*/*Huhtimasujen loppuviikko*/*
Yritin tossa ettiä pinoa, mutta eipä tullut vastaan. Anteeksi kovasti, jos jäi huomaamatta!
Oon tässä muutaman viikon ollut vain taustalla, kun ei oo ollut mitään ihmeempää. Valittaa olisi kyllä voinut, mutta ei siihenkään oikein ollut energiaa. Väliin tossa jo pelkäsin, et oon ihan oikeesti masentunut, enkä koskaan selviä tästä raskaudesta. Oli aika vaikeet pari viikkoa, vkot n.6-8. Yökein, voin tosi pahoin, väsytti, yökkyytti, väsytti, mieli oli maassa. Olisin vaan halunnut vetää peiton korviin ja olla, nukkua. No, ei oikein onnistu, kun on tuo 1v7kk poika, joka vaatii huomiota ja seuraa. Mies on onneksi ollut suurena apuna! Oliko muilla vastaavan laisia tuntemuksia tässä alkuraskaudessa?
Nyt alkaa tuntuun jo vähän paremmalta. Luulin jo pahoinvoinnin helpottavan, ku muutama päivä meni paremmin. No, eilen ja tänään taas yökkyyttänyt oikein kunnolla, joten... Oli kuitenkin kivaa olla muutama päivä melkeen yökkimättä! Ehkä tämä kuitenkin tästä.
Eilen kävin toisen kerran neuvolassa. Jotenkin turhautti siellä käynti. Edelliselllä kerralla oli toinen terkka, joten nyt sit joutu selittään samat jutut uudelleen. Sydänääniä yritti kuunnella, mut ei kuuluneet, harmi:(. Esikoisesta kuuluivat jo 9+ viikolla, joten ajattelin, että toki kuuluvat nytkin. Ultrassa syke näkyi jo viikolla 5+2, joten sen puoleen ei nyt säikäyttänyt tämä kuulumattomuus.
Ensi keskiviikkona on np-ultra ja sitä innolla odotan! Mieskin pääsee sinne mukaan, joten tosi kiva:)! Sitten viimeistään kertoilemaan uusia kuulumisia.
Senny ja Lilliputti 10+5
Kommentit (19)
Oon saanut tänään jonkun ihmeen energiakohtauksen, jonka seurauksena vaatehuone ja kaapit nyt komeessa järjestyksessä! Ja nyt on ihan katki, ei energisyydestä merkkiäkään.. Huomasin että isukki ja esikoinen olivat nukahtaneet tuohon sohvalle, aikas suloinen näky :) piti heti käyttää tilaisuus hyväksi, hakea namupussi mukaan ja tulla vähän koneelle!
Kertokaa vähän vinkkejä miten vietätte nämä sadepäivät? Koitin selailla tekstejänne, muttei pistänyt kyseinen asia silmään.. Tuntuu että syksy on nyt sitten yhtä sadetta vaan..
Huomasin muuten että täällä löytyi muitakin BB:hen addiktoituneita! Olen kyllä vakavissani alkanut miettiä kyseisen ohjelman katsomisen lopettamista, en usko että meikäläisen verenpaine tykkää enää hyvää.. Ja olishan se aika ikävää että vauvasta tulee ihan hermoheikko kun äiti on ottanut hömppäohjelman vähän turhan tunteella, heh :)
T: aatun_äippä ja pikku pipari 11+3
Oliskohan sun nikki ollut tommonen...heti oli sulle pakko kirjoitella, että myös mulla on ollut jo supistuksia ja mut on ainakin määrätty ottamaan tosi iisisti (sama homma oli esikoisestakin saman asian takia) Jos en olisi hoitovapaalla lääkäri olis mut tiistaina määrännyt sairaslomalle. Paljon pötköttelyä, muttei nyt ihan tarvii sängyn pohjalle makailemaan jäädä.
Suosittelisin et menisit lääkäriin ja puhuisit asiasta saisit varmaan saikkua.
