Miten kohdata koronan sairastanut? Millaisia ihmisiä he ovat?
Mitä sanoja kannattaa käyttää ja mitä taas välttää? Miten koronan sairastaneet yleensä suhtautuvat muihin ihmisiin ja millaisia ovat keskustelukontaktissa?
Kommentit (26)
Ainakin työkaverille iski heti hirveä hinku nähdä muita ihmisiä kasvotusten kun sairastui koronaan. Eli ilmeisesti tauti muuttaa käyttäytymistä niin, että henkilö haluaa tartuttaa muut.
Mä käytän nykyään yksinkertaisia lauseita. Eli "juo maito", "pue kengät" jne. Ei siis mitään monimutkaista tai kyselyjä/vaihtoehtoja. Näillä ollaan pärjätty toistaiseksi ihan hyvin.
Kannattaa käyttää FFP2-maskia, pitää turvaväli ja puhua rauhallisella äänellä. On hyvä käyttää yksinkertaisia lauserakenteita ja yleiskielisiä sanoja, jotta viesti olisi helpompi ymmärtää. Kannattaa välttää koronauutisoinnista puhumista.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytän nykyään yksinkertaisia lauseita. Eli "juo maito", "pue kengät" jne. Ei siis mitään monimutkaista tai kyselyjä/vaihtoehtoja. Näillä ollaan pärjätty toistaiseksi ihan hyvin.
Samaa käytetään meidän työpaikalla. "Älä tule tänne", "Odota siinä oven ulkopuolella", "Vie X paikkaan Y" ja "Saat mennä syömään kun taukotila on tyhjä" toimivat hyvin.
Kannattaa tarkistaa iltapäivälehdistä, mutta mun muistaakseni koronaan sairastuneita oli niiiin monta, ettei pystytä kiintiöimään heitä mihinkään tiettyyn "millainen ihminen" -lokeroon.
Normaalisti ja asiallisesti suhtaudut, kuten toivottavasti kaikkiin ihmisiin tähänkin saakka.
Tosin taisit tietää tämän varmasti itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin työkaverille iski heti hirveä hinku nähdä muita ihmisiä kasvotusten kun sairastui koronaan. Eli ilmeisesti tauti muuttaa käyttäytymistä niin, että henkilö haluaa tartuttaa muut.
Mun kaikilla koronan sairastaneilla tutuilla sama juttu :D Heti eristyksen päätyttyä ovat olleet ryntäämässä muiden pariin ja kyselleet somessa että kuka lähtisi kahville. Öö... Toivottavasti ei kukaan.
Kuten täällä onkin jo neuvottu, yksinkertaiset ja selkeät käskyt ja lauseet toimivat parhaiten.
Koronan sairastaneet puhuvat melko normaalisti, mutta kannattaa puhua hieman hitaasti, jotta he ymmärtävät.
Ei kannata ainakaan syyllistää sairastumisesta, tartuttamisesta tai aiheutuneista karanteeneista. Se on monelle herkkä paikka.
Kannattaa mieluummin pitää keskustelu tiukasti asialinjalla eikä mitään ylimääräistä small talkia, kyselemisiä tms.
Aapee se vastailee omaan aloitukseensa 🤣 Hänestä on niiin metka juttu nuo selkeät lauserakenteet, että sitä pitää toistella uudelleen ja uudelleen 🤣 Onkohan ehkä juuri oppinut uuden ilmaisun, jota nyt pitää maistella innokkaasti.
Parempi ettet kohtaa. Vaadin erillisiä puistonpenkkejä ja bussiosastoja koronan sairastaneille.
Huonoja, huonoja ihmisiä. Kannattaa vältellä mahdollisuuksien mukaan. Jos kohtaaminen on väistämätön, niin teeskentele että et puhu suomea ja vetäydy välittömästi pois tilanteesta.
Olen lähi aikoina käynyt kylässä vain koronaa sairastavilla ja flunssaa lukuunottamatta ovat olleet normaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Koronan sairastaneet puhuvat melko normaalisti, mutta kannattaa puhua hieman hitaasti, jotta he ymmärtävät.
En kyllä tiedä johtuuko hidasälyisyys koronasta, koska aika moni sairastanut oli tosi yksinkertainen jo ennen tartuntaansa.
Ovat hyvin itsekkäitä ja ajattelevat vain omaa parastaan, ei siis kannata luoda läheisiä suhteita tai yrittää saada tukea heiltä. Jos voisi pelasta joko itsensä, tai kymmenen lasta, he pelastaisivat itsensä. Koronalla, kuin sodallakin, on se hyvä puoli, että se ottaa ihmisiltä naamarit pois päästä.
Vierailija kirjoitti:
Parempi ettet kohtaa. Vaadin erillisiä puistonpenkkejä ja bussiosastoja koronan sairastaneille.
Ei koronan sairastaneita bussiin! Kävelkööt.
Koronan sairastuneen äo tippuu 80:een ja niistä tulee raivohulluja. Välttäkää viimeiseen asti.
Minä sanoin työkaverille että oletko nyt ihan työkunnossa. Sitten me juteltiin hänen ja perheen sairauskokemuksista ja vähän töistäkin. Ihan kuin olisin palannut ihan tavallisesta taudista.
Siis hä