Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö nykyään miten helposti eläkkeelle mt-syistä?

Vierailija
03.08.2015 |

Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin ihan tosissani tätä. Vastatkaa jos vaan tiedätte.

Vierailija
2/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pääse.
Ensin vuosi sairauslomaa, sitten kuntoutustukea mahdollisesti vuosikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:09"]Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt.
[/quote]

Ikäsi ja mitä nuo muut diagnoosit ovat?

Vierailija
4/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin punastumisesta = todiste medikalisaatiosta

Vierailija
5/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:09"]Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt. [/quote] Ikäsi ja mitä nuo muut diagnoosit ovat?

[/quote]

Olen hieman yli 40-v ja työssäni joudun tekemisiin ihmisten kanssa. Esim jo punastuminen saa aikaan todella erilaisia (negatiivisia) reaktoita muissa. Muina vaivoina traumaperäinen stressi. Ap

Vierailija
6/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:23"]

Kärsin punastumisesta = todiste medikalisaatiosta

[/quote]

No tämä oli siis vain yksi esimerkki tuossa listassa. Punastuminen VOI tosiaan olla vaikea ongelma.

Vierailija
7/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Edes saikulle ei meinaa päästä jos kyseessä pidempi aika kuin 2-3kk. Minulla on kuntoutustukihakemus vetämässä ja sain jo varoittelua siitä, että tuskin menee läpi, koska siinä oli vuodeksi laitettu se määräaika...puoli vuotta kerrallaan myöntävät kuulemma nykyään.

Vierailija
8/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene psykiatrille ja kysy häneltä. Eläkkeelle ei suoraan yleensä pääse, vaan siinä vaaditaan ensin vuoden sairausloma ja sitten kuntoutusta, terapiaa ja siinä voi mennä vuosia, ennenkuin todetaan, ettei paranemisesta enää ole toivoa. Voisitko vaihtaa työsi johonkin sellaiseen, missä et joudu ihmisten kanssa niin paljon tekemisiin?

Vierailija
9/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pääse. Ensin vuosi sairauslomaa, sitten kuntoutustukea mahdollisesti vuosikausia.

[/quote]

Sairasloman saaminenkin tuntuu olevan todella tiukassa. Vuosia sitten olin ahdistuksen vuoksi 3 viikkoa sairaslomalla, mutta vuosi kuulostaa ihan utopistiselta mun saaada, vaikka omasta mielestäni sen tarvitsisin. Aina tuputetaan psykologia, mistä en hyödy ja keskusteluja tth ja ta, josta asiat vaan menevät pahemmin lukkoon, tai siis ainakin minä menen. Ap

Vierailija
10/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pääse. Ensin vuosi sairauslomaa, sitten kuntoutustukea mahdollisesti vuosikausia.

[/quote]Minut meinasivat pistää masennuksesta eläkkeelle kahden vuoden sairastamisen jälkeen. Ilmoitin, että haluan vielä palata töihin (olin nelikymppinen), ja ehdotin, että kokeillaan toista lääkitystä, jos se auttaisi. Niin tehtiin, ja toivuin nopeasti. 

Vierailija
11/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:27"]

Mene psykiatrille ja kysy häneltä. Eläkkeelle ei suoraan yleensä pääse, vaan siinä vaaditaan ensin vuoden sairausloma ja sitten kuntoutusta, terapiaa ja siinä voi mennä vuosia, ennenkuin todetaan, ettei paranemisesta enää ole toivoa. Voisitko vaihtaa työsi johonkin sellaiseen, missä et joudu ihmisten kanssa niin paljon tekemisiin?

[/quote] 

Alallani joutuu työpaikasta riippumatta ihmisten kanssa tekemisiin ja uudellenkoulutusta en jaksa edes miettiä jo aiemmin mainitsemieni vaivojen vuoksi. ap

Vierailija
12/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Ensin kokeillaan kaikki mahdolliset lääkkeet ja ammatilliset kuntoutukset (esim. työkokeilu, uudelleen koulutus jne). Kertomasi diagnoositkaan tuskin riittävät.

Vierailija
13/76 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse, mutta yritän minäkin. Ensin pienenee sv-päiväraha hurjasti, sitten erilaiset kuntoutus- ja uudelleenkoulutusvaihtoehdot.  Mitä nuorempi olet, sitä hanakammin kituuttaa sua töissä. 

Sanot että sua vaan ahdistaa enemmän kun joudut näitä asioita jatkuvasti psykologin kanssa puimaan, kun ne asiat ei siitä miksikään muutu. Mulle lopetettiin niiden tyrkyttäminen sen jälkeen. 

Vierailija
14/76 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä.

