Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tinnitus :(

Hemmetti
04.03.2022 |

Moi. Mulla on ollu tinnitus peräti 3 vuotta :( olen tällä hetkellä siis 16 eli sain sen 13 vuotiaana. Vaivaa joka ilta ja yö eikä oo ketää kelle puhua ja masentaa kokoajan :( ei oo yhtään hiljentyny vuosien varrella ja menetän toivoa siitä että se ikinä menisi pois… en tiiä mistä se tuli ja oon käyny kerran korvalääkärillä kaks vuot sitte joka totesi vaan ”ei tinnituksesta pääse eroon elä sen kanssa” ilman muuta tutkimusta. Ahdistuksen takia en oo menny asiasta lääkäriin enää. Nauraminen koventaa tinnitusta huomattavasti joten sinne meni sekin elämän ilo :( miksi just mulle kävi näin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tinnittänyt korvat jo yli 20 vuotta. Asiaa pahentaa sen ajattelu ja siitä stressaaminen, eli ainoa lääke on ettei mieti sitä ja sitten sen vaan jotenkin hyväksyy ja oppii sen kanssa olemaan. Jatkossa kannattaa suojata kuulo hyvin esim. konserteissa, ettei pääse pahenemaan. Vittumainen vaiva. Ehkä joskus tulevaisuudessa löytyy joku hoito. 

Vierailija
22/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein mokan ja menin konserttiin, jossa oli iso kaiutin lähellä. Korvatulpat jäi kotiin. En kaukaa viipyillyt siinä paikalla, kun korviin kävi, mutta sitten seuraavana aamuna tinnitus alkoi. Se päätti sitten tulla jäädäkseen. Kunpa olisin vain jättänyt koko typerän konsertin väliin, sitäkin mietin tai edes muistanut ne korvatulppani joita yleensä pidän mukana. Jos olisin tiennyt tinnitusriskistä en olisi ikinä tehnyt tuota päätöstä mennä lähelle kaiutinta. Nyt ei tarvitsisi kärsiä joka hetki. Hirveä vaiva kerta kaikkiaan ja elämä oli paljon parempaa kun sitä tinnia ei ollut. Sain pitkään elämässä elää ilman tinniä ja olen kyllä tosi pahoillaan jos joku joutuu jo nuorena tämän kanssa kamppailemaan. Vielä on semmoinen toivo mielessä että tämä joskus loppuisi vaan välillä hankala olla toiveikas.

Samanlainen historia. Mutta 30 vuoden takaa. Nykyisin on korvatulpat käden ulottuvilla, koska tinnitus pahenee metelissä ja esim. automatkoilla.

Toivotaan, että lääketiede saa tämän hanskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tinnitus on työperäistä (melualtistumisen seurausta) ja sitä on kestänyt noin 4 vuotta. Kimeä metallinen vinkuminen korvissa koko ajan. Nukahtaminen on vaikeaa.

Kävin työterveyshuollossa ja kuulo todettiin hieman alentuneeksi. Pääsin myös korvatautien erikoislääkärille.

Kuulohermo on rasittunut jatkuvasta melusta ja lääkärin ohje oli: vähennä melualtistumista.

Töissä on kuitenkin käytävä, enkä voi itse vähentää melun määrää.

Korvatulpat? Kuulosuojaimet?

Vierailija
24/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljättä vuotta molemmissa korvissa tauotonta meteliä, alkuun oli ns siedettävällä volyymillä, mutta vuosia jo häiritsevän kovaa meteliä, sellaista sirkkelin kirkumista. pahimpina aikoina teksisi mieli murskata korvat... Toivottavasti sopeudun näihin paremmin. Lisäksi mulla on kuulonalenemaa, eli en kuule ihmisten puheita hyvin, mutta toki tämän kimityksen kuulen. Syrjäyttää, vaikka jo kuulokojeetkin on käytössä, silti tinnitus vie puheäänet kaukaiseksi muminaksi.

Minulla on myös kuulonalenema ja tinnitus. Se on kyllä yhtä helvettiä, jos joutuu keskustelemaan jonkun tyypin kanssa jolla on hiljainen, nopea tai epäselvä puhetyyli. Siinä jos on vielä vähänkään jotain taustamelua mukana niin siitä ei tule suorastaan mitään. Joskus töissäkin tuntuu, että pitää heittää pyyhe kehään kun ei vain saa jonkun työkaverin puheesta selvää. Nämä tyypit eivät edes tajua puhuvansa epäselvästi vaikka normaalikuuloisetkin pitävät heidän puhettaan hankalana.

Jos on hiljainen tila ympärillä ja joku normaalisti ja selvästi artikuloiva, niin ei minulla silloin ole mitään ongelmia kommunikoinnin suhteen. Toinen voi puhua ihan normaalilla äänenpainollakin.

Vierailija
25/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tinnitus on työperäistä (melualtistumisen seurausta) ja sitä on kestänyt noin 4 vuotta. Kimeä metallinen vinkuminen korvissa koko ajan. Nukahtaminen on vaikeaa.

