Onko ulosottoon tullut muutosta?
Ennen meni nettopalkasta aina puolet voudille. Nyt itselle jää muutama kymppi enemmän, mitä vouti saa.
Kommentit (8)
Kyllä mun nettopalkasta on mennyt jo kahdeksan vuotta puolet voudille. Nyt ei enää mene, onko siis säännöt muuttuneet vai palkanlaskentako ryssii?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun nettopalkasta on mennyt jo kahdeksan vuotta puolet voudille. Nyt ei enää mene, onko siis säännöt muuttuneet vai palkanlaskentako ryssii?
https://ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/tietoavelalliselle/…
Sinulla on sitten ilmeisen hyvä palkka, koska se menee ulosmitattavan määrän kohtaan 8. Itse mediaanipalkkaisena maksoin vain 1/3 netosta (kohta 7). Nettopalkkani oli 2400 e/kk joten siitä meni ulosottoon 800 e/kk. Vuosittain pidin 1-2 maksuvapaakuukautta.
Aikaisemmin, jos netto oli lähemmäs 3000 euroa kuukaudessa, niin siihen asti vietiin 1/3 osa ja yli menevästä osasta vietiin 5/6 osaa. Ei kuitenkaan koskaan enempää kuin puolet nettopalkasta. Nykyään tuo korkein ulosotto on 4/5 osaa 5/6 sijasta ja edelleen on tuo korkeintaan puolet nettopalkasta voimassa.
Nettotulojen tulee olla noin 4.350 euroa kuukaudessa, ennenkuin puolet viedään.
Vierailija kirjoitti:
Kysy ulosotosta
En halua voutia häiritä, jos vaikka alkaa sen johdosta penkomaan tarkemmin.
Miten ihminen, jolla yli 4000 euron nettotulot kuukaudessa on voinut munia asiansa niin pahasti, että on vuosikausia ulosotossa. Et kuitenkaan taida olla se penaalin terävin kynä, ainakaan raha-asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen, jolla yli 4000 euron nettotulot kuukaudessa on voinut munia asiansa niin pahasti, että on vuosikausia ulosotossa. Et kuitenkaan taida olla se penaalin terävin kynä, ainakaan raha-asioissa.
Haista nyt jo.... On monenlaisia syitä, jotka välttämättä ei johdu ihmisestä itsestään. Hyvähän se on, jos velkoja pystyy hoitamaan noinkin suurella summalla säännöllisesti.
Ennen meni nettopalkasta aina kolmasosa voudille. Ei puolet. Poikkeuksena vain hyvin pienet ja erittäin suuret tulot.