Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Skitsofreniasta tietävät

Vierailija
02.08.2015 |

Kuuluuko taudinkuvaan mustavalkoinen ajattelu: että ihmiset on joko hyviä tai pahoja ja niihin pahoihin katkaistaan suhde eikä olla missään tekemisissä? Sitten kun ne "hyvät" ihmiset ei olekaan täydellisiä ja tekee virheen niin järkytytään niin pahasti että mielen tasapaino horjuu? Kuuluuko tuollainen ajattelu skitsofreniaan vai onko jotain muuta?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kyllä skitsofreniaan kuulu. Kuulostaa enemmän rajatilapersoonalta.

Vierailija
2/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvää splittausta, rajatila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääh. Taas näitä. Uskotaab et jollaki kaverilla on skitsofrenia kun ei oo miellyttäny käytöksellään.

Vierailija
4/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaa persoonallisuus (rajatila) eli eräs persoonallisuushäiriö.

Vierailija
5/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudrsta vieraantuminen kuuluu taudin kuvaan, voi kuulua skitsofreniaan tuokin, mutta tuolla perusteella tuskin tulisi diagnoosia.
Tuo ihmisten jaottelukin on skitsoilla ainakin paranoideilla sellaista että tuskin kukaan saa skitsolta suoraan puhtaita papereita, vaan kaikkia epäillään, siksi hyvien virheet ei järkytä ja mielen tasapaino on horjunut jo ennen tätä.
Monet eristäytyvät kaikista koska ns. hyviä ei ole.
Tilanne myös elää kovinkin nopeasti aamulla joku oli ok tunnin päästä ei.
Mutta taudin kuva on skitsofreniassakin kovin yksilöllinen.

Vierailija
6/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheiselläni epävakaa persoonallisuushäiriö, kuvaus sopii siihen, ei niinkään skitsofreniaan, joka myös on tuttu sairaus toisen läheisen kautta.

Vierailija
7/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavalkoinen ajattelu liittyy usein persoonallisuushäiriöön, sopii myös joustamattomuus, epäluuloisuus ym. Ehkä se voi kertoa enemmän, jos ystäväsi käytös on selvästi muuttunut viime aikoina. Jos hän on käyttäytynyt pidempään samalla lailla, ehkä kyse on silloin hänen persoonastaan.

Vierailija
8/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:29"]Läheiselläni epävakaa persoonallisuushäiriö, kuvaus sopii siihen, ei niinkään skitsofreniaan, joka myös on tuttu sairaus toisen läheisen kautta.
[/quote]
Minun läheiseni on epävakaa, eikä kuvaus sovi lainkaan. Taidat olla itse sairas.

Vierailija
9/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neloselle ja kasille
Kyseessä ei ole mun ystävä tai kaveri eikä skitsofrenia ole mun keksimä diagnoosi. Kyseinen ihminen on lähinnä etäinen tuttava. Sain vastikään kuulla että hän sairastaa skitsofreniaa. Tieto yllätti minut ja olen pohtinut tätä ihmistä paljon, vaikka asia ei tietenkään minulle kuulu. Aloin vain miettimään piirteitä, joita olen huomannut, että kuuluukohan ne skitsofreniaan vai onko vain luonteenpiirteitä hänessä. Yritän vain ymmärtää hänen sairauttaan, kun en ole ennen tämmöistä kohdannut.
.
Ap

Vierailija
10/19 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos muuten vastauksistanne!
Ap

Vierailija
11/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään tavatonta, että ihmisellä on sekä persoonallisuuden häiriö ja lisäksi hän sairastaa psykiatrista sairautta. Itselläni on tälläinen omainen. Skitsofrenian alttiutta on meidän monien perimässä ja perimän vaikutus on noin puolet ja ympäristötekijöiden vaikutus sitten toinen puoli, siihen kuka lopulta sairastuu.

Monilla psyykkisesti sairastuneilla on vaikeita taustoja eli sellaisia lapsuuden kokemuksia, jotka altistavat persoonallisuuden häiriölle. Jos on persoonallisuuden häiriö, ne jäykät ja joustamattomat persoonan rakenteet aiheuttavat konflikteja ihmissuhteissa, joka lisää stressiä. Stressi taas altistaa riskiä sairastua skitsofreniaan, jos tähän alttiutta on.

Se on läheisenkin tosi vaikea välillä erottaa, mikä on sairautta ja mikä on ihmisen omaa persoonaa. Sairaus korostaa ja vääristää aluksi niitä persoonan piirteitä, kun ihminen menee ihan sekaisin tottakai silloin näkee, että on paha vaihe sairaudessa, mutta siinä välimaastossa on tosi paljon ennen sitä.

Vierailija
12/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:16"]Kuuluuko taudinkuvaan mustavalkoinen ajattelu: että ihmiset on joko hyviä tai pahoja ja niihin pahoihin katkaistaan suhde eikä olla missään tekemisissä? Sitten kun ne "hyvät" ihmiset ei olekaan täydellisiä ja tekee virheen niin järkytytään niin pahasti että mielen tasapaino horjuu? Kuuluuko tuollainen ajattelu skitsofreniaan vai onko jotain muuta?
[/quote]
Tuo on suoraan epävakaan persoonallisuuden "oirelistasta". Skitsofreniaan tuo ei suoranaisesti liity.

Vierailija
13/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:29"]Ei ole mitenkään tavatonta, että ihmisellä on sekä persoonallisuuden häiriö ja lisäksi hän sairastaa psykiatrista sairautta. Itselläni on tälläinen omainen. Skitsofrenian alttiutta on meidän monien perimässä ja perimän vaikutus on noin puolet ja ympäristötekijöiden vaikutus sitten toinen puoli, siihen kuka lopulta sairastuu.

Monilla psyykkisesti sairastuneilla on vaikeita taustoja eli sellaisia lapsuuden kokemuksia, jotka altistavat persoonallisuuden häiriölle. Jos on persoonallisuuden häiriö, ne jäykät ja joustamattomat persoonan rakenteet aiheuttavat konflikteja ihmissuhteissa, joka lisää stressiä. Stressi taas altistaa riskiä sairastua skitsofreniaan, jos tähän alttiutta on.

Se on läheisenkin tosi vaikea välillä erottaa, mikä on sairautta ja mikä on ihmisen omaa persoonaa. Sairaus korostaa ja vääristää aluksi niitä persoonan piirteitä, kun ihminen menee ihan sekaisin tottakai silloin näkee, että on paha vaihe sairaudessa, mutta siinä välimaastossa on tosi paljon ennen sitä.
[/quote]
Kiitos tästä selvennyksestä.
Olen kyseisestä ihmisestä aina miettinyt että onko hän lintu vai kala, kun on niin erikoinen, mutta emme tosiaan ole millään lailla läheisiä enkä ole tiennyt hänen henkilökohtaisia asioitaan. Nyt sitten yllättäen kuulin tämän diagnoosin. En tiedä siitäkään onko diagnoosi annettu nyt ihan vasta vai jo joskus vuosia sitten. Enkä voi näitä keneltäkään kysellä, koska asia ei minulle kuulu. Haluaisin vain ymmärtää mitä hän käy läpi. Tunnen huolta ja sääliä vaikka hän onkin vain tuttava.
.
Ap

Vierailija
14/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä Auroran sairaalassa, osastolla jossa lähes kaikki potilaat skitsofreenikkoja. Ja kyllä kuulostaa hyvin tutulta, kyllä nämä potilaat jakavat kaikki tapaamansa ihmiset hyvin vahvasti "hyviin" ja "pahoihin", usein täysin absurdein perustein. Kuuluu siis usein ko. sairauden oireisiin.