Mulla on myös ollut omituista vuotoa sellaista ruskeankeltaista ja välillä todella keltaista. Lääkärille siitä puhuin ja hän sanoi, että pitää seurata alkaako vuoto haista pahalle tai nouseeko kuumetta, koska ne on tulehduksen merkkejä. No mulla se vuoto ei haise millekkään eikä oo kuumetta ja sitä tulee aina välillä, ei siis joka päivä. Mulla on kuitenkin huomenna neuvola ja ajattelin kuitenkin puhella pitäiskö ottaa jotain bakteeriviljelyä jos mulla kuitenkin onkin oireeton tulehdus. Käsittääkseni semmonenkin on täysin mahdollinen.
Tiistain np-ultrassa vauvalla oli kuitenkin kaikki hienosti ja varmistettiin ettei vuoto tule kohdusta. Lääkärin mukaan vuoto on ihan normaalia valkovuotoa, joka jostain syystä on omituisen väristä ja vähän paksumpaa. No toivottavasti saan siihen selvyyden.
Tosi inhottavaa kun neuvolassa kohdellaan ikävästi varsinkin kun on mieltä askarruttavia asioita. Kannattaa kyllä vaan itsepäisesti ajaa asiaansa läpi.
Helinä 12+0 (maaginen raja täynnä!!!)
...torstaina, sitten on kuulumisia vaihdettavana. Kävin eilen oman tk:n ultrassa, jossa la määriteltiin/varmistettiin. Siellä pikku pötkylä heilutteli ja potki hurjaa vauhtia. On se niin kiva nähdä, mitä siellä masussa tapahtuu. Vointi ok, välillä väsyttää niin että tekis mieli maata sohvalla siitä lähtien kun töistä pääsee kotiin, mutta eihän se aina ole mahdollista. Hyviä vointeja huhtimasuille!
Tuuliviiri 11+1
Meillä oli tänään np-ultra, kuukautisten mukaanhan viikkoja olisi 12+1, mutta taas laski laskettu aika ultrassa, kuten esikoisestakin. Eli nyt tipahdettiin viikoille 10+5.
Joka tapauksessa saivat mitat otettua ja kertoivat pystyvänsä tekemään tarpeelliset laskelmat vaikka olikin melko aikaista.
Turvotusta oli 2,4 mm, mikä ei aiheuta hälytyksiä, raja-arvo on 3 mm. Sintti oli nyt n. 3,7 cm pitkä ja ultrassa oli ensin pitkään paikallaan, varmaan nukkui. Sitten loppuvaiheessa heräsi ja rupesi sätkyttämään oikein kunnolla. Ihanaa katsottavaa!
Normaalisti meille ei tarjota kuin pelkkä np-ultra, mutta koska nyt oli näin varhaista, niin pääsen vielä rakenneultraan rv 20. Jes! Kuulemma nytkin erottui rakenteet ihan kohdilleen, mutta haluaa vielä varmistua.
Nyt on iskenyt hirveä väsymys, tuntuu ettei mitään jaksaisi. Nälkä on jatkuvasti, ja jos ei syö niin tulee paha olo. Tosin parhaiten maistuu ihan rehellinen ruoka. Lisäksi rinnat ovat kipeät ja ovat jo kasvaneet jonkin verran, esikoisesta rupesivat vuotamaan rv 20 jo esimaitoa, joten varmaan sama juttu edessä nytkin.
Maria rv 10+5
Täällä ollaan iloisella mielellä, koska sain vakinaistettua työpaikkani ja pienen palkankorotuksenkin - siitä huolimatta, että kerroin sopimusneuvotteluissa raskaudesta jo nyt! Esinaiseni oli itse asiassa tosi tyytyväinen nimenomaan rehellisyydestäni, toki onnitteli vauvastakin ihan vilpittömästi. Eli työasioiden puolesta odotus saa jatkua nyt huolia vailla, jessss :)
Jos täällä suurin osa valittelee huonoa oloaan ja muita oireitaan, minä kehtaan valittaa sitä ettei niitä oireita ole. On nimittäin niin hirveän vaikea uskoa että tuolla ketään on kun ei tunnu missään! Pari viikkoa sitten kävin kyllä yksityisellä ultrassa ja syke todettiin, mutta mistä sen tietää mitä sen jälkeen on ehtinyt tapahtua.. Maha kyllä pömpöttää jo jonkun verran, mutta lieko sitten vaan nopeasti kerrytettyä läskiä sillä en edes tunne kohtua! Eilen saunanlauteilla pötkötellessäni yritin sitä varsan päältä tunnustella, mutta en löytänyt mitään.. eikös sen nyt jo pitäisi häpyluun yläpuolella jonkinlaisena möykkynä tuntua?! Hitsi kun olisi aiemmissa raskauksissa älynnyt laittaa ylös näitä juttuja. Samanlaisesta oireettomuudesta olen nimittäin " kärsinyt" kummankin pojan kanssa ja samalla tavalla ekat kuukaudet pohdiskellut, että onko siellä elämää vai ei.
