Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisustusvinkkejä nuhjuiseen opiskelija-asuntoon?

Vierailija
02.08.2015 |

Poikaystävän kanssa saimme halvan asunnon kivalta alueelta Helsingissä, lähellä poikaystäväni opiskelupaikkaa eikä munkaan tulevaan työpaikkaan ole pitkä matka. Joten sen tähden tää halpa asunto hyvällä paikalla tuntui lottovoitolta....mutta...en vaan pääse yli siitä kuinka helvetin ruma tää on.
-beige muovimatto, jossa reikiä ja muita ikitahroja 
-tummanruskeat ikkunankarmit
-nuhjaantuneet keittiönkaapit, missä on ruma kulunut puinen reuna ja puiset tummuneet kahvat
-kylppärissä peilikaappi, jossa on paljon ruostetta ja peilikin hiukan lohkeillut
-vessanpytty täynnä pinttynyttä likaa

nää on nyt ne jutut mitkä eniten pännii ja voi olen kokeillut jynssätä ja puhdistaa talon lattiasta kattoon, mutta ei paljoo parane. No ikkunat ainakin kirkastuivat ja talo tuntuu ihan hiukan valoisammalta...mut ei se paljoo lohduta. Meillä oli ennen asunto, missä ihanat lankkulattiat, kauniit korkeakiiltoiset keittiiönkaapit ja puhtaan näköinen moderni kylppäri. Mattoja en kauheesti tykännyt edes pitää kun halusin antaa tilaa upeelle lattialle ja nyt toi pieni postinmerkin kokoinen aito itämainen villamatto näyttää muovimattokauhistuksen päällä ihan säälittävälle.

Sisustus-nerot kertokaa jotain vinkkejä millä saada tästä sopesta viihtyisä!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko vuokranantaja valmis kustantaa maalit jos maalaisitte ikkunat ja keittiökaapit? Ja ostamaan uuden peilikaapin? Tai jos teille riittää peili vain. Itse ostin aikoinaan torista uuden peilikaapin kun vuokranantaja ei maksanut ja vein sen ostamani sitten mennessäni.
Vessanpönttökään ei paljoa maksa, olis kyllä sopivaa jos tulis joku vuoto niin että taloyhtiö uuden pöntön joutuis hommaa ja laittaa... Mulla kävi niinkin, mutta se pönttö oli kyllä ihan siisti eikä sen puolesta olisi vaatinut uutta pönttöä.

Vierailija
2/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän siinä oo syy miksi on halpa. Jos ei olis noita em asioita vaan olis ne sun lankkulattiat jne niin ei enää olis halpa. Eikä välttis olis ollu vapaakaan. Tuskinpa siinä auttaa muu kuin pintaremppa. Onnistuuko esim muovimaton vaihto itse? Sukulaisten voimin? Jos ostatte uuden maton ja vaihdatte ilman työkuluja niin josko vuokrasta sais sen vähennettyä. Sama keittiön kaapin oville.. Ikkunapojat voi hiota ja maalata luvalla. Eipä niihin poppakonsteja oo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:06"]

Olisko vuokranantaja valmis kustantaa maalit jos maalaisitte ikkunat ja keittiökaapit? Ja ostamaan uuden peilikaapin? Tai jos teille riittää peili vain. Itse ostin aikoinaan torista uuden peilikaapin kun vuokranantaja ei maksanut ja vein sen ostamani sitten mennessäni. Vessanpönttökään ei paljoa maksa, olis kyllä sopivaa jos tulis joku vuoto niin että taloyhtiö uuden pöntön joutuis hommaa ja laittaa... Mulla kävi niinkin, mutta se pönttö oli kyllä ihan siisti eikä sen puolesta olisi vaatinut uutta pönttöä.

[/quote]

Meillä oli ennen tosi kiva peilikaappi liukuovilla, mutta kun se ei nyt mahtunut tähän asuntoon niin myytiin se kohtuullisella hinnalla eteenpäin. Kaappitilaa en kaipaa lisää vaikka tämä asunto onkin pienempi missä ennen asuimme.