Vierailija
15/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:29"]Ei ole mitenkään tavatonta, että ihmisellä on sekä persoonallisuuden häiriö ja lisäksi hän sairastaa psykiatrista sairautta. Itselläni on tälläinen omainen. Skitsofrenian alttiutta on meidän monien perimässä ja perimän vaikutus on noin puolet ja ympäristötekijöiden vaikutus sitten toinen puoli, siihen kuka lopulta sairastuu. Monilla psyykkisesti sairastuneilla on vaikeita taustoja eli sellaisia lapsuuden kokemuksia, jotka altistavat persoonallisuuden häiriölle. Jos on persoonallisuuden häiriö, ne jäykät ja joustamattomat persoonan rakenteet aiheuttavat konflikteja ihmissuhteissa, joka lisää stressiä. Stressi taas altistaa riskiä sairastua skitsofreniaan, jos tähän alttiutta on. Se on läheisenkin tosi vaikea välillä erottaa, mikä on sairautta ja mikä on ihmisen omaa persoonaa. Sairaus korostaa ja vääristää aluksi niitä persoonan piirteitä, kun ihminen menee ihan sekaisin tottakai silloin näkee, että on paha vaihe sairaudessa, mutta siinä välimaastossa on tosi paljon ennen sitä. [/quote] Kiitos tästä selvennyksestä. Olen kyseisestä ihmisestä aina miettinyt että onko hän lintu vai kala, kun on niin erikoinen, mutta emme tosiaan ole millään lailla läheisiä enkä ole tiennyt hänen henkilökohtaisia asioitaan. Nyt sitten yllättäen kuulin tämän diagnoosin. En tiedä siitäkään onko diagnoosi annettu nyt ihan vasta vai jo joskus vuosia sitten. Enkä voi näitä keneltäkään kysellä, koska asia ei minulle kuulu. Haluaisin vain ymmärtää mitä hän käy läpi. Tunnen huolta ja sääliä vaikka hän onkin vain tuttava. . Ap

[/quote]Oliko diagnoosin kertoja tämän ihmisen läheinen (miksi kertoi diagnoosin sinulle?) vai vain tuttu niin kuin sinäkin (pitikö kertomansa paikkaansa?). Vakavat mielenterveysongelmat on sellaisia, etten usko läheisten niistä kertovan ilman painavaa syytä (esim. vaara muille tai itselleen). Tuttujen kertomukset sitten...no ei olisi ensimmäinen kerta kun juoruilun päämäärä ei ole niinkään tiedon jakaminen vaan juorujen kohteen tuhoaminen.

Vierailija
16/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:56"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:44"]

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:29"]Ei ole mitenkään tavatonta, että ihmisellä on sekä persoonallisuuden häiriö ja lisäksi hän sairastaa psykiatrista sairautta. Itselläni on tälläinen omainen. Skitsofrenian alttiutta on meidän monien perimässä ja perimän vaikutus on noin puolet ja ympäristötekijöiden vaikutus sitten toinen puoli, siihen kuka lopulta sairastuu. Monilla psyykkisesti sairastuneilla on vaikeita taustoja eli sellaisia lapsuuden kokemuksia, jotka altistavat persoonallisuuden häiriölle. Jos on persoonallisuuden häiriö, ne jäykät ja joustamattomat persoonan rakenteet aiheuttavat konflikteja ihmissuhteissa, joka lisää stressiä. Stressi taas altistaa riskiä sairastua skitsofreniaan, jos tähän alttiutta on. Se on läheisenkin tosi vaikea välillä erottaa, mikä on sairautta ja mikä on ihmisen omaa persoonaa. Sairaus korostaa ja vääristää aluksi niitä persoonan piirteitä, kun ihminen menee ihan sekaisin tottakai silloin näkee, että on paha vaihe sairaudessa, mutta siinä välimaastossa on tosi paljon ennen sitä. [/quote] Kiitos tästä selvennyksestä. Olen kyseisestä ihmisestä aina miettinyt että onko hän lintu vai kala, kun on niin erikoinen, mutta emme tosiaan ole millään lailla läheisiä enkä ole tiennyt hänen henkilökohtaisia asioitaan. Nyt sitten yllättäen kuulin tämän diagnoosin. En tiedä siitäkään onko diagnoosi annettu nyt ihan vasta vai jo joskus vuosia sitten. Enkä voi näitä keneltäkään kysellä, koska asia ei minulle kuulu. Haluaisin vain ymmärtää mitä hän käy läpi. Tunnen huolta ja sääliä vaikka hän onkin vain tuttava. . Ap

[/quote]Oliko diagnoosin kertoja tämän ihmisen läheinen (miksi kertoi diagnoosin sinulle?) vai vain tuttu niin kuin sinäkin (pitikö kertomansa paikkaansa?). Vakavat mielenterveysongelmat on sellaisia, etten usko läheisten niistä kertovan ilman painavaa syytä (esim. vaara muille tai itselleen). Tuttujen kertomukset sitten...no ei olisi ensimmäinen kerta kun juoruilun päämäärä ei ole niinkään tiedon jakaminen vaan juorujen kohteen tuhoaminen.
[/quote]
En ala tässä tarkemmin kertomaan, kuka kertoi ja miksi. En kokenut että juoruilusta olisi kyse. Kertoja oli itsekin vähän "tunnekuohussa" asiasta ja haki minusta ehkä kuuntelijaa omaan huoleensa. Yritin häntä sitten parhaan kykyni mukaan lohduttaa, että skitsofreniaan on käsittääkseni ihan hyvä hoito olemassa ja sen kanssa pystyy elämään. Kertoja ei mitenkään puhunut pahaa tästä henkilöstä vaan kävi läpi omia ajatuksiaan ja tunteitaan.
.
Ap

Vierailija
17/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:51"]

Töissä Auroran sairaalassa, osastolla jossa lähes kaikki potilaat skitsofreenikkoja. Ja kyllä kuulostaa hyvin tutulta, kyllä nämä potilaat jakavat kaikki tapaamansa ihmiset hyvin vahvasti "hyviin" ja "pahoihin", usein täysin absurdein perustein. Kuuluu siis usein ko. sairauden oireisiin.

[/quote]

Kyllä. Skitsofreenikko voi jakaa ihmiset hyviksiin ja pahiksiin, mutta perustelut saattavat olla hieman toisentyyppisiä kuin persoonallisuushäiriöisellä. Skitsofreenikko saattaa luulla ympäröiviä ihmisiä CIA:n agenteiksi ja kuvitella, että jääkaapissa on kameroita tai että radiosta kuuluu juuri hänelle osoitettuja vihamielisiä viestejä. Naapurin rouvan punainen pipo on viesti itse Paholaiselta, ja pihanurmikolla hyppivä harakkakin saattaa herättää epäilyksiä maailmanlaajuisesta salaliitosta. Potilas tulkitsee näitä oletettuja merkkejä omalla tavallaan ja ilmaisee epäloogista ajatuksenkulkuaan sekavasti.

Epävakaasta (tai muusta) persoonallisuushäiriöstä kärsivä saattaa olla epäluuloinen ja suhtautua ihmisiin mustavalkoisesti, mutta vaikka epävakaan luulot eivät olisikaan tosia, ne ovat periaatteessa mahdollisia tässä meidän maailmassamme. Rajatilaisen "harhat" ovat tyyliä "tuo ihminen vilkaisi minua ohi kulkiessaan, se varmaan katsoi minua pahasti ja takuulla inhoaa minua". Skitsofreenikko sen sijaan saattaa harhoissaan ajatella, että satunnainen ohikulkija lähettää hänen aivoihinsa tappavia säteitä.

