Pieniä päivittäisi vinkkejä painonpudotukseen?
Tiedän että painon pudotus on elämäntapamuutoksesta kiinni. En siis etsi mitään dieettejä tai muita oikoteitä.
Mitä etsin on pieniä ideoita, oivalluksia, mielestäni kiva-juttuja.
Meal-prep on erittäin hyvin hallussa, makean himo on lähinnä se ongelma
Esim.
Joku joskus kommentoi jossain ketjussa että pilkkoo aamuisin appelsiinin jääkaappiin, aina kun tulee makeanhimo, syö yhden siivun.
Kommentit (21)
Herkkujen himoon syön pienen leivän ja juon kupillisen teetä.
Olen myös sen verran hidas juomaan, että sitten meneekin se suurin himo pois (tai lähikauppa menee kiinni). Toimii ihan hyvänä harhautuksena.
Syö 4-5 kertaa päivässä, älä mitään siinä välissä.
Muista juoda tarpeeksi vettä.
Syö kuituja, vaihda kaikki hiilaripitoiset jutut, kuten leipä, pasta, riisi yms kuitupitoisempiin.
Muista syödä kasviksia, hedelmiä ja vihanneksia ihan vähintään se 1/2 kg päivässä.
Syö ruokia joista oikeasti pidät, tyyliin jos et pidä rahkasta tai kananfileestä, älä syö niitä vaikka laihdutus oppaat niin käskisivätkin.
Puolita annokset.
Pizza-puolet entisestä mitä söisit
Karkkiannos-puolet entisestä mitä söisit
Jne.
Jos syöt jo terveellisesti niin ei tarvii puolittaa. Tälleen laihduin kuin huomaamatta 10 kg. Liikunnan lisäämisen jälkeen laihtuminen on jatkunut 👍en itse tykkää luopua asioista 😆
Aloittaja täällä:
Oi tosi kivoja! Kiitos!
Lisää?
Korvaa sipsit itsetehdyillä popcorneilla ja mausta ne hyvin.
Olen luvannut itselleni ettei mun tarvii olla nälkäinen. Kun nälkä on ihan kamalaa. Eli vaikka ajattelisin etten syö enää illalla, ja jos nälkä tulee kuitenkin, saan syödä nälän pois. Tää on puhdasta psykologiaa. Tämä toimii mulla, ja painonhallinnan suunta on oikea ⬇️ 👍🏼
Sama sääntö täällä tuon nälän suhteen. Nälkää ei tarvitse kärvistellä mutta se pitää tyydyttää fiksusti
Punnitse itsesi joka aamu
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2816dabc-417d-458f-a521-053dcb6c5f…
Älä lähde nälkäisenä kauppaan äläkä osta sieltä mitään turhaa mussutettavaa. Ei voi syödä mitään mättöä, kun sitä ei ole kotona, ja siinä ehtii jo tulla muuta ajattelemista, jos pitäisi erikseen lähteä kaupasta hakemaan.
Se on sanomattakin selvää, että kaikki pikamätöt kannattaa unohtaa, niin juomilla ynnä muilla lisukkeilla kuin ilman niitä.
Ravitsemusterapeutin ohje on se, että saa syödä saman verran kuin ennen, mutta jaettuna useampaan annokseen. Silloin ei tarvitse olla nälkäinen, kun saa syödä muutaman tunnin välein kunnon ruokaa.
Älä napostele! Äläkä koita päästä sokerinhimosta syömällä sokeria, se ei toimi.
Hiilihydraatit eli kaikki sokerit vähiin. Muuta keinoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Älä lähde nälkäisenä kauppaan äläkä osta sieltä mitään turhaa mussutettavaa. Ei voi syödä mitään mättöä, kun sitä ei ole kotona, ja siinä ehtii jo tulla muuta ajattelemista, jos pitäisi erikseen lähteä kaupasta hakemaan.
Se on sanomattakin selvää, että kaikki pikamätöt kannattaa unohtaa, niin juomilla ynnä muilla lisukkeilla kuin ilman niitä.
Ravitsemusterapeutin ohje on se, että saa syödä saman verran kuin ennen, mutta jaettuna useampaan annokseen. Silloin ei tarvitse olla nälkäinen, kun saa syödä muutaman tunnin välein kunnon ruokaa.
Järjetön ohje.
Jätä kaikki leipä pois. Syö aamulla kaurapuuroa. Syö kromia, vie makeanhimoa pois. Aloita jokin ilmainen hyvinvointiohjelma tai liikunnan seuraaminen vaikka paperilla ja hymiöt perään, kun olet liikkunut, kävellyt, uinut, jumpannut tai mistä tykkäät. Lopeta syöminen illalla sinulle mieluiseen aikaan. Se päätös voi auttaa. Syö säännöllisesti aamupala, lounas, pikkuinen välipala, päivällinen. Katso itseäsi peilistä hyväksyvästi :). Jos tykkäät, niin viikottainen punnitus esimerkiksi perjantaiaamuisin voi auttaa näkemään edistymistä ja ehkäistä viikonlopun ylisyöntiä. Ja kun saa ekan kerran napin kiinni entisistä lempihousuista, niin voit juhlistaa sitä vaikka leffareissulla. :)
Hommaa itsellesi norovirus niin laihdut ihan helposti. Ei tee mieli syödä mitään. Se on kyllä kauhea tapa laihduttaa. Minulla ei edes ole ylipainoa. Neljän vuorokauden kestänyt tauti vei 5 kiloa. Kun vähän alkoi helpottaa niin kävin puntarilla koska oli aika hoikka ja hutera olo.
Tiedosta heikkoutesi ja tartu siihen yksi tapa kerrallaan. Itselläni se oli sokeri erityisesti karkit. Lopetin karkin syömisen. -10 kg/8 kk.
Korvaa heikkous jollakin terveellisemmällä tavalla. Itse sallin itselleni herkkuina kahvipullan silloin tällöin, luonnonjogurtin marjojen ja hedelmien kanssa joka päivä, pienen jälkiruuan joka päivä töissä.
Verensokeri on tasaisempi, sokerilla palkitseminen tulee harvemmin mieleen mitä harvemmin ja vähemmän sitä käyttää.
Juoksu pitsat ja juoksukaljat on ihan näppärä keino laihdutukseen ja kunnon kohottamiseen. Bonuksena siinä säästää rahaa. Tämä elämäntapa kannattaa aloittaa hankkimalla juoksukengät. Maskin käyttö on suositeltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Puolita annokset.
Pizza-puolet entisestä mitä söisit
Karkkiannos-puolet entisestä mitä söisit
Jne.
Jos syöt jo terveellisesti niin ei tarvii puolittaa. Tälleen laihduin kuin huomaamatta 10 kg. Liikunnan lisäämisen jälkeen laihtuminen on jatkunut 👍en itse tykkää luopua asioista 😆
Itse laihduin myös nelisen kiloa syömällä aamu- ja iltapaloilla yhden leivän entisen kahden sijaan. Toisen leivän tilalla voi syödä vaikka hedelmän. Samoin pizzasta riittää vähemmän, ei ole pakko ahtaa kaikkea.
Suklaan määrää voisi vielä yrittää vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Punnitse itsesi joka aamu
https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/2816dabc-417d-458f-a521-053dcb6c5f…
Minulla tämä toimii myös. Päivittäin puntaroimalla saa tarkemman kuvan painosta, pystyy iloitsemaan vähennyksistä ja lohduttautumaan sillä, että kohonnut paino johtuu vaikkapa kuukautiskierron vaiheesta (kun näkee painon kohoavan parissa päivässä elintapoja muuttamatta). Harvemmin punnitessa yksittäinen kohoaminen masentaa ja seuraavaa tsemppitulosta joutuu odottamaan viikon, minkä aikana ehtii joko harmistua tehottomuuteen tai ruuvata itseään jollekin älyttömälle tehokuurille.
Syö lounaaksi ja päivälliseksi kaurapuuroa pakastemarjojen kera. Jatka tätä niin kauan kun kaikki marjat ovat loppuneet pakastimesta. Samalla kun säästät ruokamenoissa, tyhjennät pakastimen ja vyötärö kapenee. Kesällä on jälleen kiva täyttää pakastin uusilla 🍓 ja mustikoilla.