Työttömyystuella kotona lasta hoitamassa, mitä mieltä?
Kuulin tänään erään tuttavani suunnitelman, että hän aikoo jäädä äitiysloman loputtua kotiin hoitamaan lasta, mutta aikoo kotihoidontuen sijaan nauttia ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Ilmoittautuu siis työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi mutta hoitaa kotona lastaan ilman aikomusta mennä töihin.
Minusta kuulostaa kyllä moraalittomalta ja huijaukselta. Voikohan onnistua ja onkohan yleistäkin?
Kommentit (38)
Joo voihan sitä ihmiset puhua että meinaa olla vaikka koko sen 2,5vuotta kotona mitä se ansiosidonnainen kestää. Mutta kun se ei mene niin. JOS töitä tarjotaan niin niistä EI voi kieltäytyä tai JOS kieltäytyy tulee karenssi noin 3kk jolloin ei saa mistään mitään rahaa! Eli ei se niin yksinkertaista ole olla sillä ansiosidonnaisella. Eikä sitä voi viettää niin kauan kun itse haluaa se on siitä kiinni miten paljon omaa alaa vastaavaa työtä on tarjolla työnhaku alueella.
500 päivää ja sitten se on kylläkin loppu
ja maksan paljon veroja palkastani KOKO AJAN.
nauttivia kadehtivat, muistakaa että he eivät välttämättä löydä/saa töitä sittenkään, kun se valtava ansiosidonnainen loppuu. Kaikessa on siis puolensa. Uskon, että tämä suuri moraalikeskustelu pohjautuu nimenomaan kateuteen eikä mahdottoman suureen moraaliin. Sorppa vaan.
ansiosidonnaisestakin maksetaan ihan kunnolla veroja, jos ette tienneet.
Mun määräaikaista työsuhdetta ei vakinaistettu, kun tulin raskaaksi. Mielummin olisin siis ottanut vaki työpaikan, mutta nyt täytyy sentään hyödyntää tuo mahdollisuus ansiosidonnaiseen päivärahaan!!!
Eikä siistä mitään karenssia tule, koska kaikilla alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmilla on lakisääteinen oikeus kotihoidontukeen.
arvostelen ainoastaan niitä, jotka tarkoituksella jättäytyvät ansiosidonnaiselle hoitaakseen lapsiaan kotona hyvällä palkalla. Mielestäni se on väärin. Eri juttu ovat tilanteet, joissa tosiaan haetaan töitä. Omassa tuttavapiirissäni on kaksi äitiä, jotka ovat ilmoittaneet jättäytyvänsä tahallaan ansiosidonnaiselle, kun heidän töihinsä (laivatyöt) ei voida pakottaa, jos on pieniä lapsia ja muutakaan ei voi kuulemma pakottaa ottamaan. Eräs kolmas taas luotti siihen, ettei oman alan töitä pienestä kunnastamme löydy (eikä löytynyt). En sen enempää hyväksy kotona lusmuavia työtäkaihtavia miehiä....Periaate mun mielestä vaan on se, että joko menee töihin ja saa palkkaa ja maksaa kunnolla veroja tai sitten hoitaa lapsia kotihoidontuella kotona. Miksei sitten kaikille kotiäideille ja -isille voitaisi maksaa ansiosidonnaista kotihoidontukea, jos se kerran on noin hyväksyttävää??
että kun täällä näyttää olevan paljon näitä ansiosidonnaisella eläviä kotiäitejä niin tekö juuri arvostelette ns. uraäitejä kaikissa ketjuissa ja vaahtoatte siitä, kuinka kaikkien pitäisi hoitaa lapsensa kotona???
Olen yli 30v akateemisesti koulutettu koko ikäni pätkätöitä tehnyt ihminen. Kun työt loppuu niin olen silloin ihan oikeasti työtön ja uuden työn etsimisessä voi mennä aikaa joko viikko tai vuosi, sitä en voi yksin päättää. Kotihoidontuki on toki pienempi kuin ansiosidonnainen, mutta on aivan eri asia kun on vakituinen työ johon palata silloin kun haluaa, puhumattakaan näistä äitiysloman palkoista yms. eduista joita itse en ole koskaan saanut.
Jos joku (ap?) pitää itseään moraalisesti ylempiarvoisena kun ei saa työttömyysturvaa, vaan " vain" kh-tukea, niin aika vähissä on silloin ilonaiheet elämässä.
Sekin taitaa omalla kohdallani olla isompi kuin kotihoidontuki per päivää kohden. Toiseksi, jos teen välillä pätkätöitä, niin työttömyyspäivien kertyminen liittoonhan on aina silloin katkolla:) Unelmissa on kyllä löytää se vakityö tai sitten kouluttautua uuteen ammattiin!
Minusta näissä raha-asioissa ei kenelläkään ole kadehtimista, vaan jokainen hoitaa homman niinkuin parhaiten näkee!
siinä onkin eroa, etsiikö oikeasti töitä vai jättäytyykö ansiosidonnaiselle, koska se on mahdollista eikä ole aikomustakaan mennä töihin. kyllä siinä todellakin on eroa!!
Vierailija:
että kun täällä näyttää olevan paljon näitä ansiosidonnaisella eläviä kotiäitejä niin tekö juuri arvostelette ns. uraäitejä kaikissa ketjuissa ja vaahtoatte siitä, kuinka kaikkien pitäisi hoitaa lapsensa kotona???
Kun ei ole jatkuvaa rahapulaa, niin ei tarvitse kiukkuisena vaahdota =)
Eli jos näin pääsee käymään että karenssi tulee voi olla pelkällä kotihoidontuella sen karenssi ajan..
Olin ollut kuusi vuotta pätkätyöläinen samassa paikassa. Kun jäin äitiyslomalle, niin siihen loppuivat pätkät. Samassa paikassa monta miestä, joilla yhtä pitkät pätkätyöajat, ovat saaneet lapsia, ja työt jatkuvat aina vaan.
Eli minä jouduin pois töistä vain siksi, että olen nainen, en siis edes siksi, että sain lapsia, sillä niitähän saivat miehetkin. Siksi minua ei sureta lainkaan ottaa ansiosidonnaista, jota rahoitetaan niidenkin miesten jäsenmaksuilla.
Kun töistä potkitaan pellolle noin ikävissä olosuhteissa, niin siitä painuu mieli maahan. Siksi pidän aivan reiluna sitä, että saan koota itseäni kotona pari vuotta kauemmin, kuin alunperin oli suunnitelmissa.
Onhan ihmisellä tässä maassa sentään vielä itsemääräämisoikeus.
niin ja ajatteleppa niitä lukuisia juoppoja, jotka juovat tälläkin hetkellä sinun veroeurojasi kurkusta alas. Saati niitä lukuisia tosihuijareita, jotka tekevät pimeästi työnsä ja samalla nostavat kaikki mahdolliset tuet. Tai niitä ns. " yksinhuoltajia" , joiden miehet ovat muuttaneet kirjansa muualle, jotta tukia tulisi enemmän. Näitä riittää!