Vierailija
18/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 01:32"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 00:51"]

[/quote]

Kyllä. Skitsofreenikko voi jakaa ihmiset hyviksiin ja pahiksiin, mutta perustelut saattavat olla hieman toisentyyppisiä kuin persoonallisuushäiriöisellä. Skitsofreenikko saattaa luulla ympäröiviä ihmisiä CIA:n agenteiksi ja kuvitella, että jääkaapissa on kameroita tai että radiosta kuuluu juuri hänelle osoitettuja vihamielisiä viestejä. Naapurin rouvan punainen pipo on viesti itse Paholaiselta, ja pihanurmikolla hyppivä harakkakin saattaa herättää epäilyksiä maailmanlaajuisesta salaliitosta. Potilas tulkitsee näitä oletettuja merkkejä omalla tavallaan ja ilmaisee epäloogista ajatuksenkulkuaan sekavasti.

Epävakaasta (tai muusta) persoonallisuushäiriöstä kärsivä saattaa olla epäluuloinen ja suhtautua ihmisiin mustavalkoisesti, mutta vaikka epävakaan luulot eivät olisikaan tosia, ne ovat periaatteessa mahdollisia tässä meidän maailmassamme. Rajatilaisen "harhat" ovat tyyliä "tuo ihminen vilkaisi minua ohi kulkiessaan, se varmaan katsoi minua pahasti ja takuulla inhoaa minua". Skitsofreenikko sen sijaan saattaa harhoissaan ajatella, että satunnainen ohikulkija lähettää hänen aivoihinsa tappavia säteitä.

[/quote]
Mielenkiintoinen erittely tämäkin. En ole koskaan saanut sellaista käsitystä, että tämä tuttava olisi tuolla tavalla harhainen kuin yllä on kuvattu. Tuo rajatilaisen kuvaus tuntuu tutummalta.
.
Yhden kerran minulla on tullut sellainen olo, että tämä kyseinen ihminen yrittää manipuloida minua. Hän jotenkin "kehui" minua liian ylitsepursuavasti. Jotenkin vaan alkoi hälytyskellot soida. Sen jälkeen hän moitti erästä toista ihmistä ja kertoi hänestä asioita, joita minun on vaikea uskoa todeksi. Se tilanne oli niin omituinen että yritin vain selviytyä siitä pois ilman konfliktia ja yritin osoittaa myötätuntoa siitä että hän on kokenut ikäviä asioita. Jälkeenpäin en puhunut haukutulle osapuolelle mitään mutta en myöskään muuttanut omaa suhtautumistani häneen mitenkään kielteiseksi, koska en usko että hänestä kerrotut asiat olisivat totta. Tai jos ovatkin, niin ne ovat näiden kahden välisiä asioita enkä halua sekaantua niihin.
.
Ap

Vierailija
19/19 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa sekin, että skitsofreniaa on monentyyppistä. Psykiatriassa puhutaan skitsofrenian kirjosta: taudinkuva voi siis vaihdella eri ihmisillä paljonkin. 

Tutustuin keväällä henkilöön, joka kertoi minulle myöhemmin kuulevansa joskus ääniä. Kuulemma hän keskustelee äänten kanssa. Ajoittain hän kärsi myös jonkinlaisista vainoharhoista, siis pelkäsi muiden olevan salaliitossa häntä vastaan. Kuitenkin hän oli tietoinen kuulemiensa äänien harhaisesta luonteesta ja osasi kätkeä oireensa hyvin. Hän oli luonteeltaan eristäytyvä ja yksin viihtyvä, joten ilmeisesti suurin osa ihmisistä ei varmaankaan huomannut hänen oireiluaan, ainoastaan lievästi eksentrisen habituksen (sekin on tietysti makuasia) ja omalaatuiset kiinnostuksenkohteet (tosin niistäkin hän avautui vain harvoille). 

Ilmeisesti kyseinen henkilö keikkui jossain harhojen ja todellisuuden rajamailla, joten osasi kätkeä oireilunsa. Eli hänellä saattoi olla jokin "lievä" skitsofrenian muoto. En ole enää tekemisissä hänen kanssaan, mutta se onkin toinen tarina se. 

Huom: En ole psykiatri. Mutta henkilön oireet sopivat yhteen kaiken sen kanssa, mitä olen skitsofreniasta ja sen sukuisista häiriöistä lukenut.