Vielä viikko pitäisi jaksaa odotella np-ultraan. Se onkin ainoa, mitä tällä seudulla odottajille tarjotaan. Harmi, sillä mies ei pääse mukaan. Lähti vaihteeksi työreissulle tänä aamuna, ja palailee vasta 2,5 viikon kuluttua. On tässä taas jaksamista lasten, töiden ja kodinhoidon kanssa.. Toivottavasti vaan pysytään terveinä, sairastumiset on aina kurjinta näinä yh-aikoina.
Aurinkoisia syyspäiviä sekä jaksamista kaikille pahoinvoiville ja väsyneille!
T. Wondera 11+2
kiva kuulla että muilla työjutut on kunnossa, mulla ihan päivastoin. mua ihan suoraan sanottuna yritetään savustaa työpaikastani vaikka en siellä raskaudesta ole vielä kertonutkaan. varmaan olisin muussa tapauksessa ja haistattanut ja ottanut loparin mutta nyt on pakko kärvistellä ja odotella äitiysloman alkuun.. pakko kai kertoa tästä salamatkustajastakin piakkoin. tuleepahan parempi mieli kun tiedän miten pomo ' riemastuu' kun pääsee taas maksamaan äitiysjuttuja ja lomarahoja jne. tosin mullahan on vielä ne edellisetkin saamatta ja niistä yhä väännetään kättä. uskomatonta että tommosia työnantajia edes on olemassa... argh..
(.) huomenna np-ultra. tänään illalla ekaa kertaa vähän jännitti että kaikki on hyvin masussa. pitäkäähän peukkuja pulen päivän aikaan =)
remppauutisia : keittiö saapui tänään klo 21, miljoonassa kappaleessa. kiva lähtee sit kokoilemaan sitä. toivottavasti kaikki palat on mukana..
ultran jälkeen lisää kuulumisia..
marie 12+4
Kirjoittelenpa minäkin ultrakuulumisia tänne. Kovin paljoa ei voi vielä eri puolille hehkuttaa, kun tämä työtilanne on mitä on. Sympatiat siis Marie81:lle, ei ihan samassa veneessä olla ainakaan vielä, mutta vähän pitää pitää matalaa profiilia toistaiseksi. Ja Wonderalle onnittelut vakinaisesta työpaikasta, toivottavasti voin tuuletella samaa kuukauden kuluttua. Ja Wondera: eilisessä ultrassa lääkäri " löysi" kohdun melkein häpyluun reunasta, joten ei ihme, että se ei vielä tunnu tai näy, kun on tässä vaiheessa niin alhaalla vielä. Miten sieltä luiden alta muka pääsisi mikään pullistelemaan. Kyllä se vauva sullakin sielä varmasti on ja pian on masuakin jo ihan riittämiin!
(.) Eilen siis käytiin ekassa ultrassa tämän raskauden aikana. Np-ultra oli siis kyseessä ja lääkäri sama kuin esikon aikana, mikä oli hyvä juttu, kun voitiin vertailla edellistä raskautta ja sen jälkeen ilmenneitä juttua ja pohtia erityisesti tämän raskauden loppuvaiheita ja mitä olis nyt järkevää tehdä, että vältettäis esim. se 5 kg vauva ja pysyttäis siellä 4,5 kg:n tuntumassa. Ekaa kertaa kuulin senkin, että vaikka selvisin ekassa raskaudessa sokerirasituksesta puhtain paperein, tuon rasituksen " käyrä" eli arvojen suhde toisiinsa oli epänormaali (eipä vaan neuvolalääkäri puhunut moisesta mitään), joten voi olla että oli hetkellinen häiriö tai sitten ollaan hitaasti ja varmasti matkalla kohti diabetestä, raskaussellaista tai sitten tavallista raskauden jälkeen. Hyvä tietää, että osaa olla tarkempi jatkossa.
Muuten ultrassa kaikki hyvin. Vauva nukkui ensin sikeästi ja vähän jo huolestuin, että löytyykö sykettä ollenkaan, mutta siellähän se oli. Tuo lääkäri on tosi tarkka ultraamaan ja kertoi taas kaikki vauvan vatsalaukun ja munuaisten ja virtsarakon toiminnasta lähtien sekä esitteli nenäluun ja aivokurkiaisen ja laski sormien määrät jne. Kaikki oli niin kuin pitää. Niska turvotuskin 0,7, joten ikään korreloituna ihan ok. Nyt vois ehkä alkaa uskoa, että raskaana ollaan ja että tuolla mahassa on oikeasti pieni vauveli. Vauva oli kooltaan 4 päivää suurempi kuin menkkojen mukaan laskettuna, mutta sitä nyt voi tässä matkanvarrella katsella, että mihin tuo muuttuu, jos muuttuu. Meillä on vielä miehen suvun kehitysvamman vuoksi ultrat viikoilla 17 ja 22.
Olo on helpottunut ja ehkä siitä syystä myös pahoinvointi on lievemmän tuntuista. Ehkä tästä elämä voittaa taas, vaikka välillä on masentanutkin tosi kovasti.
Iloista viikonloppua kaikille!
A.A. + vauveli rv 12+1
Itse sain ensimmäistä kertaa eilen illalla semmoisen " energisyyden puuskan" koko raskauden aikana. Olin superpuuhakas ehkä tunnin verran, mutta sitten tulikin totaalisippi :D Pahoinvointi on hieman asettunut, kohdallani se meinaa 1-2 kertaa päivässä yökkimistä. Ja kai sitä nyt on ehkä hieman vähemmän väsynyt kun pahimpina aikoina. Todella odotan enemmän kuin paljon sitä kuuluisaa keskiraskauden energisyyttä tulevaksi sitten kun aika on!
Meillä täällä on vain yksi ultra neuvolan kautta, se on tuo rakenneultra. Yksityisellä tuli käytyä varhaisultrassa (rv 8+0 silloin, menkkojen mukaan olisi ollut jo 9+6, mutta niin sitä tipahdettiin takaisin päin). Viime viikolla oli neuvolalääkäri ja siellä saatiin kuuluviin nuo sydämensykkeet. Onneksi, olen sen verran hermoheikko, että varmaan olisi ollut pakko painella sinne yksityiselle taas muuten.
Vähän tietenkin miettinyt, josko sitä olisi pitänyt käydä tuolla np-ultrassakin omasta pussista, mutta päätin kuitenkin olla menemättä. Saa kyllä nähdä, lähteekö tämä epävarmuus koskaan pois..
Ihana, täysin ohjelmaton viikonloppu tiedossa. Pari kuukautta on saanut olla kaikenmaailman kissanristiäisissä aina viikonloput, joten kyllä on mahtava saada vaan rötvätä kotona (sen mä osaan!).
Coltsfoot rv12+5
Itsellä vielä 1,5vko niskapoimu-ultraan, tosi kiva kuulla muilta millaista ollut ja mitä näkynyt, olen aika vihreä näiden asioiden kanssa vielä. Tällä viikolla oikein hokasin, kuinka vatsa on kasvanut, ei voi läskiäkään olla kun paino laskenut ja on enemmänkin piukea. Jänää ajatella että siellä se äitin ja isin vaavi elelee. Tänään pitkästä aikaa äiteen luo kylään kiva mennä vähän rentoutumaan. Hyvää vl kaikille!!!!
Täällä sitä ollaan kotona sairaslomalla. Eilen alkoi töissä puolelta päivin yhtäkkiä maailma pyörimään silmissä. Ei puhettakaan, että olisin uskaltanu penkiltä nousta. Onneksi mies on samassa työpaikassa ja työkaveri kävi hakemassa hänet.
Kerkesi juuri paikalle ojentamaan roskapussin kun meikäläinen tyhjensi mahan sisustan. Sen jälkeen lähdettiin sitten kotiin lepäämään. Pää oli koko illan aivan hellä. Aivan kun joku olisi moukaroinut aivoja vasaralla kauttaaltaan ja silmien liikuttaminenkin sattui.
Liekkö toissailtainen päänsärky ollut sittenkin migreeniä ja eilinen sitte jälkitautia sille. Olin kyllä aivan poikki sen np-ultran jälkeen niin henkisesti kuin fyysisestikkin, että saattoihan tuo olla vain liiallista väsymystä.
No tämä päivä pötkötellään ja kerätään voimia. Vähän on kyllä syyllinen olo kun tiedän töissä olevan kamala kiire ja minä sitten vaan jään kotiin.
Leivänkannikka 13 +1
Mulla niskapoimu-ultra ensi torstaina ja jänskättää kovasti. Siitä on jo yli kolme viikkoa kun käytiin viimeksi vauvaa moikkamassa yksityisellä.
Mulla etova olo jatkuu, mutta rinnat ei ole enää niin kipeät. Valkovuoto on lisääntynyt, mutta maha ei kyllä vielä näy eikä tunnu. Vähän häpyluun päällä vihloilee välillä.
Ihanaa viikonloppu : )
T:Magdalena 10+6
Ihanaa onneksi on perjantai! Meillä onkin taas esikoisen kanssa tiedossa viikonlopunviettoa lähes kahdestaan, pitäisi tehdä suursiivous, kun viikon päästä vietetään esikoisen 2v synttäreitä. No voi olla tietysti turha vielä siivota, viikon aikana ehtii tulemaan jo ihan kiitettävä kaaos. Taidan siis tyytyä tavalliseen viikkosiivoukseen ja vaikka sitten leivon jo pakkaseen.
Omaa napaa: Pahoinvointi ei edelleenkään ole täysin helpottanut, vaikka viikkoja on kasassa jo reilusti yli 12. Helpottanut se onneksi on niin paljon, että päivisin pahaolo ilmenee enää etovana tunteena, oksentaa ei kovin usein enää ole tarvinnut.
Maha on ottanut muutamassa päivässä ihan hirmuisen kasvupyrähdyksen. Nyt ei enää kellekään jää epäselväksi, että raskaana tässä todellakin ollaan. Pelkkää läskiäkään se ei ole. Toissailtana peilailin saunan lasiovesta, ja kyllä, ihan selvä vauvamahahan mulla on! :)
Eilen illalla muuten, kun makoilin sohvalla, tuntui kuin ihan pienen pieniä liikkeitä olisi tuntunut. Esikoiselta en kylläkään tuntenut vasta kuin joskus viikoilla 16-17.
Äh yläkerrassa tehdään remonttia ja tässä metelissä ei ajatus kulje yhtään. No pitää yrittää keskittyä töihin ja ehkä hakea korvatulpat korviin.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
t:Joikkuli, joka edelleen viikoista sekaisin
Heissan kaikille!
Eilen illalla kirjoittelin jo pitkän ritirimpsun ja sit yhtäkkiä netti ei toiminutkaan.. L eli uusi yritys!
Olen sinänsä uusi tulokas huhtikuun poppooseen, sillä aiemmin LA oli 29.3. ja keskiviikkona se siirtyi 6.4. Olen tuolla MAALImasujen kanssa kirjoitellut jo jonkin aikaa..
Esikoista odotan, helsingissä ja kättärille meinaan mennä synnyttämään, toivon mukaan Haikaranpesään. Ikää on vielä 29v, mutta helmikuussa tulee maagiset 30v täyteen. Masuasukki ¿ Tiitiäinen ¿ oli ultrassa hyvinkin vilkas yksilö, taitaa tulla vanhempiinsa. Saatiin ihastella hänen menoa mieheni kanssa monitorista jopa 45min! Ja pläjä kuvia tuli mukaan. Nyt se sitten tuntuu vähän realistisemmalta, että tuolla masussa oikeasti on joku ihan elävä pieni ihminen! Ihmeellistä..
