Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva jano

Vierailija
30.07.2015 |

Moikka,

Oon 22 -vuotias normaalipainoinen ja perusterve nainen. Harrastan keskisykealueella tapahtuvaa liikuntaa 3-5 kertaa viikossa ja olen liikkunut enemmän ja vähemmän koko ikäni. Tällä hetkellä käytän YAZ ehkäisytabletteja aknen hoitoon. Koen itseni siis terveeksi. 
kuitenkin ihmetyttää se, että mulla on kokoajan kauhee jano. Juon noin 2-4 litraa vettä päivässä ja tuntuu että voisin juoda enemmänkin. Jos joisin aina kun mulla olis jano joisin varmasti liikaa. Nesteet juon vetenä, limuja sekä tuoremehuja juon todella vähän. Esimerkkinä toissapäivänä join aamupalan aikana 2 lasia vettä ja yhden kupin teetä, lähdin kauppaan ja kauppareissulla jouduin jo juomaan 3 lasia vettä (noin tunti aamiaisesta). Samalla tuntuu että vesi tulee kropastani todella nopeasti läpi. Jouduin käymään neljä kertaa tunnin aikana vessassa kauppareissun jälkeen. Joskus kotona kun vessa on lähellä ja juon vettä voi olla että kahden lasillisen jälkeen käyn kaksi tai kolmekin kertaa vessassa puolen tunnin sisällä. Tätä on jatkunut nyt jo reilun vuoden ja olen viimeisein puolen vuoden aikana tuntenut itseni väsyneeksi ja melko voimattomaksi. 

Koen kuitenkin, että ruoka-aineet imeytyvät kroppaan koska paino nousee melko helposti ja hiilihydraattipitoiset ruoat imevät nestettä jolloin vatsani turpoaa kuin raskausvatsaksi (helpottaa 2-3 tunnin kuluessa - tällöin ei tarvitse juosta vessassa kokoaikaa)

Kannattaisiko mennä lääkäriin vai onko tämä normaalia? Liikuntasuoritusten aikana/jälkeen juon normaalia enemmän vettä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

jatkuva jano ja virtsaamisen tarve voivat viitata kohonneisiin verensokeriarvoihin. Sinun on siis syytä käydä lääkärissä.

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija
2/3 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella otetuissa testeissä paastosokeri tais olla vähän yli neljä. Onko mahdollista, että sokeriarvot nousisivat muutamassa kuukaudessa niin paljon että edellämainittuja 'oireita' ilmenisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

suuria muutoksia ei noin lyhyessä ajassa pitäisi tulla. Olisi kuitenkin hyvä, että olisit yhteydessä lääkäriin muiden mahdollisten syiden tutkimiseksi.

t. Mia, terveydenhoitaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi