Mitkä lastenhoitotavat tai -tarvikkeet ovat menneet muodista?
Mitä sellaisia lastenhoitotarvikkeita tai -käytäntöjä muistat, jotka olivat aikanaan hittituotteita tai normikäytäntöjä, mutta joista ei enää kohkata yhtään? :)
Aloitan:
- TummyTub-kohtuamme: "tää on niin luonnollinen ja turvallinen vauvalle, on vauvalle ahdistavaa kylpeä tavallisessa ammeessa" -> näitä saa nykyään kirpparilta kahdella eurolla
- kantokassi kuomurattaissa: "tää on siis niin vaarallinen yhdistelmä vauvan selälle, etenkin pehmeä kantokassi vääntää selän mutkalle, pitää ehdottomasti olla iso, kovapohjainen makuukoppa"
Kommentit (13)
Rintareppuja ei ONNEKSI enää kauheasti näe.
Peräkkäin istuttavia tuplarattaita ei näe enää juuri missään. Allekkain istuttavat, Phil&Teds -tyyppiset lienevät korvanneet ne kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:36"]
Miksei rintareppua sais käyttää?
[/quote]
Vauva roikkuu luonnottomassa asennossa, ei tue riittävästi niskaa ja lonkat menevät ihan vikuralleen.
Ai jaa..riippuisko repun mallista? Kun mulla on kolme ollut rintarepussa ja en oo kyllä tommosta huomannu. Siinä on eri asennot vasta syntyneelle ja isommalle lapselle.
Valjaat taaperolle. Olen käyttänyt lapsella ja joskus saanut ihan ihmeellistä kyyläystä ja supinaa aikaiseksi tällä. On myös luultu että on laitonta käyttää lapsella niitä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:40"]
Ai jaa..riippuisko repun mallista? Kun mulla on kolme ollut rintarepussa ja en oo kyllä tommosta huomannu. Siinä on eri asennot vasta syntyneelle ja isommalle lapselle.
[/quote]
Ei se oikeastaan riipu, kalliit BabyBjörnit ovat ergonomisesti ajatellen ihan yhtä huonoja kuin parinkympin markettihalpikset. KANTOreppu on sitten eri asia, siinä lapsen asento on paljon luonnollisempi ja siten parempi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:55"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:40"]
[/quote]
Ei se oikeastaan riipu, kalliit BabyBjörnit ovat ergonomisesti ajatellen ihan yhtä huonoja kuin parinkympin markettihalpikset. KANTOreppu on sitten eri asia, siinä lapsen asento on paljon luonnollisempi ja siten parempi.
[/quote]
Kyllähän se repun mallista nimenomaan riippuu, nykyään Baby Björnilläkin on ergonomisia kantoreppuja. Niissä vauvan jalat ovat siis tuettuina niin että menevät kantajan kyljille, kannattaa googlettaa. Hedelmistään puu tunnetaan -blogin Eveliina kirjoitti just näiden kahden eroista. Tuolle ekalle siis tämä :)
Minulla on Manduca -reppu, eräs lääkäri vannoi sen nimeen. Sitä käytetään matkoilla.
Ennen aika moni käytti äitiyspakkauksen haalaria ainoana haalarina niin kauan kuin suinkin mahtui päälle, nykyään niitä ei näy lainkaan taaperoiden ulkohaalareina ja pienemmilläkin aika vähän.
Itse olen kyllä nähnyt melko uusiakin peräkkäinistuttavia rattaita, mut tosi vähän nykyään näkee sisarusistuinta vaunujen päällä.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 02:04"]
Ennen aika moni käytti äitiyspakkauksen haalaria ainoana haalarina niin kauan kuin suinkin mahtui päälle, nykyään niitä ei näy lainkaan taaperoiden ulkohaalareina ja pienemmilläkin aika vähän.
[/quote]
Kyllä mä käytin viime talvena ÄP-haalaria lapsella niin pitkään kun se vaan meni, eli noin 9 kk ikäiseksi. Bongasin samaa haalaria myös muilla vauvoilla. En usko, että juuri mikään TAAPERO ko. haalariin kyllä mahtuu.
Bumbot taitavat olla vähenemään päin. Kantamisessa on rintareppuihin törmää harvemmin ergonomisen kantamisen tultua suositummaksi.