Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään joka ei petaa joka päivä sänkyä?

Vierailija
03.08.2015 |

Itse en ole oppinut petaamaan, koska kotona se ei tullut rutiiniksi. Luulisi vuodevaatteiden säilyvän kauemmin puhtaina, jos petaisi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona pedattiin aina. Nykyään en petaa muutoin kun on vieraita tulossa. Meillä tuuletetaan ja kuivataan vuodevaatteita päivisin :)

Vierailija
2/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutavaa puuhaa koko petaaminen. Mikä vika on siististi astetellussa pussilakanan peittämässä täkissä? Ei niitä sänkyjä kukaan käy tiirailemassa sillä välin, kun ollaan koulussa ja töissä. Tärkeämpää on vaihtaa lakanat ja tyynynpäälliset riittävän usein ja uusia aika-ajoin tyynyt+peitteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
4/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse petaan aina kun se on mahdollista. Arkena mies ja koira jää nukkumaan sänkyyn kun lähden jo töihin, niin ei oikein pysty niitä petaamaan sinne päiväpeiton alle ;)

Vierailija
5/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos petaa niin kannattaa antaa niiden olla ensin muutaman tunnin auki että kosteus haihtuu, ettei sängyssä pääse muhimaan ties mitä

Vierailija
6/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kauniit marimekon pussilakanat,suoristan ne aamulla ja laitan viltin ja pari tyynyä päälle.Jos on vieraita tulossa, laitan päiväpeiton.

Vierailija
7/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petaaminen heti herättyä on epähygieenistä, eikä minulla ole aikaa odotella sängyn kuivumista tai tuulettumista kun aamulla on heräämisestä lähtöön aikaa noin 15 minuuttia. Vapaapäivinä saatan mennä aamiaisen jälkeen takaisin makoilemaan, eli silloinkaan ei tule pedattua. Petaaminen on ihan turhaa. Vieraat otan vastaan alakerrassa ja sängyt ovat yläkerrassa, eli ei niitä vieraidenkaan takia tarvitse pedata. Ehkä petaisin, jos asuisin yksiössä.

Vierailija
8/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pedataan sänky vain kun tulee vieraita. Ei oleskella makuuhuoneessa koskaa päivisin, joten lakanat ei siiis likastu päivävaatteista.

Lakanatkun tuulettuu yön jälkeen paremmin, kun sänky jää auki.

Vierailija
9/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntomessuilla ei ollut juuri päiväpeittoja vaan kauniit yleensä valkeat pussilakanat paripeittojen päällä. Lastenhuoneissa ei kai kukaan enää käytä päiväpeittoa. Itse luovuin omasta siinä vaiheessa, kun siirryttiin paripeittoon.

Vierailija
10/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkottaako petaaminen päiväpeiton laittamista? Jos tarkoittaa päiväpeittoa niin en petaa, jos riittää että oikoo niin sitten petaan. Mä pitkän aikaa en tehnyt vuodevaatteille juuri mitään päivän aikana. Nykyisin lasten sänkyyn laitan päiväpeiton (ja tyynyt/lelut), aikuisten sängyn peitot petaan ja tyynyt laitan, mutta päiväpeittoa ei ole. Ikää piti tulla melkein 30 v. ennen kuin aloin edes tällä tyylillä petaamaan. Sitä ennen rupesin vaihtamaan tiheämpään lakanoita ja huomasin että ne pysyy useamman päivän uudemman tuntuisina kun ovat päivät suorassa. Jos ei petaa (siis suorista ollenkaan) niin lakana pehmenee/rypistyy nopeammin ja sitten ei tunnu niin kivalta nukkumaanmeno.

Vierailija
11/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En petaa, koska nukun päiväpeiton päällä. Korkeintaan suoristan päiväpeittoa parin päivän välein.

Vierailija
12/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä petaan kanssa ainoastaan, jos tulee aikuisia vieraita, lasten kavereita varten en petaa.

Vierailija
13/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:22"]

Minä petaan kanssa ainoastaan, jos tulee aikuisia vieraita, lasten kavereita varten en petaa.

[/quote]

Minä taas petaan lapsen kavereita varten, ne joskus pomppii menidän sängyssä. Tai tuo alakoululainen jo tekee sen itse jos haluavat hypellä.

Vierailija
14/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petaan huvin harvoin. Minulle on opetettu, että petivaatteiden on hyvä hengittää ja kuivua, eikä kuulemma pedattuna kosteus haihdu niin hyvin. Se sitten aamuisin jää kokonaan tekemättä, kin en herättyä käy makkarissa.

Vierailija
15/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä petaan ainoastaan, jos tulee vieraita. Muuten en. Pääsee petivaatteet hiukan tuulettumaan. N21

Vierailija
16/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei pedata ikinä. Ehkä jos halutaan olla oikein vieraskoreita niin oikaistaan peitot. Päiväpeitot olen myynyt kirpparilla kauan sitten. 

Vierailija
17/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pedataan, koska sängyillä istutaan, maataan, luetaan ja katsotaan telkkaria päivisin. En tykkää, että samoilla farkuilla, joilla  on koko päivä oltu koulussa/töissä, ulkona yms., kieritään sitten lakanoissa. Hyhhyh!

Vierailija
18/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina pedattu sängyt päiväpeitolla ja noudatan tätä tapaa itsekin nyt aikuisena. Lakanat myös vaihdetaan usein.
Ihmettelin joskus, miksi joillain kavereilla ei pedattu sänkyjä ollenkaan, monilla oli peitot ja tyynyt vaan sotkuisissa mytyissä ja sitten istuttiin porukalla sängyllä petivaatteiden joukossa samoilla farkuilla, joilla oltiin esim. koulussa ja ulkona. Ällöttävää...
Nykyään pussilakanat ovat usein sisustuselementti, ja jos sänky pedataan vain niillä eikä ole lapsia sängyissä pomppimassa, niin ihan kiva vaihtoehto sekin:)

Vierailija
19/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petasin kotona lapsena, mutta en enää omilleni muutettua. Kahdesta syystä:

- petaamaton sänky tuulettuu ja pysyy raikkaana

- luin Helpota elämääsi -kirjan, jossa ehdotettiin että petaaminen on turhaa. Illalla sänky kuitenkin myllätään. Ja näinhän se on

En petaa edes jos vieraita käy. Joskus olen laittanut lakanan petivaatteiden päälle. Heitin kaikki rumat petivaatteet pois, joten miksi peittäisin ne kauniit lakanat ja muut?

Vierailija
20/20 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petaan tosi harvoin sängyn. Koskaan ei oo kotona petauspakkoa ollut ja äidin mielestä lakanat tuulettuukin paremmin jos on vähän peitot sikinsokin. Petaan silloin sängyn jos siivoan kunnolla makuuhuoneen sekä lakanoiden vaihdon yhteydessä. Jos oon pedannut sängyn niin oon luultavasti ollut hyvin tylsistynyt :)