Mun 5v poika ei ole koskaan vastustellut nukkumaanmenoa
Päinvastoin, saattaa joskus illalla jo kasin aikaan sanoa että voisi mennä jo nukkumaan. Uskon että tämä liittyy siihen, että poika nukkuu mun kanssa isossa sängyssä.
Luetaan tai kerrotaan yhdessä iltasatu, jutellaan jonkin aika, ja sitten jää sinne nukkumaan. Nukkuu sikeästi ja melko pitkään, ja mä saan nukuttua loistavasti! Iltaisin ei mene aikaa mihinkään vääntöön - olen kuullut että joissain perheissä on kamala show joka ilta.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:40"]
Ihania nämä yhden lapsen äidit <3
[/quote]
Ihania nämä monen lapsen äidit jotka kuvittelevat olevansa jotenkin parempia.
Sama meidän viisvuotiaalla. Itse sanoo, kun väsyttää ja haluaa mennä nukkumaan. Tapahtuu joka ilta kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä. Meillä ulkoillaan paljon ja päivä- ja iltarutiinit ovat säännölliset. Siitä huolimatta uskon että tämä johtuu pääasiassa lapsen temperamentista ja biorytmistä, on aamuvirkku ja iltauninen, nukahtaa sänkyynmenon jälkeen nopeasti. Temperamentin ja rytmin on perinyt isältään, joten suurin ansio mulle tulee siitä, että tällaisen miehen onnistuin nappaamaan :).
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:42"]
16 jatkaa
Vaikka meillä on 2 lasta niin eivät ole edes riidelleet keskenään. Esikoinen on tyttö ja kuopus poika ja ikäeroa 4.5v.
Juu...olen päässyt helpolla. Ja ovat perusterveitäkin molemmat. Niin ja ovat nyt jo 18v. ja 14v. niin tuskin enää tulee ongelmia nukkumisessa tai keskinäisistä kinoista ;)
[/quote]
Sama täällä, eikä ollut ongelmia nukkumaan menoissa ennen, nykyään kyllä on :) Teini-ikä toi uniongelmat !
Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia aamu-unien kanssa. Vauvanakin nukkuivat pääsääntöisesti viidestä puol yhdeksään ilman karkoja vaikka alkuöisin pompittiinkin taajaan.
Jos näitä kiltisti nukkumaanmeneviä lapsia on näin paljon, alkaa vaikuttaa jo oudolta että mä olen kaveriporukassa ja asuintalossa ainoa äiti, jolla sellainen on! Järestään kaikki ystävät valittaa että illat on kamalia kun lapsi/lapset pistää shown pystyyn - ja näissä vanhemmissa on sellaisia joita mä pitäisin loistavina äiteinä ja isinä. Olen porukastamme ainoa, jolla on nukuttu perhepedissä, siksi yhdistin tämän meidän tilanteen siihen. Mutta väärässä olin :D
AP
Meillä ihan sama juttu 5-vuotiaan kanssa. Toteaa monesti itse, että on jo väsynyt ja haluaa nukkumaan. Nukkuu omassa huoneessaan omassa sängyssä.
Sama, paitsi ettei tarvi jäädä pojan kans huoneeseen. Sama nuorimmaisella
Jokainen vanhempi haluaa ottaa lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen kunnian loistavana kasvattajana, mutta todellisuudessa kyse on enempi lapsen temperamentista.
Minun korviin se kuulostaa siltä, että olet onnistunut kasvattamaan lapsesi hyvin.
Ei munkaan tyttö oo ikinä vastustellut nukkumaan menemistä ja nukahtaakin tosi nopeasti. Nukkunut hyvin ihan vauvasta lähtien. Nukkunut kyllä aina omassa sängyssä ja sittemin omassa huoneessa. Kouluikään asti nukkui päiväunetkin. Nyt jo teini ja edelleen menee nätisti nukkumaan ja aika aikaisin, lomallakin viim. klo 23. Ikinä ei oo ollu mikää show tuo nukkuminen.
Onneksi tuli sitten tuo toinen lapsi, niin minäkin opin miten haastavaa lapsen nukkuminen voi olla... lapset voi olla vaan niin erilaisia, vaikka samat geenit ja kasvuympäristö.
