Kysymyksiä IBD:tä ja IBS:ää sairastaville
Oletko kärsinyt ahdistusoireista sairastuttuasi? Pystytkö käymään töissä? Joudutko syömään jotain lääkettä ahdistukseen, pystytkö lääkkeen avulla töihin?
Miten selviät työstä jos oksettaa tai muita voimakkaita oireita?
Kommentit (5)
Pystyitkö 2 käymään töissä kun oireita?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 11:25"]
Pystyitkö 2 käymään töissä kun oireita?
[/quote]
Jep, koskaan ei ole tarvinnut päivääkään olla opiskeluista tai töistä pois IBS:n takia. Olen it-alalla, ja saan tehdä töitäni itsenäisesti ja rauhassa, ei häiritse vaikka kävisin paskalla 20 kertaa päivässä. Lisäksi saan tehdä etäpäiviä pari viikossa. Joku toisenlainen työ voisi olla pahimpien oireiden aikana mahdoton, esim. sellainen missä pitää koko ajan olla jalkojen päällä ja palvelemassa asiakkaita.
IBS löytyy. Oireina ripuli (lähinnä aamuisin, joskus äkisti muulloinkin ilman "syytä") ja vatsaan kertyy hurjasti ilmaa.
Alkuun ahdisti todella paljon, koska tuntui, ettei mikään auta. Lopetin leffoissa käymisen ja välttelin kaikkea tekemistä iltaisin, vatsa oli pinkeä ilmapallo ja jos ei voinut piereskellä, se alkoi myös sattua. Koulussa tuskailin eniten, koska siellä oli lähes pakko syödä kouluruokaa päivisin ja siitäpä se vatsa tykkäsi ja möyri sitten tunneilla. Pari kertaa lintsasin vatsan takia, mutta muuten yritin vain sinnitellä.
Kun viimein löysin gluteenittoman ja laktoosittoman ruokavalion ja opin välttämään mausteisia ja rasvaisia ruokia sekä sipulia, alkoi helpottaa. Nyt on ollut tosi hyviä kausia, kun vatsa taas toimii ja olen alkanut saada elämänilon takaisin. Nyt voin jopa käydä leffassa silloin tällöin, vaikka edelleen ne hieman ahdistavat. Kyllä ibs vie tosiaan innon tehdä mitään ja se aiheuttaa stressiä ja ahdistusta päivittäin, mikä vain pahentaa oireita. Ei sitä ymmärrä, ellei ole itse kokenut, miten huonosti toimiva vatsa voi elämää vaikeuttaa.
Mulla oli nuorempana, siihen aikaan kun IBS-oireet alkoivat, myös ahdistusta ja paniikkihäiriötä, ja söin niihin lääkkeitä. Pidin niitä täysin erillisinä vaivoina, mutta jälkeenpäin on alkanut tuntua että ainakin osan paniikista aiheutti pelottavat fyysiset vatsaoireet, joista en ollut varma onko ne fyysisiä vai sittenkin psyykkisiä.
Mutta nyt enää en viimeiseen 15 vuoteen ole kärsinyt ahdistuksesta, ja IBS:ään olen tottunut. En edes yritä vältellä oireita mitenkään vaan syön mitä vaan, ja sitten kärsin oireet. Oireina mulla on sekä ylävatsaoireilua (närästys, kuvotuksentunne, ontto epämukava tunne vatsalaukun seudulla) että ripulia ja ilmavaivoja. Vuotavat peräpukamat kruunaa komeuden, niin että saa päivittäin ripuloida verta ja ripulia sekaisin. Mutta tosiaan, olen niin tottunut ettei nämä haittaa elämääni oikein ollenkaan, paitsi joskus nuo ylävatsavaivat jos on oikein pahoina. Mutta niihin auttaaa kuuri Somacia.