Hei sinä nuoren lapsen vanhempi!
Olen 20-vuotias mies ja työskentelen erilaisissa tapahtumissa järjestyksenvalvojana. Joskus nöihin tapahtumiin tulee vanhempia nuorten lasten kanssa (alle 7v).
Näin Hki:n Olympiastadionilla isän 3 poikalapsen kanssa, joista ainakin yksi oli erittäin kiukkuinen ja häntä itketti paljon. Eli siis klassinen itkupotkuraivari mutta 200 ihmisen jonossa. Portteja ei saanut vielä avata joten asiakkaat olivat isossa supussa ja isää varmasti vähän rasitti yrittää pitää poika rauhassa.
Kuten sanoin portit eivät olleet vielä auki ja minulla oli vähän vapaata aikaa. Olisin halunnut mennä sanomaan pojalle isän edessä että "tapahtuman järjestäjä on pyytänyt että tapahtumaan päästetään vain hyväkäytöksisiä lapsia jotka tottelee vanhempia" tai jotain siihen malliin. Olisin ehkä voinut auttaa isää ja melko lapsirakkaana ihmisenä halusin vähän jekuttaa lasta ;) Lopulta en viitsinyt koska pelkäsin että "ei olisi minun asiani" tai että isä jopa hermostuisi siitä että hänen lapselle valehdellaan noin.
Jos oma lapsesi olisi itkuraivossa tapahtumassa, niin haittaisiko että ystävällinen järjestyksenvalvoja tulee (ensin sinulle silmää iskien) sanomaan lapselle että täällä pitää käyttäytyä hyvin?
Jos saan tarpeeksi myönteisiä vastauksia niin voisin harkita ensi kerralla jos tarve on jonkun vanhemman/vanhempien auttamista :)
Kommentit (8)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:48"]
Olisin halunnut mennä sanomaan pojalle isän edessä että "tapahtuman järjestäjä on pyytänyt että tapahtumaan päästetään vain hyväkäytöksisiä lapsia jotka tottelee vanhempia" tai jotain siihen malliin.
[/quote]
minä en olisi ymmärtänyt tämmöistä miksikään auttamisyritykseksi, vaan poistumiskehotuksksi. Olisin varmaankin totellut sitä, vihaisena, ja tehnyt sitten valituksen tapahtumajärjestäjälle.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:58"]
Ei se lapsi varmaan ilkeyksissään kiukkua, vaan turhautumistaan jonossa tai muuta pahaa mieltä. Ei siksi että olisi "huonokäytöksinen". Ei vielä hallitse tunteiden purkauksiaan niinkuin aikuinen tai isompi lapsi. Joten en tykkäisi jos joku tulisi sanomaan.
[/quote]
Ei varmaan ilekyksissään, mutta onpas hassua, ettei kukaan ottaisi apua vastaan, vaan päinvastoin :O
Kiva idea ja aina voi yrittää. Muttei välttämättä toimi. Saattaa helpottaa vanhemman oloa hetken, että joku osoittaa myötätuntoa ja suhtautuu raivariin huumorilla.
No munkaan mielestä ei ole sun asiasi lähteä vieraalle lapselle puhumaan.
Hyvä idea.Ei kun toteuttamaan.En pistäs pahakseni yhtään.Jotkut muksut tottelee paremmin vieraita raivarin kourissa
Minusta idea on hauska ja kannatettava, kunhan katseilla ja eleillä pystyy varmistamaan, että vanhempi on juonessa mukana.
Ei se lapsi varmaan ilkeyksissään kiukkua, vaan turhautumistaan jonossa tai muuta pahaa mieltä. Ei siksi että olisi "huonokäytöksinen". Ei vielä hallitse tunteiden purkauksiaan niinkuin aikuinen tai isompi lapsi. Joten en tykkäisi jos joku tulisi sanomaan.
Mun mielestä hyvä idea. Lapset menee hämilleen ja usein käyttäytyvät paremmin kun joku ulkopuolinen puuttuu asiaan silleen ystävällisesti. Mutta kuten huomattu, niin jotkut vanhemmat ottaisivat herneen nenään tuosta.