Ei meilläkään kaksi lasta viidestä. Luulen että se johtuu siitä että lapset ja persoonat ovat erilaisia eikä siitä että iltasatu luettaisiin jossain tietyssä paikassa tai nukkuminen suoritetaan jossain paikassa. Meillä menivät siis omiin sänkyihinsä ja iltasatu luettiin sohvalla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:49"]
Meillä ihan sama juttu 5-vuotiaan kanssa. Toteaa monesti itse, että on jo väsynyt ja haluaa nukkumaan. Nukkuu omassa huoneessaan omassa sängyssä.
[/quote]
Ei ole siis uhmaikäisenäkään vastustellut? Ikinä elämässään? Meillä nimittäin case tämä, ettei ole koskaan.
AP
Ja mä en siis mitenkään ajatellut loistavani kasvattajana, tai siis että kukaan ois mua huonompi, vaan että meillä on tällänen ratkaisu joka toimii tälle lapselle.
Päinvastoin, enemmänkin pidän itseäni 'huonona' vanhempana koska en vaadi lapselta omassa huoneessa nukkumista. Meistä vaan molemmista on 'söpöä' nukkua samassa sängyssä niin en ole stressannut. Kai se jossain vaiheessa siirtyy omaansa :O
AP
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:49"]Jokainen vanhempi haluaa ottaa lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen kunnian loistavana kasvattajana, mutta todellisuudessa kyse on enempi lapsen temperamentista.
[/quote]
Tämä.
No helppoahan se on noin saada nukkumaan, et äitin vieressä.
Mullapa 4 lasta; 8v menee itse nukkumaan kun väsyttää, tekee iltahommat itse, 5vuotiaalle riittää että pyytää hänet iltahommille ja sit peittelee sänkyyn, 1v7kk ilmaisee kans halunsa nukkumaan menosta, lämmin maito ja petiin peittely, 5kk nukahtaa itsekseen, ei yleensä herää yöllä. Kaikki omissa sängyissään ja huoneissaan alusta asti niin ovat tottuneet, ja nukkumaanmeno aika on tärkeä, lapset tarvii rutiinia.
Helppoa on olleet nukkumiset meidän perheessä, kamalaa todellakin kuunnella joiltain kuin vaikeeta on jotkut lapset saaha nukkumaan!!! en varmaan jaksais joka ilta monen tunnin huutoa ja valitusta.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:18"]
No helppoahan se on noin saada nukkumaan, et äitin vieressä.
Mullapa 4 lasta; 8v menee itse nukkumaan kun väsyttää, tekee iltahommat itse, 5vuotiaalle riittää että pyytää hänet iltahommille ja sit peittelee sänkyyn, 1v7kk ilmaisee kans halunsa nukkumaan menosta, lämmin maito ja petiin peittely, 5kk nukahtaa itsekseen, ei yleensä herää yöllä. Kaikki omissa sängyissään ja huoneissaan alusta asti niin ovat tottuneet, ja nukkumaanmeno aika on tärkeä, lapset tarvii rutiinia.
Helppoa on olleet nukkumiset meidän perheessä, kamalaa todellakin kuunnella joiltain kuin vaikeeta on jotkut lapset saaha nukkumaan!!! en varmaan jaksais joka ilta monen tunnin huutoa ja valitusta.
[/quote]
Ai siis huijaanko mä jotenkin? :) AP
(Ja yksi syy siihen miksi mulla on vain yksi lapsi on se, että haluan helpon elämän. Olen saanut kauhuesimerkkejä lähipiiristä jossa jopa vain 2 lasta tappelee koko ajan kahdestaan niin, että kotona perhe ei voi juuri olla, vaan pitää koko ajan keksiä menemistä)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:49"]Jokainen vanhempi haluaa ottaa lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen kunnian loistavana kasvattajana, mutta todellisuudessa kyse on enempi lapsen temperamentista. [/quote] Tämä.
[/quote]
Oikeastaan ainoa asia, mistä mä voin olla vähän ylpeä on se, että lapsi osaa ilmaista rakkauttaan, halaa siis ja kertoo että olen rakas. Varmaan tämäkin on osaksi temperamenttikysymys, mutta mun mielestä myös asia, joka opitaan kotoa. Muita ylepiluyn aiheita ei sitten tosiaan juuri olekaan :)
AP
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:56"]
Minun korviin se kuulostaa siltä, että olet onnistunut kasvattamaan lapsesi hyvin.
[/quote]
Ei liity pelkästään kasvatukseen. Toisille lapsille nukahtaminen on helpompaa luontaisesti ja toiset eivät myönnä olevansa väsyneitä milloinkaan.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:49"]Jokainen vanhempi haluaa ottaa lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen kunnian loistavana kasvattajana, mutta todellisuudessa kyse on enempi lapsen temperamentista. [/quote] Tämä.
[/quote]
Oikeastaan ainoa asia, mistä mä voin olla vähän ylpeä on se, että lapsi osaa ilmaista rakkauttaan, halaa siis ja kertoo että olen rakas. Varmaan tämäkin on osaksi temperamenttikysymys, mutta mun mielestä myös asia, joka opitaan kotoa. Muita ylepiluyn aiheita ei sitten tosiaan juuri olekaan :)
AP
[/quote]
Omien lapsieni kokemuksella tämäkin on temperamenttikysymys. Esikoinen ei ole ollut vauvanakaan halipusityyppiä kun taas kuopus halii mielellään ja spontaanisti. Samoin lohdutusta tarvitsevat/haluavat ihan eri tavoilla.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:15"] [quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 10:49"]Jokainen vanhempi haluaa ottaa lapsensa hyvästä käytöksestä itselleen kunnian loistavana kasvattajana, mutta todellisuudessa kyse on enempi lapsen temperamentista. [/quote] Tämä. [/quote] Oikeastaan ainoa asia, mistä mä voin olla vähän ylpeä on se, että lapsi osaa ilmaista rakkauttaan, halaa siis ja kertoo että olen rakas. Varmaan tämäkin on osaksi temperamenttikysymys, mutta mun mielestä myös asia, joka opitaan kotoa. Muita ylepiluyn aiheita ei sitten tosiaan juuri olekaan :) AP [/quote] Omg sä olet niin vitun ärsyttävä! Mulla 5v ja 6v eikä nuku mun kanssa samassa sängyssä ja silti koskaan ei o jouduttu ns nukuttamaan tai mitään showta järjestämään. Siis myöskään koskaan. Aina menevät nukkumaan omaan huoneeseen kun on sen aika. Ja hei yllätyksenä sinulle varmaan että minunkin lapset halailee ja sanoo rakastavansa minua. Miks sä kuvittelet et sul on jotenkin ihmeellinen tilanne tai lapsi? Toi on ihan normaalia eikä mikään ylpeyden aihe. Voi jeesus.
[/quote]
Hei, miksi sä olet noin ilkeä? Kuten sanoin, paljosta en voi olla ylpeä, en ole mikään luomukokki, olen yh (lapsen isä on alkoholisti ja mulla kesti liian kauan saada se ulos täältä, ties mitä traumoja lapsella on), ei käydä hoplopeissa eikä pojalla ole kuutta harrastusta niin kuin naapurin perheen lapsilla.
Olen vaan tietoinen siitä, että helliminen yms OPITAAN mallista - esimerkiksi alkoholistiperheiden lapset jotka ei ole nähneet mitään hellyyttä kotonaan eivät välttämättä osaa hellyyttä osoittaa. Tämä on ihan perheneuvolan psykoterapeutilta kuultu fakta (ollaan käyty vaikka missä terapioissa). Siellä jopa sanottiin, että on hienoa että kaiken tämän kokenut lapsi osaa ja uskaltaa osoittaa hellyyttä - on siis kuitenkin kaiken riidan ja pelon keskellä saanut rakkautta ja hellyyttä ja mallin positiiviseen tunteiden näyttämiseen.
Sä voit samoin olla onnellinen siitä, että sun perheessä on rakastettu, mutta älä tule ilkeilemään mulle, jooko?
Sitä paitsi, muutamakin tutkimus sanoo että perhepeti on hyväksi niille, joille se sopii - toiset väittävät rajummin että ilman äitiä nukkuminen vaikuttaa lapsen aivojen kehitykseen.
Mutta jokainen tyylillään, eikö?
AP