Kiitos kuitenkin vinkeistä :)

Meidän vuokranantaja siis on helsingin opiskelijoiden asumissäätiö, joten epäilen että alkaisivat meille uutta lattiaa vaihtamaan...

ap

Vierailija
4/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:06"]

Olisko vuokranantaja valmis kustantaa maalit jos maalaisitte ikkunat ja keittiökaapit? Ja ostamaan uuden peilikaapin? Tai jos teille riittää peili vain. Itse ostin aikoinaan torista uuden peilikaapin kun vuokranantaja ei maksanut ja vein sen ostamani sitten mennessäni. Vessanpönttökään ei paljoa maksa, olis kyllä sopivaa jos tulis joku vuoto niin että taloyhtiö uuden pöntön joutuis hommaa ja laittaa... Mulla kävi niinkin, mutta se pönttö oli kyllä ihan siisti eikä sen puolesta olisi vaatinut uutta pönttöä.

[/quote]

Meillä oli ennen tosi kiva peilikaappi liukuovilla, mutta kun se ei nyt mahtunut tähän asuntoon niin myytiin se kohtuullisella hinnalla eteenpäin. Kaappitilaa en kaipaa lisää vaikka tämä asunto onkin pienempi missä ennen asuimme.

Kiitos kuitenkin vinkeistä :)

Meidän vuokranantaja siis on helsingin opiskelijoiden asumissäätiö, joten epäilen että alkaisivat meille uutta lattiaa vaihtamaan...

ap
[/quote]

Ai hoassin kämppä. Lattialle ei oikein voi kyllä tehdä mitään muuta kuin yrittää peittää matoilla. Mut noita maaleja ehkä sieltä vois saada.
Keittiönkaapin vetimet vois löytyä kirppikseltä tai torista halvalla. Otatte sit vaan mukaan kun lähdette/myytte eteenpäin.

Vierailija
5/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden muovimaton voi laittaa vanhan päälle ilman, että liimaa sitä mitenkään, kun kiinnittää listat tiukasti uudelleen. Mitään superimuria ei välttämättä kestä, mutta muuten siitä ei huomaa että se on vaan irrallaan siinä päällä. Kun lähdette, niin matto vaan pois ja myyntiin, tai myytte sen suoraan seuraavalle asukkaalle. JOS siis haluaa laittaa rahaa tällaiseen. Tommonen halpa laminaatti, tarjouslaarista esmes kympin neliö, voi myös olla ratkaisu. Senkin saa aikanaan purettua ja on helppo itse asentaa. Se tekee kummasti tilasta ihan erilaisen. Ja seinälle on saatavilla esimerkiksi staattisia kalvoja ja isoja, tapetin kaltaisia sisustustarroja, jotka tuo isoihin pintoihin ilmettä niin että seinäpinta ei siitä vahingoitu.

Keittiön kaappeihin kannattaa vaihtaa vetimet, mittaat vaan että menevät samoihin mittoihin vanhojen kanssa. Kannattaa ottaa kaapeista tarkat mitat, ja selailla esmes tori.fi:tä, jos sieltä löytyisi samoilla mitoilla uudet kaapinovet. Jos kaapinovet on standardimittaiset, niin sitäkin voi  miettiä, vaihtaako niihin suoraan jotkut Ikean halpisovet. Onhan nekin tyhjää paremmat sentään. Sellaisenkin ratkaisun olen nännyt, että ovet pois, kaappien takaseinät vuorattu tapetilla/seinätarralla ja käytetty hyllyjä vaan avohyllynä. Välitilan laattojen päälle voi laittaa esimerkiksi maalatun levyn, joka vaan kiinnitetään kevyesti esimerkiksi silikonilla ja viimeistellään reunalistoilla. Jos keittiö on pieni ja ahdas, kannattaa välitilaan laittaa lisävalaistus led-nauhalla tai lisävaloilla, siis sellaiset verkkovirralla toimivat jotka vaan kiinnitetään kaappien pohjaan ja kiinnitetään johto kulkemaan piilossa kaapin ja seinän viertä. 

Ikkunoita ei todennäköisesti saa maalata, mut niihin kyllä tottuu. Kannattaa panostaa monipuoliseen valaistukseen ettei kämppä näytä aivan murjulta. Saat sun kodista varmasti ihan siedettävän, ja saat sitten siihen seuraavaan käyttää kaikki ideat mistä olet tässä nykyisessä asunnossasi haaveillut. :)

Vierailija
6/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniita mattoja lattialle, seinälle joku kangas/verho, uudet vetimet kaappeihin, ym. Kirppareilta tai Torista edullista sisustamista löytyy varmasti.