Kävin työterveyshuollossa ja kuulo todettiin hieman alentuneeksi. Pääsin myös korvatautien erikoislääkärille.

Kuulohermo on rasittunut jatkuvasta melusta ja lääkärin ohje oli: vähennä melualtistumista.

Eivät valitettavasti auta tässä tilanteessa, sillä teen puhelintyötä kuulokkeet korvilla. (Jos korvissani olisi tulpat, en kuulisi asiakkaan puhetta.)

Vierailija
26/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät valitettavasti auta tässä tilanteessa, sillä teen puhelintyötä kuulokkeet korvilla. (Jos korvissani olisi tulpat, en kuulisi asiakkaan puhetta.)

Tuo on kyllä vaikea tilanne. Olen pahoillani puolestasi.

Melualtistuksen vähentäminen kohdallasi vaatisi siis työn- tai jopa työpaikan vaihdosta.

Vierailija
27/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä vaiva minkä kanssa oppii elämään. Itsellä tinittänyt 80 luvulta asti kun olin nuori. Sain sen silloin kun kävin diskoissa ja rock klubeilla kuuntelemassa musaa. Itselläni auttaa kun luen netissä paljon uutisia, keskityn siis johonkin muuhun kun tinitykseen korvissani. Harmittaa kun piti nuorena olla niin tyhmä että pilasin kuuloni istumalla kavereiden kanssa iltaa. Olisi pitänyt istua kotona katsomassa leffoja ja neuloa sukkia.

Vierailija
28/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei puhelun pitäisi olla niin lujalla että aiheuttaa kuulovamman. Luulisi että äänenvoimakkuutta saa säädetty. Itsekin teen töitä kuulokkeet korvalla, mutta pystyn säätämään äänenvoimakkuuden kuulokkeisiin niin ettei aiheuta ongelmia.

Vierailija
29/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin jo pienet lapset viettävät päivänsä luurit korvilla.

Jatkuva melualtistus suoraan korvaan ei voi olla aiheuttamatta ongelmia ennen pitkää.

Vierailija
30/34 |
20.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei puhelun pitäisi olla niin lujalla että aiheuttaa kuulovamman. Luulisi että äänenvoimakkuutta saa säädetty. Itsekin teen töitä kuulokkeet korvalla, mutta pystyn säätämään äänenvoimakkuuden kuulokkeisiin niin ettei aiheuta ongelmia.

Meitä puhuu 8 työntekijää samassa tilassa, eikä vastamelukuulokkeita ole, joten jo työhuoneen desibelit ovat aikamoiset. Pyrin pitämään puhelimeni äänenvoimakkuuden mahdollisimman pienenä, mutta kuitenkin sellaisena, että kuulen itse, mitä asiakas puhuu. Vastamelukuulokkeet olisivat ilman muuta paras ratkaisu tässä, mutta työnantaja ei hanki niitä.

Vierailija
31/34 |
19.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinkki häly voi ohjelmoida aivot olemaan tuottamatta ääniä, jotka eivät tule sisäkorvan ulkopuolelta??

tidididan tidididan tidididan tattada dattada:

Vierailija
32/34 |
11.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kuulokoje pahentanut tinnitusta? Itselläni paheni kuulokojeen saatuani, joten en käytä sitä.

Vierailija
33/34 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt tinnituksesta 90-luvun alusta lähtien meluvammasta johtuen. Lisäksi kärsin ääniyliherkkyydestä. Tinnitus on pahentunut vuosien myötä, mutta jotenkin siihen on tottunut, vaikka vaikeaa se on ja kova ikävä on hiljaisuutta. Mutta minä kyllä uskon, että lääketiede kehittyy ja myös tinnitukseen keksitään lääke. Uskon, että tämä tapahtuu viiden vuoden sisällä. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

Vierailija
34/34 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

betaserc ja betahistin lääkkeet auttaa, erittäin hyvin eikä ole mitään sivuvaikutuksia. Minulla työperäinen

Kas, minulla Betaserc pahentaa tinnitusta, mutta pulssia ja verenpainetta alentava Propral vähentää tinnitusta huomattavasti. Yksilöllisiä nämä. Öisin minulla soi nonstoppina jotain luonnon ääniä, meren kohinaa tms mitä olen löytänyt internetistä. Audacityllä olen tenhyt myös omia tinnitustaustoja öiksi, joissa on esimerkiksi puheensorinaa, moottorin hurinaa tai sateen ääniä tms, joita valitsen vähän mielialan mukaan. 

Tärkeintä on hyvin nukutut yöt ja rentoutuminen, jos niitä ei ole niin tinnitus menee ihan kamalaksi. Mutta hyvin nukuttujen öiden myötä helpottuu.

Tarkistapa vielä uniapnea. Hapenpuute yöllä aiheuttaa myös tinnitusta.