Työttömyystuella kotona lasta hoitamassa, mitä mieltä?
Kuulin tänään erään tuttavani suunnitelman, että hän aikoo jäädä äitiysloman loputtua kotiin hoitamaan lasta, mutta aikoo kotihoidontuen sijaan nauttia ansiosidonnaista työttömyyskorvausta. Ilmoittautuu siis työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi mutta hoitaa kotona lastaan ilman aikomusta mennä töihin.
Minusta kuulostaa kyllä moraalittomalta ja huijaukselta. Voikohan onnistua ja onkohan yleistäkin?
Kommentit (38)
Pakkotilanne kun muutoin olisi ollut liian tiukkaa. Podin asiasta huonoa omaatuntoa jatkuvasti kunnes oikeasti etsin sen työpaikan.
suurehkossa kaupungissa. Siinähän on koko ajan pelko perseessä että koska joutuu töihin...
yksi puolituttu jopa kehtasi vastaavassa tilanteessa ollessaan arvostella mua, kun vein 2-vuotiaani hoitoon eli siis hänestä moraalisesti oikein oli olla kotona ansiosidonnaisella lasta hoitamassa, jotta lapsi saa olla kotona. en itse hyväksy enkä pystyisi tekemään ellen olisi todella valmis menemään töihin.
Itse olen jäänyt juuri noin ansiosidonnaiselle. Ja kyllä se olen ihan minä itse joka silloin töissä käydessään maksoin palkastani liiton kassaan mukavia summia. Eli ns. omilla rahoillani elelen. Ja tietty on " pelko" että töitä tarjotaan ja niistähän ei saa kieltäytyä jos vastaa omaa alaa muuten joutuu karenssiin!
kyttäämässä työpaikkaa? Ei niitä töitä aina niin helposti löydy. Mun mielestä tässäkin maassa on sentään vielä paljon moraalittomampia tekoja...
Muuten on kyllä jäänyt kaikki edut saamatta, kun työsuhteet ovat päättyneet aina tasan siihen kun äitiysloma on alkanut (eli äitiysloma-ajan palkka, kertynyt vuosiloma ja eläkkeet)
omilla rahoilla elellään, vaan yhteiskuntahan sen maksaa. Mielestäni työttömäksi ilmoittautuessa pitäisikin kysyä että miten olette aikoneet lasten hoidon järjestää nyt kun olet työnhakijana, ja esim valvoa että haetaan kunnallista päivähoitopaikkaa. Täyttä huijaustahan tuo on jos ei ole mitään aikomusta mennä töihin!
Vaikka jos oikeasti etsii töitä on se hankalaa jos ei ole mitään hoitopaikkaa johon vielä lapsi hakemus ja haastattelurumban ajaksi tai jos sen työpaikan sattuu saamaan
enkä pidä sitä mitenkään moraalittomana. Kotihoidontuki on mitätön, harvalle todellinen mahdollisuus. Ja katselen mä koko ajan töitäkin vähän sillä silmällä. Olen lähettänyt muutaman hakemuksen ja käynyt haastattelussakin. Kerrankin jotain hyvää tässä työttömyydessäkin: voi hoitaa pientä lastaan ja etsiä samalla sitä " unelmien työpaikkaa" ilman mitään tulipalokiirettä.
toteaisin vain, että luuletko sen päivähoitomaksun kattavan lapsesi todelliset hoitokulut? Otapa selvää ja toteat että yhteiskunnan varoilla sinäkin hoidatat lastasi.
viedä lapsi hoitoon jos jää työttömäksi, siis jos TOSISSAAN ja TÄYSILLÄ etsii joka päivä työpaikkaa ja on oikeasti hyvöät mahdollisuudet saada sellainen. Mutta itse kyllä ensin tunnustelisin tilannetta, tekisin hakemuksia viikonloppusisin jne. Tuskin nyt rehellisesti sanottuna kahdeksaa tuntia päivässä tulee niitä töitä kuitenkaan kuukausitolkulla haettua. Ehkä hakemus-kaksi viikossa tulee tehtyä ja siihen menee muutama tunti.
Sen sijaan on tuomittavaa ESITTÄÄ olevansa työtön kun tosiasiassa hoitaa työkseen lapsiaan kotona, mutta ei halua tyytyä kotihoidontukeen vaan haluaa paremmat tulot eli työttömyyskorvauksen.
minä hoidan lapseni kotona kotihoidontuella. Ja kyllä, voisin ilmoittautua työttömäksi, mutta en tee niin koska se on moraalitonta. Elän kotihoidontuella vaikka se on olemattoman pieni. Mieheni on kyllä töissä.
t. 11
Kun on työttömänä työnhakijana (liitonrahoilla) työkkäri vaatii, että sopivan työpaikan löytyessä on lapselle löydettävä hoitopaikka 2 viikossa. Minä joka nautin ansiosidonnaisesta hoidan kuitenkin lastani kotona (ilman kotihoidontukea) enkä ole vienyt hoitoon ja olisin yksin kotona! Jos koulutustani vastaava työpaikkaa tarjotaan tottakai lähden töihin ja koitan järjestää hoitopaikan 2 viikossa.
Tuntuu että nämä jotka arvostelevat ansiosidonnaiselle jäämistä eivät tiedä asioista mitään. Eikä heillä itsellään ole mahdollisuutta jäädä tälle (koska ei ole ollut tarpeeksi töissä) joten sekös V**uttaa!!!!
että näillä ansiosidonnaisella lapsiaan hoitavilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Tuttavani sanoi jopa että ' kyllä aikomukseni on olla vielä vuosi kotona' ja että ' toivottavasti ei tarvitse mennä töihin, koska haluan hoitaa lapseni kotona' . Eli siis kuuluisi kotihoidontuelle mutta nostaa ' huvikseen' ansiosodonnaista päivärahaa.
ei sitä ansiosidonnaista ikuisesti saa joten työt kutsuu ennemmin tai myöhemmin
kotihoidontukikin yhteiskunnalta, mutta kun ansiosidonnainen päiväraha voi olla esim yli tuhat euroa/kk, eli yli 3 kertaa kotihoidontuki. Tulee kalliiksi kun yksi ihminen kamsaa yhteiskunnalle tavalleen kolmen ihmisen verran.
Mieleenikään ei tulisi mitään kotihoidotukea hakea, koska työelämään haluan. Enkä myöskään koe lusmuilevani yhteiskunnan varoilla, vaikka näin elelisin seuraavat viisi vuotta , jos työtä ei löydy:D
Onko teistä jotenkin hyväksyttävämpää se, että esim. yksinäinen poikamies makoilee kämpässään ansiosidonnaisella?
Sekö ottaa pattiin, jos joku saa ansiosidonnaista, ja hänellä on kotona pieniä lapsia?
ja sitten ainakin vuoden ansiosidonnaisella. Saattaahan sitä tulla nakitus töihin, tosin tällä kylällä lienee tuskin sitä pelkoa.