LOMANSIIRTO - KESÄLOMA PILALLA???
Olen kaupan alalla töissä kuukausipalkalla (plus ilta ja vkonloppulisät). Aloitin kesälomani 20.7. Sairastuin torstaina ja jouduin menemään lääkäriin, sairaslomaa sain ensi viikon keskiviikkoon eli to-ke. Ilmoitin tietenkin heti töihin, että haluan lomansiirtoa. Sain tänään pomolta tekstarin, että lomansiirtoa saan 5 päivää. Eli siis to, pe, ma, ti ja ke. Lauantaita ei pomon mukaan siirretä vaikka se kuluttaa lomapäiviä. Sunnuntaihan ei lomapäiviä kuluta, joten se nyt on ihan selvä tapaus että ei siirry.
En löydä mistään perustetta tälle. Yrittääkö pomo vaan kusettaa? Kaverini työskentelee K-ryhmän kaupassa ja hän oli alkukesästä lomallaan venäyttänyt kätensä = lomansiirtoa. Hänellä oli myös lauantait siirretty. Oliko kaverini lomat siirretty väärin, vai missä vika? Sairauteni on krooninen, ja voi olla että joudun vielä hakemaan lisää sairaslomaa (välillä joudun useiden viikkojen sairaslomalle, jopa sairaalahoitoon sairauteni vuoksi). Pelottaa jo etukäteen jos tässä menee koko vuosiloma, menee sitten jokaisesta lomaviikosta kaksi päivää hukkaan...
Kommentit (20)
Mä en kans ymmärrä. Eri asia jos murtaa vaikka jalan.
Kiitos vaan kannustuksesta. Olen pitänyt itseäni aika hyvänä työntekijänä, kroonisesta sairaudestani huolimatta teen työni kunnolla ja huolellisesti. Olen myös edennyt vastuullisempiin tehtäviin. Sairaudelleni en mitään voi, en ole sitä itselleni aiheuttanut enkä halunnut. Sairaus on alkanut jo nuoruudessa, välillä voi mennä tosi pitkään hyvin ilman oireita mutta välillä se vaan iskee. Miksi pahempi vaihe tuli nyt, sitä en tiedä. En tässä halua sen tarkemmin kertoa terveydentilastani, mutta voin vakuuttaa että kyseessä oleva vaiva on ikävämpi kuin jalan murtaminen. Murtunut jalka paranee yleensä viikoissa, minä elän tämän kanssa loppuelämäni. Sairaseläke odottaa jossain vaiheessa varmasti, mutta toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Pitäisi vielä jaksaa huolehtia lapset aikuiseksi ja näyttää heille mallia siitä, että työssäkäynti on asia josta voi olla ylpeä.
tämä siis ap.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:19"]
Kiitos vaan kannustuksesta. Olen pitänyt itseäni aika hyvänä työntekijänä, kroonisesta sairaudestani huolimatta teen työni kunnolla ja huolellisesti. Olen myös edennyt vastuullisempiin tehtäviin. Sairaudelleni en mitään voi, en ole sitä itselleni aiheuttanut enkä halunnut. Sairaus on alkanut jo nuoruudessa, välillä voi mennä tosi pitkään hyvin ilman oireita mutta välillä se vaan iskee. Miksi pahempi vaihe tuli nyt, sitä en tiedä. En tässä halua sen tarkemmin kertoa terveydentilastani, mutta voin vakuuttaa että kyseessä oleva vaiva on ikävämpi kuin jalan murtaminen. Murtunut jalka paranee yleensä viikoissa, minä elän tämän kanssa loppuelämäni. Sairaseläke odottaa jossain vaiheessa varmasti, mutta toivottavasti ei vielä pitkään aikaan. Pitäisi vielä jaksaa huolehtia lapset aikuiseksi ja näyttää heille mallia siitä, että työssäkäynti on asia josta voi olla ylpeä.
[/quote]
Jos kuulut liittoon, kysy sieltä. Saattavat auttaa, vaikka et kuuluisikaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:19"]
[/quote]Tietenkään et voi mitään sairaudellesi, mutta eipä voi työnantajasikaan. Silti sen pitää lysti maksaa. Oikeinko? Ei minusta.
En syyllistä sinua, vaan järjestelmää. Ainoastaan Kelalle kuuluisi saikut maksettaviksi, ei työnantajille.
Järjestelmä on mikä on, sille minä en voi mitään. En voi pitää huolta muusta kuin omista oikeuksistani. Nämä asiat tuskin tulevat vuodessa - kahdessa tai kolmessakaan muuttumaan miksikään. Ne Kelan rahatkin tulevat meidän kaikkien pussista, myös niiden työnantajien. Minuahan tässä nyt syyllistettiin "venkuroinnista" jne, että ihmisen ei pitäisi pyytää lomansiirtoa koska se on väärin. Miksi se on väärin? Kyllä sinuakin *ituttaisi jos lomallasi (jota on muuten koko vuosi odotettu, lapsillekaan tämä ei ole kiva juttu sen voin sanoa) ainut asia mitä pystyt tekemään on pysyä neljän seinän sisällä kotioloissa. Tästä syystä olisi kiva pystyä korvaamaan nämä päivät täysimääräisenä joskus. Arvelin että täällä joku saattaisi tietää, liitosta asian saa tarkistaa vasta maanantaina. Asia vaivaa minua nyt.
-ap
Siis ihan tosissaki kysyt miksi se on väärin? No siksi, että jos minä vaikka telon tai sairastutan itseni lomalla niin sehän on täysin ja 100% minun oma "mokani" ja siksi ei tulisi mieleenkään pistää jotain muuta tahoa se korvaamaan. En edes tiennyt että tälläinen "lomansiirto" on mahdollista. Sulla on tietenkin ikävä tilanne jos jokin krooninen vaiva tulee, mutta periaate on sama. Eikait se työnantajan vika ole?
Tietenkin niin monta lomapäivää siirretään kuin mitä sairausajalle niitä olisi osunut. Ei tuossa ole mitään niin vaativaa, että tarvittaisiin ihan liiton juristi tämä kertomaan. Ihmetellä täytyy, mistä kauppa on tuollaisen tulkinnan edes repäissyt. Perusteet tulkinnalle pitäisi esittää, vaan eipä sellaisia taida löytyä.
Minä en pidä sinua venkuroijana, mutta olen myös sitä mieltä, että työnantajille nykyinen järjestelmä on kohtuuton. Siitä syystä varmaan tuollaisia tulkintoja yritetään viedä läpi, koska sairastaminen maksaa työnantajalle paljon.
Tuo lomansiirto-oikeus (ja työnantajalle velvollisuus) tuli muuten EU:sta. Edelleen pätee Soinin sanoma: Missä EU, siellä ongelma.
Kalliiksi tulee näiden EU-ihmisten ideologia ja idealismi.
Varmasti sinua harmittaa sairastaminen ja ties mikä muu, mutta älä nyt jaksa täällä valittaa. Sait lomansiirron, menetät yhden ainoan lomapäivän ja kirjoitat otsikkoon isoilla kirjaimilla "loma pilalla". Hohhoijaa.
"Sairastutan itseni lomalla"??? Aika erikoinen ajatus. Tottakai joo voi mennä hyppäämään vaikka benjihypyn ja siitä sitten saada vamman joka on "omaa syytä", mutta miten joku oksennustauti tai flunssa on tahallinen sairastuttaminen?? Tai sitten tällainen krooninen sairaus??? Eihän tuolla sun periaatteella mitään sairaslomapäiviä pitäisi olla. Siis jos sairastut vaikka syöpään, niin ei mitään sairaslomaa vaan suoraan palkaton loma tai työsuhteen lopettaminen. Just joo, mietihän nyt uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:36"]
Siis ihan tosissaki kysyt miksi se on väärin? No siksi, että jos minä vaikka telon tai sairastutan itseni lomalla niin sehän on täysin ja 100% minun oma "mokani" ja siksi ei tulisi mieleenkään pistää jotain muuta tahoa se korvaamaan. En edes tiennyt että tälläinen "lomansiirto" on mahdollista. Sulla on tietenkin ikävä tilanne jos jokin krooninen vaiva tulee, mutta periaate on sama. Eikait se työnantajan vika ole?
[/quote]
No monien mielestä ei pitäisikään olla. Työtapaturmat tietenkin erikseen.. Onhan se ihan tyhmää että yksityinen yrittäjä joutuu kustantamaan toisen sairastamisen. Joku K-kauppa tuohon ei kaadu, mutta muutaman henkilön yrityksissä nämä sairaslomat voivat olla aika kova paikka jos sattuu muutama "kroonisesti sairas" töihin. Sen lisäksi vielä jos pitää kustantaa lomalla sairastaminenkin, niin hohhoijaa.
Sinä väität, että ei se sairautesi ole sinun vikasi. Minä kysyn että onko se sitten työnantajasi vika?
Jotenkin aina epäilyttää tällaiset aloitukset keskiyöllä. Sairauskin on taas niin mystinen, ettei siitä mitään uskalleta kertoa.
Jos olet kroonisesti niin sairas, että joskus olet ollut viikkoja sairaalahoidossakin, niin eiköhän se ole lapsille ikävämpää kuin se, että nyt sentään olet kotona.
Mielestäni sinua on neuvottu väärin. Voi olla että työnantajasi ei ole täysin perillä asiasta. Tarkista asia vielä vuosilomalaista. Muistaakseni on siellä.
Vuosilomaa siiretään usein täysin syyttä mutta sinulla on oikeus saada kaikki vapaasi korvattua.
Tämän takia en uskalla työllistää Suomessa. Pieni yritykseni menisi nurin yhdenkin tämmösen kroonisen sairastelijan vuoksi. Ei ole reilua ei kenelläkään.
Sinä voit epäillä mitä haluat. En kyllä tiedä mitä tässä voisi epäillä? Sairautta vai kenties lomansiirtoa? Vai työpaikkaani? Sairauttani en halua kertoa, en sitä kulje tuolla kadullakaan huutelemassa. Entinen työkaverini ei esim. kertonut sairastavansa MS-tautia kuin ihan läheisimmille perheenjäsenille ja muutamalle ystävälle. Ei kertonut siitä juuri kaltaistesi ihmisten takia. Aletaan nimittelemään lintsariksi, työura tyssää samantien, puhutaan p*skaa selän takana ynnä muuta. Minulle kertoi vuosia myöhemmin kun en enää työskennellyt samassa työpaikassa. Tässä maassa kannattaa monesta kroonisesta sairaudesta olla ihan hiljaa jos on työelämässä (ja muutenkin).
Ja kyllä lapsilleni on ollut sairaalajaksoni tosi ikäviä. Pelkään että joudun sairaalaan nytkin, toivotaan että näin ei käy. Silti heidän mielestään tämä yhteinen lomamme on nyt pilalla, sillä minä en pysty tekemään mitään heidän kanssaan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 00:53"]
Jotenkin aina epäilyttää tällaiset aloitukset keskiyöllä. Sairauskin on taas niin mystinen, ettei siitä mitään uskalleta kertoa.
Jos olet kroonisesti niin sairas, että joskus olet ollut viikkoja sairaalahoidossakin, niin eiköhän se ole lapsille ikävämpää kuin se, että nyt sentään olet kotona.
[/quote]
Lomansiirto tarkoittaa, että saikun alle jäävät lomapäivät säästyvät, mutta ei niitä työnantajan tarvitse myöntää niin, että ne "jatkaisivat" myönnettyä lomaa. Aina tämä ei ole edes mahdollista. Lomapäivät säästyvät ja ne voi pitää myöhemmin.
Kaupan alan tessiä en tarkkaan tunne, mutta noin pääsääntöisesti lomaan "kuuluu" sisältyä tietty määrä lauantaiääpäiviä. Esimerkiksi siis neljän viikon lomaan 4 lauantaita. Eli voi olla että työnantaja tulkitsee tuon ihan oikein.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:35"]
Kaupan alan tessiä en tarkkaan tunne, mutta noin pääsääntöisesti lomaan "kuuluu" sisältyä tietty määrä lauantaiääpäiviä. Esimerkiksi siis neljän viikon lomaan 4 lauantaita. Eli voi olla että työnantaja tulkitsee tuon ihan oikein.
[/quote]Ei tuollaista sääntöä ainakaan muutama vuosi sitten vielä ollut. Ja jos olisikin, niin silloin nimenomaan myös sairausajan aikaiset lauantait siirtyy uuteen, myöhemmin pidettävään lomaan - niin kuin pitääkin siirtyä.
Mun mielestä tämä menee liian pitkälle, että lomalla sairastuminen onkin yhtäkkiä sairaslomaa eikä vuosilomaa. Sulla ei oman moraalin kanssa ole mitään ongelmaa tuollaisen venkuloinnin kanssa? Tosin eiköhän sulle lopputili ole muutenkin tulossa jos olet krooninen saikuttelija.