Koko raskausaika tähän asti on mennyt hyvin, en ole voinut erityisemmin pahoin, pari viikkoa alkuaikana oli sellainen ällöttävä olo eikä ruoka oikein maistunut. Nyt pari viikkoa on mennyt tosi hyvin ja olen nauttinut lempiharrastuksestani, jumpasta. Masu pompsahti noin viikko sitten esiin, kerralla tuli 5cm ympärysmittaan lisää! J Ihanaa, mutta olen sitä vielä vähän yrittänyt peitellä. Nyt kun ultrassa näytti kaikki olevan ok, olen päättänyt etten enää peittele ja jos se näkyy niin sitten näkyy. Aion kyllä nauttia vauvamasustani ihanissa äitiysvaatteissa kunhan niiden aika on. Vielä pärjää omilla. J
Tänään on perjantai ja tapahtumarikas viikonloppu edessä! Ihanaa! Mukavaa viikonloppua ja odotusta kaikille!
Mammanalku77 + tiitiäinen 13+0
tervehdys kaikille huhtikuisille. Mammanalku77:lle tervetuloa mukaan huhtikuisiin. Wonderalle onnea vakityöpaikasta ja työmurheiden kanssa kamppaileville aimo annos tsemppiä!
Mulla tänään vihdoin kasassa nuo maagiset 12vkoa(menkkojen mukaan siis), maanantaina heti aamulla se odotettu np-ultra meilläkin, mies ei ekaan neuvolaan päässyt sydänääniä kuulemaan mut nyt mennään ultraan yhdessä. Ihana oli edelleen lukea muiden ultrakuulumisia....kumpa maanantaina olis kaikki kunnossa.
Kerrottiin eilisiltana esikoiselle vauvanalusta:). Poika otti asian loistavasti, toivoo kuulema pikkuveljeä:). Halasi minua oikeen kunnolla ja oli iloinen, kun hälle selvisi vielä et mummi tulee hänen luokse kun äiti menee sairaalaan, ihania nuo lapset:). Viikonlopuksi ollaan lähdössä miehen vanhempien luo, aivan ihanaa, pääsee liki täyshoitoon....tekee hyvää tähän väsymykseen ja pahoinvointiin. Taitaa olla aika kertoa heillekin meidän vauvakuulumiset....
Oikein hyvää ja rentouttavaa viikonloppua kaikille, levätään!
Laitan maanantaina ultra-kuulumisia...
Inkkarityttö + masu 12+0 !!!
Täytynee hieman ryhdistäytyä ja kirjoittaa kanssa kuulumisia huhtikuisille. Minulla oli lääkäri keskiviikkona ja oli ihanaa nähdä pikkuinen, niin ihanalta näyttää jo. Käsi pystyssä heilutteli ja niskapoimu-ultrakin tehtiin samalla. Kaikki näyttäisi olevan näillä näkymin kunnossa. Odotellaan vielä muutamia päiviä kertomista ensin esikoisella ja sitten isovanhemmille.
Asuskelen ulkomailla ja täällä lääkeri eki testin näinkin aikaisessa vaiheessa, mitä olen lueskennellut niin Suomessa se tehdään hieman myöhemmin. Esikoisesta olinkin Suomessa. Tällä otetiin myös verikoe, kuulemma vakio käytäntö down syndrooman varalta, vaikka meillä np-ultran arvo 0,7, muistaakseni, mutta sanoi, että näytti ihan ok. Tänään pitäisi saada verikokeen tulokset. Ihanaa ja rauhallista viikonloppua kaikille odottajille. Lari rv 10+5
Moi!
Ja kiitos edellisessä huhtikuisten pinossa niistä rh-negatiivisuusvastauksista. Meillä katkesi nettiyhteys yli kahdeksi päiväksi, ja oli kyllä vaikeaa, kun ei päässyt lueskelemaan näitä keskusteluja. Sen verran olen ehtinyt addiktoitua :). Kirjastolla ei oikein viitsi, kun ei tiedä, kuka yllättää selän takaa.
Mukava, kun niin moni on ollut ultrassa ja niin monilla kaikki hyvin. Itsekin haluaisin kovasti päästä, kun siitä ekasta ultrasta on jo kuukausi ja seuraavaan melkein kaksi. Nyt se varmasti näyttäisikin vähän ihmisen alulta, kun rv:lla 9 se oli vain sellainen möltti, heh.
Viimeksi menin sanomaan, ettei maha näy, mutta kyllä se taitaa sittenkin näkyä. Eilen oli pakko paljastaa taas yhdelle ihmiselle lisää, kun mentiin saunomaan. Ei sitä enää ilman vaatteita pysty piilotella. Belly beltin olen tilannut, kun itse käytän niin istuvia vaatteita, että ne kiristää jo nyt. Vielä ei kyllä ole tullut... paidatkin alkaa jäädä heti lyhyiksi, kun masu pömpöttää. Onneksi omistan muutaman pidemmän paidan.
Syyslomaa odottelen innolla. Pääsee kotiseudun maisemiin melkein viikoksi, ja sitten saa kertoa sekä omille että miehen vanhemmille. Tämä on niille kaikille ensimmäinen lastenlapsi, joten varmasti aikamoinen ylläri kaikille. Käsityöintoinen äiti varmasti saa hirmuisen puuskan tehdä vauvalle vaatteita, ja niitä voi sitten odotella pukin kontista jouluna :). Niin, ja olemme päättäneet käyttää kestovaippoja, joten ehkä äiti voi alkaa tehdä vaippoja ja villapöksyjä. Onko jollain muuten kokemusta kestovaipoista tai aikooko joku käyttää? Itse kaipaisin niistä tietoa lisää, kun on eka lapsi tulossa.
Kerttu
Niin, ja olemme päättäneet käyttää kestovaippoja, joten ehkä äiti voi alkaa tehdä vaippoja ja villapöksyjä. Onko jollain muuten kokemusta kestovaipoista tai aikooko joku käyttää? Itse kaipaisin niistä tietoa lisää, kun on eka lapsi tulossa.
Meillä on esikoisella (nyt 1v2kk) kestot käytössä. Alussa oli joitakin ostettuja, mutta sitten suurempia kokoja olen tehnyt itse. Meillä perussysteeminä oli aluksi harso+villahousut (+ joitakin kokeilukappaleita valmisvaippoja) ja nyt on harson tilalla muotoonommeltu sisävaippa (täyttiksenä).
Oman kestovaippatyypin valintaan varmasti vaikuttaa se, että paljonko on rahaa käyttää vaippoihin ja millaiset on pesu- ja kuivausolosuhteet kotona. Meillä ei ole kuivuria/kuivausrumpua, joten vaippojen pitää olla helposti kuivuvia. Siksi harsot ja myöhemmin kaikki täytettävät vaippaversiot on hyviä.
Hirveästi ei kannata ostaa valmiiksi ennen syntymää, koska lopullista kokoa ja ruumiinrakennetta on vaikeaa ennustaa. Kestovaipoissa tuo istuvuus on kuitenkin aika tärkeää. Perussetti olisi varmaan harsoja n. 15 kpl (vähemmälläkin pärjää, jos jaksaa pestä useammin, mutta tuo määrä riittää n. 2-3 pvää), villahousuja 3 kpl (voisi olla 2 pienet kokoa newborn ja esim. yhdet vähän isommat). " Lisävarusteiksi" voisi tarvita harson kiinnittämiseen näpsyn eli nappi-nipan, pesu- ja hoitoaineet (villalle marseille-saippua, lanoliinipitoinen hoitoaine ja villapesuaine, sekä harsoille esim. Daily sensitive) ja muutamat pikkuhousut, jotka voi pukea harson päälle estämään maitokakan ohivuodot.
Eipä nyt tule muuta mieleen. Kysele matkan varrella niin voin neuvoa. Olen itse tehnyt kaikki omat vaippasysteemini, joten kokemusta on jonkin verran (ja nimenomaan halvan budjetin ratkaisuista, mitään kallista materiaalia en ole ostanut, vaan käyttänyt kaikkea vanhaa kuten lakanoita, pyyhkeitä jne.).
