan red lentil stew:
http://www.budgetbytes.com/2012/11/vegan-red-lentil-stew/
-Kikhernecurry / Curried chickpeas with spinach:
http://www.budgetbytes.com/2013/12/curried-chickpeas-spinach/
-Riisi-mustapapukulho kastikkeella ja avokadolla / Rice, black bean & avocado bowl:
http://thevegan8.com/2015/04/15/rice-blackbean-bowl-chili-mustard-sauce/
-Munakoiso-herkkusienipasta / One pot vegan pasta:
http://minimalistbaker.com/one-pot-vegan-pasta/#_a5y_p=1214846
Päytäsokerista puolet on sukroosia, puolet fruktoosia.
Hedelmissä on pelkkää fruktoosia.
Fruktoosi ei nosta insuliinia, mutta voi muuntua kyllä maksassa rasvaksi jos maksaglykogeeni on täynnä.
Hedelmissä on kyllä kuitua ja vitamiineja, mikä nostaa osakkeita jonkin verran, mutta en määrittelisi miksikään terveystuotteeksi. Muutama päivässä ok, etenkin liikkuvalle ihmiselle.
Olipa huono idea syödä nyt hedelmiä. Tyhmä minä.
Korvaan ne vitamiinipillereillä. -ap
Kasviksista saa myös vitamiineja. Syö parikaa.
Sipulia.
Kaalia.
Porkkanoita.
Duh.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:00"]
Olipa huono idea syödä nyt hedelmiä. Tyhmä minä. Korvaan ne vitamiinipillereillä. -ap
[/quote]
Syö paljon kasviksia, niissä ne vitamiinit on, ei pillereissä.
Hedelmäsalaatti on ihan hyvä idea. Sen lisäksi sitten kasviksia, marjoja, vihanneksia. Herkutella saa myös joskus ei kantsi olla liian tiukka.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:25"]
Hedelmäsalaatti on ihan hyvä idea. Sen lisäksi sitten kasviksia, marjoja, vihanneksia. Herkutella saa myös joskus ei kantsi olla liian tiukka.
[/quote]
Mikä idea on saada joltain lupa syödä jotain? Sinäkö sanot, että saa herkutella? Eiköhän jokaisen olisi itse viisainta tehdä omat valintansa? Etkä edes kerro, mitä se herkuttelu tarkoittaa.
Täälä tapellaan onko hedelmät terveellisiä. Ei voi olla totta!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:07"]
Hedelmät ja marjat sisältää myös paljon sokeria, joten niitä vain kohtuudella :)
[/quote]
Enpä usko että kukaan on lihonnut hedelmiä tai marjoja syömällä. Niissä on kyllä aika helppo pysyä kohtuudessa ja sen 600g päivässä voi syödä aivan huoletta, se on yksi välipala.
Kilossa kuorittuja appelsiineja tai mansikoita on 430kcan. Kyllä siinä jo tietää syöneensä jos vetää neljäkin kiloa päivässä hedelmiä ja marjoja.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:52"]
Täälä tapellaan onko hedelmät terveellisiä. Ei voi olla totta!
[/quote]
Niinpä, internet kuitenkin ollut käytössä jo vuosikymmeniä. Luulisi kaikkien tietävän, että sokeria se fruktoosikin on.
Kaikenlaisten höpö-höpö-dieettien viidakossa rämpiviä tuttaviani olen valistanut seuraavasti, kun ovat omaa suhtautumistani ruokaan kysyneet. Kotoa pois muuttaessa lihoin alkon, karkkien, bailaamisen ja pikaruuan ansiosta melko nopeasti 16kg. Ja onneksi havahduin ja sain kilot pois; kartoitin mielessä, mikä on vialla ja mitä pitää korjata.
Tilalle tuli arkiliikuntaa ja perussapuskaa. Itse pyrin syömään mahdollisimman pitkälle sellaista ruokaa, jonka minun mummonikin olisi nuoruudessaan ruuaksi tunnistanut; kasviksia, käsittelemätöntä lihaa ja kalaa (ei marinoituja ja prosessoituja mössöjä), hedelmiä, munia, maitotuotteita (kevyt maitoa, normaalirasvaisia tuotteita mm. juustot jne). Välttelen eineksiä ja muuta teollista sontaa (mm. ateriankorvikkeet. Ennemmin teen vaikka tuoreista kasviksista sosekeiton jonka nautin leivän kanssa). Karkkia syön pari kertaa viikossa maltillisesti. Rasvaa käytän ja pähkinöitäkin menee päivittäin, koska kroppa tarvitsee rasvaakin.
Ja paino pysyy kurissa 170cm/60kg. Kahdesti raskaana olleenakin palautunut takaisin helposti lähtölukemiin.
Itse tykkään näin kesällä syödä keräkaalia, sehän melkein kuin salaatinlehtiä söisi. Kaali ohuiksi suikalaiksi ja sekaan joko jotain hedelmiä, kuten ananasta tai vaikka tonnikalapurkki, mausteeksi pippuria, viinietikkaa tai mistä tykkää.
Eilen jäi töissä kasvikset syömättä, joten täytin 600g kiintiöni iltapalaksi syömälläni kaali-ananas salaatilla. Oli hyvä mennä nukkumaan vatsa täynnä, kaloreita kuitenkin vain parisataa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:07"]
Hedelmät ja marjat sisältää myös paljon sokeria, joten niitä vain kohtuudella :)
[/quote]
Vaarallisia vain karppaajille...
Voihan siihen vetää sianläskiä päälle vastavoimaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:25"]
[/quote]
Mikä idea on saada joltain lupa syödä jotain? Sinäkö sanot, että saa herkutella? Eiköhän jokaisen olisi itse viisainta tehdä omat valintansa? Etkä edes kerro, mitä se herkuttelu tarkoittaa.
[/quote]"Haluan syödä terveellisesti, olisiko vinkkejä?"