Minä olin pari vuotta sairaslomalla,

jonka jälkeen myönnettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Mistään kuntoutustuesta ei kukaan puhunut.

Olen ollut eläkkeellä 29-vuotiaasta asti.

Vierailija
15/76 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee. Päätellen siitä kuinka paljon nuoria ja terveitä ihmisiä on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä. Oikeasti sairaiden ikäihmisten sen sijaan on hyvin vaikeata päästä ennenaikaiselle eläkkeelle.

Vierailija
16/76 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pääsee. Päätellen siitä kuinka paljon nuoria ja terveitä ihmisiä on työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveydellisistä syistä. Oikeasti sairaiden ikäihmisten sen sijaan on hyvin vaikeata päästä ennenaikaiselle eläkkeelle.

Niin sydänsairaat kuolevat sorviensa ääreen, mutta punastelijat porskuttavat eläkkeellä koko aikuisikänsä.

Vierailija
17/76 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla vaikea ja pysyvä mt-ongelma, joka oikeasti estää työnteon, esim bipolaarisuus, skitsofrenia, dissosiaatiohäiriö tai vaikea masennus tms. Joku voi toipua työkykyiseksi vaikka vaikeasta masennuksesta, jollakin masennus kroonistuu ja vie työkyvyn. Bipo taas ei häviä, mutta osalla sairaus on lievempi ja työnteko onnistuu, osalla taas ei. Tuttuni jäi 50-v sairaseläkkeelle ilman mitään työkokeiluja, hänellä on jatkuva lääkitys bipoon, minkä vuoksi elämä sujuu nyt. Mutta työnteko ei kyllä onnistuisi. Ap:lla voi vielä onnistua, ei kannata miettiä saoraseläkettä tavoitteena! Kannattaisi satsata pitkäkestoiseen yksilöterapiaan!

Vierailija
18/76 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä.

Minä olin pari vuotta sairaslomalla,

jonka jälkeen myönnettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Mistään kuntoutustuesta ei kukaan puhunut.

Olen ollut eläkkeellä 29-vuotiaasta asti.

Höps, sairasloma muuttuu kuntoutustueksi ennen työkyvyttömyyseläkettä. Sairasloma ei kestä kahta vuotta.

Itse olin - sorry että en jaksa kaivaa papereita - varmaan puoli vuotta sairaslomalla vuonna 2000. Sitten melkein viisi vuotta kuntoutustuella. Ihme ei kohdallani tapahtunut. Tulin viisammaksi kuin lääkärit. Lopetin tupakoinnin, ryyppäämisen ja toisten parjaamisen siinä välissä. Sain koulut käytyä, äitee kuoli ym. Sitten psykiatri kysyi, että kirjoittaako hän paperit?

Vuonna 2005 tuli päätös. Ankara isku olla työkyvytön. Talkoisiin kelpaa, mutta ei palkkatöihin. Saanhan sinä eläkkeen - maksan pimeenä ruoan ja kolme euroa 😊 Sanovat.

Nuori mies meni hukkaan ja meitä on paljon.

Nykyisin huoraan ja ryyppään viiniä seurana, naiset maksavat siitä sillä sehän vasta on ruumiillista työtä. Henkisesti raskasta kuunnella varakkaiden naisten avio-ongelmat ja jyystää masennuslääkkeiden kovettamalla munalla. Sä oot sitten kestävä sängyssä, etkö sä koskaan laukea?

Vierailija
19/76 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pääse. Ensin pitää olla sairaslomalla noin vuosi, sitten kuntoutustuella useampia vuosia. Tilannetta tarkastellaan uudelleen säännöllisin väliajoin, kuntoutustukikaan ei siis tule automaattisesti.

Tuttavani oli lähes 10 vuotta pois työelämästä ennenkuin pääsi sairaseläkkeelle, vaikka hänellä oli vakava mt-häiriö (psykooseja ja sairaalajaksoja yms.). Pelkän masennuksen/ahdistuksen/paniikkihäiriön takia on käsittääkseni hyvin vaikea päästä eläkkeelle, koska em. vaivat ovat kuitenkin mahdollisesti parantuvia.

Vierailija
20/76 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta voi saada eläkkeen, ei silti varmaa.

Mulla 4 kipusairautta, krooninen unettomuus ja uniapnea jotka aiheuttavat yhdessä masennuksen mutta "menetin" lausunnon kun yksi päivä vuodessa ei ollutkaan keskivaikean ja vaikean rajalla vaan ihan ok. Muillla sairauksilla ei mitään merkitystä. Eläke hylätty

Eli nuoret pääsee, oikeasti sairaat lähes 40v työuran tehneet ei