(.) Ei mitään uutta. Np-ultraa odotellaan. Olen ollut tuntevinani liikkeitä, mutta sehän on mahdotonta! Joko alkukuulaiset tuntee liikkeitä?
Moi kaikille. Olen myös viettänyt hiljaiseloa vähän aikaa.
Oltiin Np-ultrassa reilu puolitoista viikkoa sitten. Kaikki oli hyvin mutta vauva ei suostunutkaan heti näyttämään niskaa, joten kävimme kahvilla ja kävelemässä ja sitten uudestaan murua katsomaan monitorista. Kaikki oli loppujen lopuksi hyvin. La siirtyi kaksi päivää taaksepäin ja on nyt sama kuin sinulla, Beatitude, 1.4.07
Tiistaina oli neuvolapäivä. Muuton myötä meille on tullut kauhea neuvolatäti. Todella töykeä tapaus. Hän ei saanut sykettä kuulumaan dopplerilla. Oletimme että se varmaan johtuu siitä että masun päällä on jonkin verran ylimääräistä, esikoisen jäljiltä. Neuvolakorttiin hän oli kuitenkin merkinnyt sykkeen kohdalle D+ !?
Mulla on ollu ihan mielettömästi supistuksia, välillä joudun töiden jälkeen iltaisin vaan makaamaan ja mietinkin mistä se voi johtua vaikka olen töissäkin koettanut ottaa rauhallisemmin (liikkuvainen työ). Neuvolantäti ei huomioinut tätä ollenkaan vaikka yritin häneltä kysellä.
Jälkeenpäin tuli itselleni mieleen, että voisikohan mulla olla jonkin tulehdus kun on ollut ihmeellistä vuotoakin (ei veristä), ylimääräistä enempi.Täytyy tilata lääkärille aika kun neuvolantädiltä en lähetettä saanut.
Tämä nyt oli valitusviesti. Ensi kerralla menee varmasti taas paremmin :O)
Jansku ja Muru Rv 13+6
Ensiksi suurkiitokset Murmutille, joka on nähnyt suuren vaivan huhtikuisten listan päivityksessä, johan tuli väriä meihinkin = )
Jansku2003, surullista kuulla että neuvolan täti on tuollainen törppö. Meidänkin esikoisella oli aikanaan aivan hirveä neuvolatäti, jolla itsellä ei ollut lapsia eikä siten mitään käsitystä siitä, millaista elämä vauvan kanssa on. Ahdistaa vieläkin kun mietin häntä....oletko miettinyt, että pyytäisit päästä toiselle neuvolatädille ? Turha sitä on kärsiä tuollaisista " asiakaspalvelijoista" ! Muuten laskettu aikani on itse asiassa 31.3. mutta hengailen täällä, koska tunnen olevani huhtikuinen = )
Minulla vaihteeksi virtaa, kun olen viikonlopun aikana nukkunut sekä päiväunet että pitkät yöunet. Siivosin ja desinfioin jääkaapin, pesin pyykit, silitin pyykkivuoren, tein ruoan ja paistoin vielä lettujakin...eläköön raskaushormoonit, jotka laittavat taas pesänrakennusvietit jylläämään.
Auto pitäisi saada vielä siivottua ennen kuin kelit viilenevät tästä vielä kylmemmäksi.
Minulla alkaa huomenna lyhennetty työaika 9-15, kiitos osittaisen hoitovapaan. Ja se tuleekin parhaaseen mahdolliseen aikaan, en olisi jaksanut pingottaa töissä normaaleja päiviä. Minulla on työmatkaa päivittäin edestakaisin 140 km ja autolla ajaminen & töissä istuminen eivät tee hyvää = (
Lokakuun kun tässä jaksaisi paiskia hommia niin sitten rupean kuluttamaan lomapäiviä heti marraskuun alusta lähtien.
Anyway, mieli on hyvä kun saan arkeeni 2 tuntia lisää aikaa esikoiseni kanssa = )
Ovatko muut uudelleensynnyttäjät jo tunteneet pientä " kipristelyä" masussa? Minä tunnen aina silloin tällöin pienen hipaisun masussa....
Värikästä lokakuuta kaikille huhtimasuille ( taas ollaan lähempänä kevättä! )
Beatitude & Napero 14+1