Miten pääsee leukaleikkaukseen julkisella?
Minulla on mm. purennallisia ongelmia ja yksi syy siihen on alikehittynyt alaleuka. Nukun esimerkiksi suu apposen auki!
Mielestäni tarvitsisin leikkauksen jossa alaleukaa siirretään eteenpäin, mutta tällaista ei olla koskaan ehdotettu minulle ja olenkin aikuisena yksityisellä puolella suoristuttanut hampaita, mutta lopputulos on siltikin lähinnä välttävä.
Kuka saa julkisella puolella hoitoa tällaiseen ja millä perustein?
Kommentit (22)
pahoittelut hieman epäselvästä sepustuksesta mutta on kiire...toivottavasti silti joku ymmärsi poistin ja osaisi vastata tähän jotain :)
-ap
Mistäs sinä sen tiedät onko nukkuessa leipäläpi kiinni vai auki?!
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sinä sen tiedät onko nukkuessa leipäläpi kiinni vai auki?!
Tiedän, koska muut on sanoneet ja kun herään laitan aina ekana suun kiinni, joten sen on täytynyt olla auki.
-ap
Ei varmaan enää aikuisena pääse ellei ole uniapnea tms.
Varaat ajan oikomisen erikoishammaslääkärille. Hän tekee tarvittaessa lähetteen suu- ja leukakirurgille.
Oletko kysynyt hammaslääkäriltäsi?
Hakeudu ensin yksityiselle leuka tai "purenta" kirurgille konsultoitavaksi. Käynti tietty ei ole halpaa, mutta saat oikean näkemyksenn asiaan
Vierailija kirjoitti:
Varaat ajan oikomisen erikoishammaslääkärille. Hän tekee tarvittaessa lähetteen suu- ja leukakirurgille.
Jos menen yksityiselle joka toteaa että leikkauksesta olisi hyötyä, niin tehdäänkö se itse leikkaus silti julkisella? Luulisi ettei.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt hammaslääkäriltäsi?
Hakeudu ensin yksityiselle leuka tai "purenta" kirurgille konsultoitavaksi. Käynti tietty ei ole halpaa, mutta saat oikean näkemyksenn asiaan
Siis kysynyt ihan tavalliselta kunnalliseltahammaslääkäriltäkö? En ole, pelkästään yleisesti tilanteestani, muttei heillä tunnu olevan aikaa tai näkemystä asiasta. Paljonkohan tuollainen konsultointi käynti voisi maksaa? Olen vähävarainen, joten pitäisi varmaan sääsätää siihen jos on kallista
-ap
Niin, tuo on tosiaan ongelma. Sinun pitäisi muuttaa sukupuoltasi jotta saisit valtion piikkiin kasan leikkauksia.
Itse varasin ajan ihan julkiselle hammaslääkärille a sen jälkeen julkisen puolen oikojalle aika.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tuo on tosiaan ongelma. Sinun pitäisi muuttaa sukupuoltasi jotta saisit valtion piikkiin kasan leikkauksia.
Älä ole naurettava, hampaiden ongelmia vähätellään todella paljon ja pidetään lähinnä esteettisinä vaikka ne ovatkin kaikkea muuta kuin koristeena suussa. Ja ihan vain esimekkinä minä en saa huuliani kunnolla kiinni kun alaleuka ja yläleuka ovat niin eriparia ja vaikkapa leivän haukkaaminen nätisti on siksi haastavaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Itse varasin ajan ihan julkiselle hammaslääkärille a sen jälkeen julkisen puolen oikojalle aika.
Niin ja mulla kans alaleuka liian takana ja vaikee ylipurenta, yläetuhampaat lepää alahuulen päällä ja alahampaat ottaa kitalakeen
Yritä selittää lääkrille että on vaikea nukkua ,niinkuin onkin.
Kaveri meni julkiselle hammaslääkärille arvioon. Sai lähetteen ja operoinnin jälkeen alkoi myös oikomishoito. Nyt on hyvä . Liian pieni ja takana oleva leuka on asia joka vaikuttaa negatiivisesti ja on korjattavissa, mene ap hammaslääkäriin jotta tutkivat ja arvioivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ole naurettava, hampaiden ongelmia vähätellään todella paljon ja pidetään lähinnä esteettisinä vaikka ne ovatkin kaikkea muuta kuin koristeena suussa. Ja ihan vain esimekkinä minä en saa huuliani kunnolla kiinni kun alaleuka ja yläleuka ovat niin eriparia ja vaikkapa leivän haukkaaminen nätisti on siksi haastavaa.
-ap
Ensin oikojalle. Jos et saa oikomishoitoa Kelan kustantamana, se maksaa yksityisellä n. 4000-6000 €. Voi olla että ongelma on pelkästään purennassa, joka hoituu oikomalla.
Mulla on kans ystävä jonka sivuprofiili haittaa mua kun katselen häntä. En ymmärrä miksei mene oikomishoitoon ja leikkauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menen yksityiselle joka toteaa että leikkauksesta olisi hyötyä, niin tehdäänkö se itse leikkaus silti julkisella? Luulisi ettei.
-ap
Kävin yksityisellä oikomishoidot ja leikkaus tehtiin julkisella. Kelalta ensin muistaakseni päätös. Sama kirurgi leikkasi sekä yksityisellä (viisaudenhampaat ensin) sekä julkisella koko prosessin ajan. Kaikki meni täydellisesti.
Puutalobaby -bloggaajalle tehtiin leukaleikkaus aikuisena.
https://www.puutalobaby.fi/eraan-purennan-tarina/
Mee ulkoilemaan välillä