Vierailija
7/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muovimatto kannattaa pestä kunnolla ja vahata oikein kiiltäväksi. Jos raaskit, niin siivousfirmalla olisi parhaat konstit siihen. Asuin itse aiemmin 44 m2 yksiössä, jossa oli karmea muovimatto. Siivousfirma pesi ja vahasi maton peilikiiltäväksi ja oli tuhannesti paremman näköinen. Matto vaaleni heidän myrkyillään ja oli tosiaan niin kiiltävä, että sen huomaa valokuvissakin. Maksoi muistaakseni noin 150 € ja tulos kesti useamman vuoden.

Vessan peilikaapin tilalle vaihtaisin uuden peilin, jos et kaappitilaa kerran vessaan kaipaa. Sellainen paksureunainen peili muuttaa ilmeen jo modernimmaksi, jos nyt on sellainen lasihyllyinen ällötys.

Siivousfirma voisi saada myös vessanpöntön ja ovien kahvat näyttämään paremmalta. Niillä on kuitenkin toisenlaiset aineet kuin meillä tavallisilla kuluttajilla.

Ymmärän fiiliksesi täysin. Mulla on itsellä edessä sama tilanne. Asun nyt uutta vastaavassa ihanassa (kalliissa) asunnossa. Ens kuussa muutan toiseen kaupunkiin asuntoon, joka on suuri, loistavalla sijainnilla ja halpa, mutta ei kunnoltaan lähimainkaan tätä nykyistä. Harmittaa jo nyt, mutta mietin kanssa sitten itse noita fiksailuja, enkä jätä niiden takia edullista asuntoa väliin.

Vierailija
8/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin lupa ja maalattiin kaikki mikä ei mielytä. Maali ei maltaita maksa, jos aikoo kuitenkin pitempään asua. Vessan peilikaapi otettiin varaastoon ja perus peili tilalle. uudet kahvat. Säästäkää vanhat niin saatte omat omukaan, kun lähdetta

Oletko koittanut pestä pytyn domestoksella tms. valkaisevalla. Anna vaikuttaa vaikka yön yli. Voi olla myös kalkkia, eli kalkinpoisto esim.cillingbanng tepsii silloin.

Lattioille reilun kokoiset matot/ uusi muovimatto päälle pahimpiin paikkoihin tai huoneisiin joihin sopii. Näillä meidän rupukämpästä tuli mielyttävä asunto.

Vierailija
9/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:22"]

Vitun laiska sossu paska.

[/quote]

käyn ihan kokopäivätöissä, valmistuin ammattikorkeakoulusta jo yli vuosi sitten. Miehenikin on jo yhden korkeakoulututkinnon kerennyt tekemään, mutta halusi opiskella lisää ja opiskelujen tähden ehtii olla vain osa-aikatöissä. Tämä tietysti laksee tulotasoamme ja olisimmehan olleet hulluja jos olisimme kieltäytyneet näin halvasta asunnosta näin hyvällä paikalla Helsingissä.Tiedostan totta kai, että ei kaikilla Hoas:n asuntoihin muuttaneilla ole valinnanvaraa ja moni elää pelkällä opintotuella ja on naurettavaa että mä valitan, mutta näin anonyymisti uskallan ;)

Vierailija
10/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällystä DC-FIXillä pintoja

Vierailija
11/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa, että jos sun asunnossa on raskaat verholaudat (kuten päättelin asunnon iästä) niin kurkkaa voiko ne vaan raakasti ruuvata irti, vai onko niihin kapseloitu putkia. Jo verholaudan vaihtaminen kauniisiin verhotankoihin kummasti keventää raskaiden ikkunoiden tuomaa vaikutelmaa. Pikkasen maalia vaan, niin hyvä tulee.

Ylipäänsä vuokra-asunnossa saa irroittaa kaiken, minä voi ruuvailla takaisin paikoilleenkin kun on muuttamassa. Jos kylppärin peili lähtee irti, niin peilin paikalle vaan uusi peili. Itse ostin aikanaan kevyen muovipeilin, joka pysyi hyvin tarralla seinässä. Ja oli siis muovia niin että ei olisi mennyt rikki vaikka olisi tippunutkin. Allaskaappeja saa edullisesti uutena ja käytettynä, ja jo se, että pistää kylppäriin vähän kalusteita, kivan suihkuverhon ja kauniit pyyhkeet, muuttaa sitä ilmettä kummasti.

Vierailija
12/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hei kiitos ihan tuhannesti kaikista ideoista. Esim tuo avohyllyidea lähti hautomaan ja aloinkin jo googletella ovenkahvoja, pieni keittiö niin ei onneks montaa kahvaa joutuis vaihtaan :) ehkä se helpottaisi jo...hmm

ja tuo matonvahaus...mitäköhän vuokranantajat siitä tykkää? täytyyköhän sitä varten pyytää lupa?

ap

Vierailija
13/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noiden opiskelija-asuntosäätiöiden vuokravakuus ole kuin muutaman satasen. Eli rohkeasti vaan remppaamaan asuntoa paremmaksi ilman lupaa, siinä menettää vaan korkeintaan sen vakuuden, kunhan ei vahinkoa tee.

Itse maalasin aikoinaan opiskelija-asunnon oksennuksenväriset (arkkitehdin valitsema sävy, johon ei saa tehdä muutoksia!!!) seinät valkoiseksi. En oikein sitä rikkeenä osannut pitää, kun seinät kaipasivat jo uutta maalia joka tapauksessa. Miksi olisin valittanut vuokranantajalle, joka olisi taas vetänyt uuden kerroksen oksennuksenväriä päälle? Maalasin itse valkoiseksi ja siitä hyvästä sitten aikoinaan pidättivät itsellään vuokravakuuden. Sain sentään useamman vuoden asua ilman päänsärkyä ja pahoinvointia, jota tuo yrjöväri olisi aiheuttanut.

Vierailija
14/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:36"]

Eihän noiden opiskelija-asuntosäätiöiden vuokravakuus ole kuin muutaman satasen. Eli rohkeasti vaan remppaamaan asuntoa paremmaksi ilman lupaa, siinä menettää vaan korkeintaan sen vakuuden, kunhan ei vahinkoa tee.

Itse maalasin aikoinaan opiskelija-asunnon oksennuksenväriset (arkkitehdin valitsema sävy, johon ei saa tehdä muutoksia!!!) seinät valkoiseksi. En oikein sitä rikkeenä osannut pitää, kun seinät kaipasivat jo uutta maalia joka tapauksessa. Miksi olisin valittanut vuokranantajalle, joka olisi taas vetänyt uuden kerroksen oksennuksenväriä päälle? Maalasin itse valkoiseksi ja siitä hyvästä sitten aikoinaan pidättivät itsellään vuokravakuuden. Sain sentään useamman vuoden asua ilman päänsärkyä ja pahoinvointia, jota tuo yrjöväri olisi aiheuttanut.

[/quote]

eihän se olis ollut iso duuni maalata ne seinät takas oranssinoksennuksen väriin ennen kuin luovutit avaimet? ;)

Vierailija
15/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:32"]

Ja hei kiitos ihan tuhannesti kaikista ideoista. Esim tuo avohyllyidea lähti hautomaan ja aloinkin jo googletella ovenkahvoja, pieni keittiö niin ei onneks montaa kahvaa joutuis vaihtaan :) ehkä se helpottaisi jo...hmm

ja tuo matonvahaus...mitäköhän vuokranantajat siitä tykkää? täytyyköhän sitä varten pyytää lupa?

ap

[/quote]

Ei tartte pyytää lupia matonvahaukseen. Ja siitä saa kotikonsteinkin ihan hyvän, kunhan muistaa varata runsaasti kärsivällisyyttä siihen pesuvaiheeseen. Vanhasta huokoisesta muovimatosta voi nousta sitä likaa ihan valtavasti, ja tuntuu että sitä likaa vaan riittää ja riittää. Mut on se sen arvoista, ero vaan on melkoinen, kun valo heijastuu lattioista. Ja vasta sen vahaamisen jälkeen jotenkin alkaa tuntua, että asunto on jotenkin puhtaampi.

7, joka on asunut aikanaan monessa rupuasunnossa ja joka tuntee sua kohtaan suurta sympatiaa.  Onnea miehelle opiskelupaikasta, opiskeluaika menee äkkiä, sitten ei tarvitse enää asua rupukämpissä. :)

Vierailija
16/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kysynyt vahaukseen mitään lupaa, kun sehän periaatteessa vaan siivousta. Paras olis vahauttaa lattia silloin kun asunto on vielä tyhjä, mutta mä olin jo muuttanut sisään ja niin käsittääkseni olette tekin. Kun muutin pois, huomasin kyllä, että lattiassa näkyi selvästi himmeinä ne kohdat, joissa oli ollut sellaiset huonekalut, joita siivoojat eivät voineet vahauksen aikaan siirtää. Ei siitä kuitenkaan mitään huomautettu, koska vahaushan ei tietenkään mitenkään vahingoita mattoa. Pahimmassa tapauksessa, joudutte siis poismuuttaessanne vahaamaan tyhjän kämpän ja se kannattaa silloin tehdä itse.

Olin asunut kämpässäni noin vuoden ennen kuin tajusin tuon maton vahauttamisen ja se muutti fiilikseni asunnosta kyllä kokonaan, muutos oli niin iso. Siivousfirmalla on sellainen kone, jolla saavat sen huippukiillon lattiaan. Seuraavassa asunnossani oli halpa laminaatti, jossa näkyi jokaikinen kissan tassun jälkikin ja totesin moneeen kertaan siellä asuessani, että se kiiltävä muovimatto oli kauniimpi kuin huonolaatuinen laminaatti.

Vierailija
17/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:38"]

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 21:36"]

[/quote]

eihän se olis ollut iso duuni maalata ne seinät takas oranssinoksennuksen väriin ennen kuin luovutit avaimet? ;)

[/quote]Ei tosiaan olisi ollut työnä iso, mutta periaatteesta en tee rikoksia ihmiskuntaa kohtaan.

Vierailija
18/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka asuvat ikänsä vuokralla, varsinkin kaupungilla ja säätiöllä, voi ottaa hyvinkin rennosti sisustamisen suhteen. He tietävät, että hyvälle vuokralaiselle ei aleta ihan kohtuuttomasti vittuilla kosmeettisista muutoksista, jotka eivät vahingoita rakenteita. Tosin kyllä mua vähän ihmetytti, kun kaveri oli laittanut boordit seinään - pikaliimalla. :D  Häneltä pidätettiin osa takuuvuokrasta. Mut jos sen rahan jyvittää siihen, että on asunut asunnossa esimerkiksi 5 vuotta, niin pieni rahahan se on siitä hyvästä että sai katsella mieluisia boordeja. 

Vierailija
19/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 20:55"]Poikaystävän kanssa saimme halvan asunnon kivalta alueelta Helsingissä, lähellä poikaystäväni opiskelupaikkaa eikä munkaan tulevaan työpaikkaan ole pitkä matka. Joten sen tähden tää halpa asunto hyvällä paikalla tuntui lottovoitolta....mutta...en vaan pääse yli siitä kuinka helvetin ruma tää on.
-beige muovimatto, jossa reikiä ja muita ikitahroja 
-tummanruskeat ikkunankarmit
-nuhjaantuneet keittiönkaapit, missä on ruma kulunut puinen reuna ja puiset tummuneet kahvat
-kylppärissä peilikaappi, jossa on paljon ruostetta ja peilikin hiukan lohkeillut
-vessanpytty täynnä pinttynyttä likaa

nää on nyt ne jutut mitkä eniten pännii ja voi olen kokeillut jynssätä ja puhdistaa talon lattiasta kattoon, mutta ei paljoo parane. No ikkunat ainakin kirkastuivat ja talo tuntuu ihan hiukan valoisammalta...mut ei se paljoo lohduta. Meillä oli ennen asunto, missä ihanat lankkulattiat, kauniit korkeakiiltoiset keittiiönkaapit ja puhtaan näköinen moderni kylppäri. Mattoja en kauheesti tykännyt edes pitää kun halusin antaa tilaa upeelle lattialle ja nyt toi pieni postinmerkin kokoinen aito itämainen villamatto näyttää muovimattokauhistuksen päällä ihan säälittävälle.

Sisustus-nerot kertokaa jotain vinkkejä millä saada tästä sopesta viihtyisä!
[/quote]
Anteeksi, vahingossa alapeukutin. Olisin itsekin aika masiksessa tuon kämpän kunnosta.

Vierailija
20/23 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppinen opiskelija-asunnon sisustus

-Heittele papereita lattialle

-Pinoa astioita tiskialtaaseen

-Kasaa tyhjiä viina- ja kaljapulloja joka paikkaan

-Viimeistele sisustus peittämällä ikkunat mustilla muovisäkeillä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi